printlogo


کد خبر: 182370تاریخ: 1396/7/12 00:00
پیشنهاد یک نماینده مجلس به آموزش‌وپرورش
ستاد هماهنگی اردوهای دانش‌آموزی فعال شود

وقوع حوادث گوناگون در اردوهای دانش‌آموزی در چند سال گذشته همواره به عنوان یکی از نقاط منفی در این سازمان عریض و طویل مطرح بوده است؛ موضوعی که هر ساله شاهد تکرار و درمان نشدن آن هستیم. هر بار پس از وقوع اینچنین حوادث مدیران مربوط چند راهکار موقت ارائه می‌کنند که درمان این معضل در درازمدت را چاره نیست. بتازگی تکرار چند باره این حوادث با وقوع حادثه واژگونی برای اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی کار را به جایی رساند  که اعزام اردوهای شبانه تعلیق شد و کارگروهی در مجلس برای پیگیری این حادثه و بررسی آیین‌نامه اردوها برای جلوگیری از حوادث مشابه تشکیل شد. در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای این کارگروه با نگارش یادداشتی که در اختیار «وطن امروز» قرار گرفته به تحلیل این موضوع و ارائه چند راهکار عملی برای تکرار نشدن اینگونه حوادث پرداخته است.
*****
آیین‌نامه اردوها که قرار بود توسط وزارت آموزش و پرورش بازنگری شود به دست ما رسیده است، درباره راهکارهای عملیاتی و موثر برای جلوگیری از این حوادث، یک راه‌حل این است که تا حد امکان اردوهای برون‌استانی که قابل برگزاری در داخل است، کم شود. در واقع باید تلاش شود اردوهایی که قابل برگزاری در داخل استان است به هیچ‌وجه منطقه‌ای و برون‌استانی برگزار نشود. مورد دیگری که در بحث اردوهای برون‌استانی باید مد نظر قرار بگیرد، وسیله مورد استفاده و ساعت حرکت است. استفاده از وسیله نقلیه با ضریب ایمنی بالا می‌تواند در پایین آوردن تعداد چنین حوادثی نقش مهمی داشته باشد.
پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی جلسات متعددی با سایر نمایندگان و مدیران مربوط داشتیم که یکی از نتایج این جلسات بحث ایجاد ستاد هماهنگ‌کننده اردوها متشکل از مدیران دست‌اندرکار درباره اردوهای دانش‌آموزی است که برخی از اعضای این ستاد می‌توانند از آموزش‌وپرورش، وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت علوم و نیروی انتظامی باشند. ماحصل این ستاد می‌تواند این باشد که تمام افراد حاضر در این ستاد که به نمایندگی از حوزه تخصصی خودشان هستند آیین‌نامه مربوط به برگزاری اردوها را امضا می‌کنند و دیگر در زمان بروز حادثه نمی‌توانند شانه خالی کنند و توپ را در زمین دیگری بیندازند. یکی دیگر از راه‌حل‌های پیشگیری از بروز حادثه‌های اینچنینی وضع قانون به جای تدوین آیین‌نامه است. زمانی که قانون وضع می‌شود برای تمام دستگاه‌های الزام‌آور است اما زمانی که هر دستگاهی برای خود آیین‌نامه‌ای وضع می‌کند برای همه الزام‌آور نیست و دربرگیرندگی نخواهد داشت. البته درباره پیشنهاد وزیر آموزش‌وپرورش درباره همراه شدن یک دستگاه آمبولانس و خودروی پلیس همراه اتوبوس اردو باید گفت این پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن ندارد. ما می‌توانیم در مسیر تردد اتوبوس‌ اردوها تعداد جایگاه‌های خدمات اورژانس و همچنین خودروهای نظارتی نظیر پلیس راه را برای ارتقای سطح امنیت افزایش دهیم اما همراه شدن پلیس و آمبولانس با هر اتوبوس باعث افزایش هزینه می‌شود.
 


Page Generated in 0/0054 sec