printlogo


کد خبر: 182246تاریخ: 1396/7/10 00:00
سوگواری جهانی برای سالار شهیدان از نروژ تا برزیل
عاشورای میلیونی کربلا

روز یکشنبه مصادف با روز عاشورا کربلا میزبان میلیون‌ها زائر عراقی و غیرعراقی بود که در مراسم عزاداری این روز حضور یافتند و توانستند مراسم عزاداری را در امنیت کامل برگزار کنند. به گفته مقامات مسؤول عراقی، بیش از 6 میلیون نفر در این ایام به زیارت حرمین در کربلا آمده‌اند. در این‌باره معاون مسؤول بخش اداره حراست و انتظامات تولیت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد عزاداران عاشورا نسبت به سال قبل، گفت: به‌دستور نماینده مرجع عالی‌قدر شیعیان و متولی قانونی حرم امام حسین، بهترین خدمات امنیتی و بهداشتی به زائران آن حضرت در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی ارائه می‌شود و در حال حاضر 4 هزار نیروی داوطلب برای تسهیل ورود زائران از ورودی‌های کربلا تا صحن حرم امام حسین(ع) حضور دارند. همچنین هماهنگی‌های عالی با فرماندهی پلیس کربلا و گروه‌های داوطلب مردمی صورت گرفته است. وی ادامه داد: نیروهای نظامی در منطقه الاخیضر برای تامین امنیت مناطق اطراف کربلا از هرگونه حملات تروریستی حضور دارند و نیروهای امنیتی در تمام مناطق کربلا مستقر هستند. طبق این گزارش، همزمان با حضور میلیون‌ها زائر در استان کربلا، تدابیر امنیتی شدید در تمام ورودی‌ها و مناطق مختلف این شهر اتخاذ و ممنوعیت‌هایی برای آمد و شد و عبور و مرور خودروها و انواع وسائل نقلیه اعمال شد. علاوه بر این حدود 1000 دوربین مداربسته در نزدیکی مرقدهای امام حسین و حضرت عباس در استان کربلا جهت تامین امنیت زائران نصب شده است و مسؤولان امنیتی این استان بر لزوم همکاری همه زائران با نیروهای امنیتی تاکید دارند.
به گزارش العالم به نقل از آستان مقدس  امام حسین(ع)، هزاران زائر از کشورهای آسیایی مثل هند، پاکستان، افغانستان و آذربایجان و صدها زائر از کشورهای عربی، مغرب عربی(شمال آفریقا) و حاشیه خلیج‌فارس برای عزاداری عاشورا از شب نهم محرم (تاسوعا) وارد کربلا شدند و ضمن عزاداری در روز عاشورا از نهضت ظلم‌ستیز امام حسین الهام گرفتند.
خنثی شدن نقشه داعش در عاشورا
دیروز وزارت کشور عراق از هلاکت اعضای یک گروه تروریستی وابسته به داعش خبر داد که برای هدف قرار دادن کاظمین در شمال بغداد در روز عاشورا برنامه‌ریزی کرده بود. به گفته وهاب الطایی، مشاور رسانه‌ای وزارت کشور عراق، این گروه متشکل از فرماندهان مهم داعش و تعدادی از عوامل انتحاری در منطقه الملالی در الکرمه در جوار پایتخت به هلاکت رسیدند.
محرم سیاسی در بلاد عرب
در منطقه الشرقیه عربستان نیز مانند هر سال شیعیان با وجود مخالفت رژیم سعودی مراسم پرشور عزای حسینی را برپا کردند. عزاداران حسینی از جمله در مسجد الزهرا(س)  در شهرک سیهات در استان قطیف با برگزاری مراسم سوگواری یاد سیدالشهدا و اصحاب و یاران با وفای ایشان را گرامی داشتند و به مرثیه سرایی و سینه‌زنی پرداختند.
در لبنان، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در مراسم شب عاشورا با حضور ده‌ها هزار تن از مؤمنان مسلمان و حتی برخی مسیحیان این کشور در ضاحیه بیروت به تحلیل تحولات سیاسی داخلی و بین‌المللی پرداخت. در یمن جنگ‌زده نیز ده‌ها هزار تن از مردم صعده و  صنعا در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت کردند. در اجتماع باشکوه عاشورایی صنعا، عبدالملک الحوثی، رهبر انصار‌الله بر ضرورت مبارزه با متجاوزان سعودی و مقابله با محاصره 2 سال و نیمه این کشور تأکید کرد. اما در بحرین، دیکتاتوری آل‌خلیفه در ادامه