printlogo


کد خبر: 182256تاریخ: 1396/7/10 00:00
مردم و سازمان‌‌های خدماتی و اجتماعی برای مراسم‌‌های تاسوعا و عاشورای حسینی سنگ‌تمام گذاشتند
غوغای عاشقانه

گروه اجتماعی: امسال هم همانند سال‌‌های گذشته در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، سراسر کشور شاهد حضور میلیونی مردم در مراسم‌‌های گوناگون عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود. امسال علاوه بر شور و شعور حسینی که در نقاط گوناگون کشور و در مراسم‌ها وجود داشت، نام و یاد مدافعان حرم هم به شکل گسترده‌ای در مساجد، تکایا و هیات‌های مذهبی بر سر زبان‌ها بود و وعاظ در سخنرانی‌ها و مداحان در میان اشعار خود از شهدای مدافع حرم هم یاد کردند. ایستگاه‌‌های صلواتی هم در بسیاری از نقاط شهر‌ها و روستا‌‌های کشور برپا شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
به گزارش «وطن‌امروز»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار شور و شعور خودجوش مردمی که هر ساله در کشور جاری و ساری است، سازمان‌‌های خدماتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اجتماعی و امدادی هم در کنار تجمعات سراسری مردم حضور داشتند و به ارائه خدمت پرداختند. سازمان‌‌های خدماتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، امدادی و انتظامی مانند اورژانس، هلال‌احمر، پلیس، شهرداری‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کمیته امداد، اهدای خون و بسیاری از سازمان‌‌های دیگر هر کدام با توجه به وظایف خود به گونه‌ای در کنار مردم حضور داشتند و به ارائه خدمت به عاشقان و عزاداران حسینی پرداختند.
نذر خون عزاداران حسینی
یکی از اقدامات زیبا و شایسته‌ای که از قدیم ایام وجود داشته و در چند سال گذشته به مراتب بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است و با روش‌‌های گوناگون تبلیغ و ترویج می‌شود، «نذر خون» با اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا است.
پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور همزمان با تاسوعای حسینی برای اجرای طرح نذر خون در میادین اصلی شهرهای هر استان مستقر شده‌‌ و بسیاری ازعزاداران سیدالشهدا(ع) با حضور در پایگاه‌‌های  ثابت و سیار انتقال خون به یاد مولای‌شان ابا عبدالله‌الحسین(ع) در سراسر کشور مقداری از خون خود را اهدا کردند. این در حالی است که به گفته مدیران سازمان انتقال خون، طرح نذر خون تا اربعین حسینی در کشور ادامه خواهد داشت.
آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا
علاوه بر این همزمان با شب دهم محرم‌‌الحرام و سالگرد واقعه خونین عاشورا، آیین سنتی خطبه‎خوانی در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد. این آیین پرفیض همزمان با غروب نهم محرم پس از اقامه نماز مغرب و عشا در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام علی بن موسی‌الرضا(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد. در این مراسم خادمان حرم منور رضوی در حالی که لاله‌ شمع‌های روشن در دست داشتند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه زدند و با نوحه‌خوانی و مرثیه‎سرایی، شهادت حضرت امام حسین(ع) را به فرزندشان حضرت ثامن‌الائمه(ع) تسلیت گفتند. در ادامه این مراسم، خطبه شب عاشورا شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری قرائت شد.
اجرای طرح احسان حسینی
کمیته امداد هم امسال با هدف ترویج فرهنگ انفاق و ساماندهی توزیع نذورات مردمی بین نیازمندان در ماه محرم و صفر طرح «احسان حسینی» را اجرا کرد.
به گفته ابوالقاسم رستگار، مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی کمیته امداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این نهاد هر ساله با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد، تکایا و هیات‌های مذهبی نسبت به ساماندهی نذورات مردمی و توزیع آن میان نیازمندان واقعی جامعه اقدام می‌کند.  رستگار با اعلام اینکه مشارکت عزاداران در طرح احسان حسینی کمیته امداد در ماه محرم سال گذشته ۵۵  میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان بود، گفت: مردم نیکوکار استان‌های فارس با 6میلیارد و ۸۸۳ میلیون تومان، لرستان با حدود 5میلیارد و ۹۵۷ میلیون  تومان و ایلام با 5 میلیارد و ۱۶۸ میلیون تومان بیشترین نذورات را در ماه محرم سال ۹۵  با هدف کمک به نیازمندان به دفاتر کمیته امداد سراسر کشور اهدا کردند. گفتنی است در راستای اجرای این طرح در روزهای گذشته، عزاداران علاوه بر اینکه کمک‌های نقدی، سبد کالا و غذای گرم بسته‌بندی شده خود را با مراجعه حضوری به دفاتر کمیته امداد سراسر کشور، مساجد و مراکز نیکوکاری تحویل دادند؛ از طریق شماره‌گیری کد #۱*۸۸۷۷*، پرداخت از طریق اپلیکیشن یا مراجعه به سایت emdad.ir نذورات خود را هم پرداخت کردند.
نیازمندان شهر میهمان سفره اکرام
علاوه بر این همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و طبق روال سال‌های گذشته، ظرفیت‌های شهری در اختیار تکایا و هیات‌های عزاداری شهر تهران قرار گرفت. رضا قدیمی، مدیرعامل  سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران ضمن اعلام این خبر، افزود: سامانه تلفنی ٤٣٧٩ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت نذورات غذایی مردم بود. روال فعالیت بدین صورت تعریف شده بود که هر یک از شهروندان و هیات‌های مذهبی برای اهدای نذورات خود با این سامانه تماس گرفته و پس از انجام هماهنگی‌های لازم، وسیله نقلیه به محل اعزام و نسبت به تحویل اقلام و توزیع بین افراد نیازمند اقدام می‌کرد. گفتنی است نذورات اهدایی شهروندان بین مددجویان و نیازمندان ساکن در کلونی‌های فقیرنشین شهر تهران، مراکز نگهداری و توانمندسازی کودکان، افراد بهبودیافته از اعتیاد و افراد بی‌خانمان توزیع شد و بیش از ١٠ دستگاه خودرو به جمع‌آوری و اهدای نذورات مردمی اختصاص یافت.
ثبت ملی 6 آیین عزاداری
همچنین امسال همزمان با ایام محرم در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس ۶ آیین عزاداری محرم به‌عنوان میراث‌ ناملموس ثبت ملی شد. این آثار شامل «شده‌بندی» از استان کرمان، «چاووشی‌خوانی اول محرم» در شهر سوریان بوانات از استان فارس، «آیین سینی‌‌گردانی حضرت قاسم(ع)» در بندر ماهشهر استان خوزستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «مراسم تکیه‌بندان» در روستای سرخنگ شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «آیین عاشورایی دوره» از شهر حسن‌آباد جرقویه در استان اصفهان و «عم کبارم» که نوعی عزاداری مختص شب عاشورا در ابرکوه استان یزد است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ثبت ملی شد. همچنین پیش از این نیز آثاری مانند موسیقی مراسم محرم، شده‌بندی، زنجیر‌زنی جفتی، جوش دور در شهرستان ابرکوه ثبت ملی شده بود.


Page Generated in 0/0047 sec