printlogo


کد خبر: 182359تاریخ: 1396/7/12 00:00
پارلمان

طرح نمایندگان برای نظارت بر اموال مسؤولان
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی طرح نمایندگان برای نظارت بر اموال مسؤولان کشوری و لشکری در این کمیسیون خبر داد. الله‌یار ملکشاهی در گفت‌وگو با تسنیم، از ارجاع طرح برخی از نمایندگان درباره اجرای اصل 49 قانون اساسی به کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: طراحان این طرح معتقدند تاکنون این اصل قانون اساسی در موارد خاصی همچون رسیدگی به اموال مسؤولان یا اموال مسؤولان در رژیم گذشته مختص شده است. وی ادامه داد: نمایندگان با طرح این موضوع و ارائه مستندات خود در پی آن هستند که اصل 49 قانون اساسی به‌گونه‌ای اجرا شود که به تعیین‌تکلیف همه اموال که از راه نا‌مشروع به دست آمده، بپردازد. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به قانون نظارت مالی بر اموال مسؤولان که سال گذشته به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اشاره کرد و افزود: مسؤولانی که در این قانون احصا شده‌اند مانند نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای شهر و روستا، وزرا، استانداران و شهرداران و همچنین مسؤولان ارشد نظامی و انتظامی باید ابتدای شروع به کار اموال خود را به قوه قضائیه معرفی کنند و پس از پایان خدمت نیز اموال آنها باید مورد بررسی قرار گیرد. ملک‌شاهی ادامه داد: در قانون وضع‌ شده ضمانت اجرا ضعیف است و در همین زمینه برای بالا بردن ضریب اجرایی، نمایندگان طرحی را به مجلس ارائه کرده‌اند.

نخستین کارت زرد نمایندگان به دولت دوازدهم
نمایندگان در جریان بررسی سوال از وزیر کشور آن را وارد دانستند و به رحمانی‌فضلی کارت زرد دادند. به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه 11 مهر قوه مقننه در جریان بررسی سوال تعدادی از نمایندگان از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور درباره علت فقدان نظارت فرمانداران بر مصوبات و عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا و عدم کارآیی شوراهای حل اختلاف استان‌ها که موجب مخدوش شدن اعتماد مردم به کارآمدی این نهاد شده است با 115 رای موافق، 81 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن علنی سوال این نمایندگان را وارد دانستند. بر اساس این گزارش، نمایندگان با وارد دانستن این سوال نخستین کارت زرد خود را در دولت دوازدهم به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دادند.

استیضاح رئیس دیوان محاسبات به خاطر تبرئه نجومی‌بگیران
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دیوان محاسبات برخلاف قانون برخی نجومی‌بگیران را تبرئه کرده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تبرئه برخی نجومی‌بگیران از سوی دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات در این زمینه بخوبی به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و برخی افراد متخلف را تبرئه کرده است. وی با بیان اینکه عملکرد خلاف قانون رئیس و دادستان دیوان محاسبات برایم مشهود است، تصریح کرد: طرح استیضاح رئیس دیوان محاسبات را تقدیم کمیسیون برنامه و بودجه کرده‌ام اما هنوز در دستورکار کمیسیون قرار نگرفته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: پس از آنکه تذکرات مکرر ما درباره نحوه رسیدگی به حقوق‌های نجومی بی‌اثر ماند، ناچار شدیم به وظیفه قانونی خود عمل کنیم و در همین راستا طرح استیضاح را تقدیم کمیسیون برنامه و بودجه کردیم.

 


Page Generated in 0/0071 sec