سرکوب شیعیان و تخریب حسینیه‌ها، در آستانه عاشورا  بانیان 4 مجلس اصلی عزاداری عاشورا در الدراز را بازداشت کرد. این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفت که اعمال فشار بر مردم از ابتدای ماه محرم آغاز شده بود اما ارعاب و بازداشت‌ها هم مانع از راه افتادن دستجات عزاداری به پیشداری علمای بحرین در خیابان مرکزی منامه نشد. حتی در اجتماعات شب تاسوعا، سخنان پرشور شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق و به نمایندگی از آیت‌الله عیسی‌قاسم، رهبر معنوی در بند انقلاب بحرین پس از قرائت خطبه عاشورا در سراسر جزیره پخش شد. اما بعد از ظهر دیروز عزاداران حسینی با پایان سوگواری ظهر عاشورا در مناطق مختلف جزیره در حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم، کفن‌پوش دست به تظاهرات‌ گسترده تحت عنوان «فقیه ما در محاصره است» زدند. اهالی منطقه الدراز  نیز به سمت منزل ایشان حرکت کرده و با ماموران امنیتی که منزل را در محاصره دارند درگیر شدند.
عزاداری باشکوه شیعیان ترکیه
ایام محرم امسال نیز شیعیان در اقصی نقاط ترکیه با وجود محدودیت‌های حکومتی، سوگواری سید و سالار شهیدان را به باشکوه‌ترین شکل برپا کردند. در حالی که تنها حدود یک میلیون شیعه 12 امامی عمدتا در حاشیه مرزهای ایران در استان قارص از یک سو و در شهرهای بزرگی همچون استانبول و آنکارا هر سال سوگواری ایام محرم را برپا می‌کنند، تقریبا16 میلیون نفر، یعنی یک پنجم کل جمعیت ترکیه را نیز شیعیان علوی  تشکیل می‌دهند که به امامت و مقام امیرالمومنین علی (علیه السلام) و سایر امامان شیعه باور دارند. در عزاداری‌های عاشورایی امسال ترکیه نه‌تنها نواها و نوحه‌های مشهور ترکی و آذری شنیده شد بلکه حتی نوحه‌های فارسی نظیر «ای اهل حرم سید و سالار نیامد» نیز به گوش می‌رسید.
جغرافیای جهانی عاشورا
طی روزهای نهم و دهم محرم در نیجریه مسلمانان  با وجود تهدیدهای مراجع امنیتی و پلیس مبنی بر جلوگیری از مراسم عزاداری، در دستجات و تجمعات بزرگ‌شان بر ادامه خط مشی امام حسین(ع) در مقابله با ظلم ظالم تأکید کردند. در لاهه، پایتخت اداری هلند، مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورا با همت سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت مجمع اهل بیت(ع) هلند و هیأت‌های عشاق‌الحسین(ع)، شباب‌العباس(ع) و متشکل از شیعیانی از ده‌ها کشور جهان برگزار شد. در بروکسل، پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا نیز سوگواری محرم برای نخستین‌بار در مرکز جدیدالتاسیس شیعیان برگزار شد. اسلو، پایتخت نروژ و وین، پایتخت اتریش نیز شاهد عزاداری بی‌سابقه برای سالار شهیدان بودند. همچنین به سیاق هر سال در خیابان‌های بمبئی، پرجمعیت‌ترین شهر هند، شهر «فوز د ایگواسو» در غرب برزیل و «دربند» جنوبی‌ترین شهر روسیه، دستجات عزاداری چند هزار نفری در روزهای تاسوعا و عاشورا به حرکت درآمدند.
 در مسکو، پایتخت روسیه، مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با شکوه هر چه تمام‌تر در 3 محل مختلف برپا شد که مهم‌ترین آن در مرکز اسلامی مسکو و با حضور 8 هزار تن از شیعیان عمدتا از جمهوری آذربایجان و  مداحی «منصوری اردبیلی»  بود. این در حالی است که با سرکوب‌های رژیم باکو در خود جمهوری آذربایجان امکان برگزاری چنین سوگواری عظیمی وجود ندارد. این مرکز اسلامی در جنوب غربی مسکو همچنین شاهد آیین تعزیه بود. مسجد خاتم‌الانبیا (وابسته به سفارت جمهوری اسلامی) و بیت‌الزهرا نیز از دیگر اماکن پذیرایی عزاداران حسینی در پایتخت روسیه بودند.
 


Page Generated in 0/0051 sec