printlogo


کد خبر: 182316تاریخ: 1396/7/11 00:00
دیپلماسی

نتیجه تغییر در مرزهای جغرافیایی گسترش ناامنی و بی‌ثباتی است
حسن روحانی گفت: هرگونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید. حسن روحانی در دیدار ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه، مبارزه با تروریسم و حفظ مرزهای جغرافیایی در منطقه را از مهم‌ترین اهداف 2 کشور در توسعه همکاری‌ها و روابط دانست و گفت: ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور مهم و لنگر ثبات در منطقه‌، هرگاه در کنار هم باشند، تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی بهتری در راستای حل و فصل مسائل منطقه‌ای خواهند داشت.  روحانی با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی، افزود: هرگونه بر هم خوردن ثبات در  مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید. ژنرال خلوصی آکار نیز در این دیدار گروه‌های تروریستی را مانع بزرگی در مسیر ایجاد ثبات و آرامش در منطقه دانست و اظهار داشت: ترکیه نسبت به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق احترام قائل است و آمادگی دارد در راستای مبارزه با تروریسم و حرکات بی‌ثبات‌کننده، همکاری‌های خود را با کشورهای دوست بویژه ایران گسترش دهد.

رویکرد برخی مسؤولان اقلیم کردستان غیرمسؤولانه و ناشیانه است
دبیر شورایعالی امنیت ملی رویکرد خودسرانه برخی مسؤولان اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را غیرمسؤولانه و ناشیانه خواند و گفت: عدم توجه به اقتضائات زمانی و امنیتی و پیگیری اهداف عشیره‌ای موجب کاهش تمرکز بر مبارزه با تروریسم می‌شود. دریابان علی شمخانی در دیدار ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با اشاره به روند تحولات امنیتی و دفاعی منطقه و اجرایی‌سازی توافقات صورت گرفته در نشست آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه، حل و فصل سریع‌تر بحران در منطقه را زمینه‌ساز دستیابی به امنیت پایدار و محدود شدن دخالت‌های نامشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای دانست. دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان رویکرد خودسرانه برخی مسؤولان اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را غیر مسؤولانه و ناشیانه عنوان کرد و اظهار داشت: عدم توجه به اقتضائات زمانی و امنیتی و پیگیری اهداف عشیره‌ای در این اقدام، موجب کاهش تمرکز بر مبارزه با تروریسم تکفیری به عنوان مهم‌ترین تهدید منطقه و انتقال سریع آثار زیانبار امنیتی به اقلیم کردستان عراق می‌شود. وی ضرورت مهار و مدیریت پیامدهای بی‌ثبات ساز در اقلیم کردستان عراق را مورد تاکید قرار داد و افزود: هماهنگی سه‌جانبه دولت‌های عراق، ترکیه و ایران با هدف پیگیری درخواست‌های بغداد برای جلوگیری از اثرگذاری منفی تحولات اقلیم کردستان بر عملیات نهایی پاکسازی کامل این کشور از فتنه تروریسم اجتناب‌ناپذیر است. ژنرال خلوصی آکار نیز با تاکید بر حمایت قاطع از دولت مرکزی عراق و لزوم حفظ یکپارچگی این کشور تصریح کرد: ایران، عراق و ترکیه با همکاری مشترک از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

ظریف بوی الرحمن برجام را بلند کرد
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: ظریف با پیش‌بینی درباره عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ، «بوی الرحمن» برجام را بلند کرد و فرمود «رحم‌الله تعالی من قرا فاتحه مع الصلوات». مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه برجام با این شرایط چند وضعیت در آینده خواهد داشت، بیان کرد: برجام یک کُل است که اگر یک جزء آن کنده شود، این کل ناکارآمد خواهد بود، زیرا جزء دیگری جایگزین آن نیست و مانند اتومبیلی می‌شود که موتور آن را برداریم، طبیعتا این اتومبیل راه نمی‌رود و نمی‌توان از آن استفاده کرد مگر آنکه به‌عنوان انباری از این ماشین استفاده کنیم. وی افزود: خروج آمریکا از برجام توافق هسته‌ای را بی‌معنی خواهد کرد، یعنی اگر آمریکا بدون هیچ تحریم یا تهدیدی نسبت به برجام خارج شود، این توافقنامه به راه خود ادامه می‌دهد، ولی خروج آمریکا در این وضعیت، برجام را برهم می‌زند و سایه تحریم‌ها و تهدیدها بر سر کشورهای دیگر تشدید خواهد شد و آمریکا نمی‌گذارد اهداف ایران در برجام برای کسب سود محقق شود. ذوالنوری تسریع کرد خروج آمریکا از برجام به معنای مرگ برنامه جامع اقدام مشترک است.


Page Generated in 0/0054 sec