printlogo


کد خبر: 182399تاریخ: 1396/7/12 00:00
گزارش «وطن امروز» از بی‌برنامگی و وعده‌های بی‌عمل سازمان خصوصی‌سازی
مردم برای دریافت سود سهام عدالت باید پول هم بدهند!

اسدالله خسروی: سود سهام‌عدالت که قرار بود اول مهرماه به حساب مشمولان واریز شود وعده‌ای بیش نبود، چرا که با گذشت حدود 2 هفته از این وعده حالا وزیر اقتصاد می‌گوید
آبان ماه زمان پرداخت سود سهام عدالت است. به گزارش «وطن امروز»، بی‌برنامگی و شلختگی در سازمان خصوصی‌سازی تا جایی است که مردم دیگر به وعده مسؤولان این سازمان بی‌اعتماد شده‌اند، چرا که هر یک از مدیران وزارت اقتصاد و دولتمردان تراز اول زمانی متفاوت را برای پرداخت سود سهام عدالت وعده‌ می‌دهند. معاون اول رئیس‌جمهوری بارها تاکید کرد پایان نیمه اول سال 96 سود سهام عدالت پرداخت می‌شود اما حالا وزیر اقتصاد و دارایی در اظهاراتی عجیب اول آبان‌ماه را روز پرداخت سود سهام عنوان می‌کند، این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظر، مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است واریز سود نقدی سهام عدالت در انتظار امضای شخص رئیس‌جمهور است. اما اکنون دهه اول مهر سپری شد و به نظر نمی‌رسد دولت به این زودی‌ قصد داشته باشد سود سهام عدالت را بعد از 10 سال به مردم پرداخت کند. دولت از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود قصد دارد سود سهام‌عدالت را حداکثر در شهریورماه سال جاری پرداخت کند و بویژه در دوران انتخابات هم مانور بسیاری روی مبلغ این سود داده بود و این موضوع را به عنوان یکی از وعده‌های خود در دوران انتخابات به مردم اعلام می‌کرد؛  در حالی که دولت دوازدهم این وعده را تا این لحظه محقق نکرده و به نظر هم نمی‌رسد به این زودی‌ها، قصد داشته باشد سود سهام‌عدالت را پرداخت کند. همین چند روز پیش بود که جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی وعده داد تا پایان هفته گذشته (هفته اول مهرماه) مرحله اول سود سهام‌عدالت را به حساب مشمولان واریز کند اما حتی این هفته هم سپری شد و خبری از پرداخت سود سهام‌عدالت به مردم نیست. اسحاق جهانگیری اسفندماه سال گذشته در مراسم رونمایی از سامانه سهام‌عدالت گفت: امروز می‌توان گفت سهام‌عدالت به معنای این است که ۵۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور مالک بخشی از دارایی‌های دولت هستند و این افراد از محل سود کارخانه‌ها و تخفیفی که مقام معظم رهبری به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ارائه دادند، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بابت خرید این سهام واریز کرده‌اند و ارزش امروز این دارایی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است. بنابراین می‌توان با افتخار گفت ۵۰ میلیون از مردم ایران با اقدامی که تاکنون صورت گرفته ۵۵ هزار میلیارد تومان دارایی از دولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی‌آورند. وی به این نکته هم اشاره کرده بود که با اقدامی که ظرف ۴ ماه آینده (پایان فصل بهار ۹۶) انجام خواهد شد، دیگر اینطور نیست که مردم تنها یک کاغذ داشته باشند، بلکه می‌توانند خرید و فروش کرده و از سود سالانه آن استفاده کنند. ضمن اینکه در مدیریت بنگاه‌هایی که مالک آن هستند دخالت کرده و حقوق دولت به سهامداران سهام‌عدالت در سال آینده (۹۶) منتقل خواهد شد. وعده‌های جهانگیری در حالی است که امروز، یک نیمه به علاوه 12 روز از سال هم گذشته است و هنوز خبری از پرداخت سود سهام‌عدالت هم نیست، چه رسد به اینکه خرید و فروش آن آزاد بوده و موانع آن برطرف شده باشد. میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۲۲ شهریورماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد سود سهام‌عدالت مشمولان را تا پایان شهریورماه واریز خواهد کرد؛ وعده‌ای که محقق نشده و مردم بسیاری را چشم‌انتظار گذاشته است. وی اعلام کرده بود مرحله اول سود سهام‌عدالت بین ۶۵ تا ۱۵۰ هزار تومان تا پایان نیمه اول سال جاری پرداخت خواهد شد
چرا دولت به وعده خود عمل نمی‌کند
 نماینده ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از ضعف عملکرد دولت و تعلل سازمان خصوصی‌سازی در پرداخت بموقع سود سهام‌عدالت به مردم گفت: دولت وعده بی‌عمل می‌دهد، چرا که قرار بود تا پایان تابستان 96 سود سهام‌عدالت به حساب مشمولان واریز شود اما نشد. محمد عزیزی با بیان اینکه قول و فعل دولت باید یکی باشد به «وطن امروز» گفت: پرداخت سود سهام‌عدالت به مردم که با تبلیغات وسیع از سوی دولت اعلام می‌شد پس از استقرار دولت دوازدهم گویا به فراموشی سپرده شده، چرا که قرار بر این بود سود سهام‌عدالت تا پایان تابستان به حساب مردم واریز شود.  وی با بیان اینکه وعده‌های بی‌عمل، بی‌اعتمادی مردم به عملکرد دولت را در پی دارد، گفت: دولت برای پرداخت سود سهام عدالت فقط وعده می‌دهد و مردم نیز دیگر به اظهارات مسؤولان اجرایی دولت بی‌اعتماد شده‌اند، چرا که دولت نمی‌تواند به وعده‌های خود در زمان مقرر عمل کند.
ماجرای پیامک سازمان خصوصی‌سازی
سازمان خصوصی‌سازی با ارسال پیامکی به مشمولان سهام‌عدالت که هنوز موجودی خود را تا سقف یک میلیون تومان تکمیل نکرده‌اند، اعلام کرد تا پایان مهر مهلت دارند. به گزارش مهر، بعد از آنکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود مردم تا پایان شهریورماه سال ۹۶ فرصت دارند در صورت تمایل، موجودی خود را تا سقف یک میلیون تومان در سهام‌عدالت تکمیل کنند، اکنون دوباره این مهلت برای یک ماه دیگر تمدید شده است. آنگونه که سازمان خصوصی‌سازی با ارسال پیامکی به مشمولان سهام‌عدالت اعلام کرده است، آنها تا پایان مهرماه فرصت دارند در صورت تمایل، نسبت به تامین مابه‌التفاوت وجوه سهام‌عدالت تا سقف یک میلیون تومان اقدام کنند.
پرداخت سود سهام‌عدالت از آبان
مسعود کرباسیان در حاشیه نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: به دارندگان سهام‌عدالت توصیه می‌کنم در فرصت تمدید شده یک‌ماهه برای پرداخت باقی‌مانده پول سهام‌عدالت خود اقدام کنند و برای این کار به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند تا بعد از آن بتوانیم مالکیت مردم از سهام‌عدالت را محقق کنیم. ضمن اینکه پرداخت سود سهام‌عدالت نیز پس از این مهلت یک‌ماهه آغاز خواهد شد.


Page Generated in 0/0054 sec