چندی است دانشآموزان و آیندهسازان منطقه کویری آران و بیدگل با مشکل کمبود و فرسوده بودن فضای آموزشی در شهرستان روبهرو هستند. آران و بیدگل، شهرستانی کویری و کهن در حاشیه کویر مرکزی است که جدا از جاذبههای خاص کویری و تاریخی بودنش آن را با استعدادهای ناب علمی و فرهنگی میشناسند؛ استعدادهایی که هر از گاهی با کسب رتبههای برتر کنکور یا جشنوارههای مختلف نام «آران و بیدگل» را در سراسر کشور بر سر زبانها میاندازند. به گزارش مهر، آنچه امروز آموزشوپرورش آران و بیدگل و حتی کشور را بیشتر تهدید میکند و شاید آن را در بلندمدت وارد یک بحران جبرانناپذیر کند، کمبود فضای آموزشی برای دانشآموزانی است که انگیزه تحصیل و ادامه آن را برای کسب مدارج بالا دارند اما در این بین نه تنها حدود ۴۰ درصد از فضای آموزشی شهرستان ایمنی لازم را برای تحصیل دانشآموزان ندارد بلکه در برخی بخشهای شهرستان کمبود شدید فضای آموزشی موجب استفاده از نمازخانه و کانکس برای برگزاری کلاسهای درس شده و حتی در صورت تکمیل نشدن چندین طرح آموزشی، آران و بیدگل با بحران جدی کمبود فضای آموزشی مواجه خواهد بود. مدیر آموزشوپرورش آران و بیدگل در این باره گفت: مشکل کمبود فضای آموزشی اصلیترین مشکل آموزشوپرورش شهرستان آران و بیدگل است و با وجود اینکه در 2 سال اخیر چندین طرح بزرگ آموزشی و پرورشی این شهرستان به بهرهبرداری رسیده اما همچنان فرسوده بودن و کمبود فضای آموزشی در این شهرستان احساس میشود. محمد معدندار میافزاید: هماکنون ۲۰ درصد از مدارس آران و بیدگل به صورت 2 شیفته فعالیت میکنند که با توجه به اجرایی شدن سند تحول بنیادین و توجه به کیفیت آموزشی، 2 شیفته بودن مدارس تا حدی از کیفیت آموزشی میکاهد و مسائل خاص دیگری را نیز به همراه دارد. وی تصریح کرد: از 3 سال گذشته تاکنون تمام ۱۸ طرح عمرانی آموزشی، پرورشی و ورزشی در آران و بیدگل که به صورت کامل عملیات تکمیلی آنها متوقف شده بود با کمک خیران و همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان فعال شد. مدیر آموزشوپرورش آران و بیدگل خاطرنشان کرد: همت خیران و اداره کل نوسازی و همچنین مساعدت مدیر کل آموزشوپرورش استان اصفهان موجب به ثمر رسیدن 7 طرح عمرانی و آموزشی در شهرستان شد. معدندار اظهار داشت: با این حال و با وجود حل شدن کمبود فضای آموزشی در منطقه محروم ابوزیدآباد آران و بیدگل اما کمبود فضای آموزشی و فرسوده بودن فضاهای آموزشی در مرکز شهرستان و شهرهای نوشآباد و سفیدشهر هنوز مساله جدی آموزشوپرورش منطقه است. وی گفت: هماکنون 4 طرح بزرگ عمرانی آموزشی در آران و بیدگل از ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند که در صورت تزریق تنها 4 میلیارد تومان این طرحها به بهرهبرداری میرسد و بخشی از مشکلات کمبود فضای آموزشی و دغدغه دانشآموزان و خانوادههای آنها تا حدودی برطرف میشود. معدندار افزود: برای بهرهبرداری از ۱۱ طرح آموزشی باقیمانده نیز به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم تا پایان سال ۹۶ با مساعدت خیران و همچنین همکاری اداره کل نوسازی مدارس این طرحها به بهرهبرداری برسد. مدیر آموزشوپرورش آران و بیدگل همچنین ابراز امیدواری کرد: با مساعدت مسؤولان شهرستان مشکل نبود حتی یک فضای آموزشی در منطقه حاشیهنشین یحییآباد حل شود تا دانشآموزان این منطقه نیز از خطرهای طولانی بودن مسیر برای تحصیل در شهر در امان باشند و بخشی از دغدغه خانواده آنها نیز حل شود. محمد معدندار به نقش مهم خیران مدرسهساز در توسعه فضاهای آموزشی شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تاکنون ۴۵ طرح پرورشی و آموزشی با کمک خیران در آران و بیدگل ایجاد شده که این نشاندهنده توجه خیران و مردم شهرستان به مباحث آموزشی و پرورشی است. فرماندار آران و بیدگل نیز در این باره با اشاره به اینکه حل مشکل فضای آموزشی و بهداشتی در مدارس سراسر شهرستان باید به صورت جدی مورد توجه مسؤولان استانی و کشور قرار گیرد، گفت: در منطقه حاشیهنشین یحییآباد نیز نیازمند همکاری همه دستگاههای اداری و دولتی هستیم تا مشکل هر چه زودتر با مساعدت همه مسؤولان ادارات حل شود. ابوالفضل معینینژاد اظهار داشت: منطقه حاشیهنشین یحییآباد با حدود 3 هزار سکنه هنوز فاقد هر گونه امکانات آموزشی و بهداشتی است که این خود جای بسی تعجب و نگرانی دارد. وی افزود: مردم محروم این منطقه نباید قربانی سیستمهای پیچیده اداری برای حل مشکلات خود شوند، پس لازم است دستگاههای دولتی برای حل مشکلات این منطقه و سایر مناطق شهرستان دیدی مسؤولانه داشته باشند.