printlogo


کد خبر: 182419تاریخ: 1396/7/13 00:00
دولت عراق برای درگذشت جلال طالبانی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد
آزادی کامل الحویجه توسط حشدالشعبی

نیروهای عراقی شهرستان الحویجه را به طور کامل از دست داعش آزاد کردند. مرکز اطلاع‌رسانی حشدالشعبی به نقل از یکی از فرماندهان خود اعلام کرد نیروهای عراقی متشکل از حشدالشعبی و ارتش عراق عصر دیروز موفق شدند مرکز شهرستان الحویجه را آزاد کنند. نیروهای داوطلب مردمی و امنیتی عراق صبح چهارشنبه عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی مرکز الحویجه و ناحیه الریاض و روستاها و مناطق اطراف شهرستان الحویجه آغاز کردند و به سرعت به سمت مرکز الحویجه پیشروی و این شهر را به محاصره خود درآوردند. نیروهای عراقی در مرحله اول عملیات آزادسازی الحویجه موفق شدند ده‌ها روستا و چندین ناحیه را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد و خسارات سنگینی به آنها وارد کنند. عملیات آزادسازی شهرستان الحویجه 30 شهریور به فرمان حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شده است.
همزمان با این پیروزی چشمگیر، آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در عراق در پیامی به نیروهای مبارز حشدالشعبی (بسیج مردمی) و نیروهای امنیتی از جانفشانی‌های آنها که در آزادسازی خاک این کشور نقش داشته‌اند، تقدیر کرد. عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در تماسی تلفنی با سرتیپ علی الحمدانی، فرمانده تیپ 11 حشدالشعبی خاطرنشان کرد: افراد مبارز و قهرمان  حشدالشعبی حماسه‌های قهرمانانه‌ای از انقلاب حسینی را در این روزها ثبت کرده و دوستی‌ صادقانه‌شان با امام حسین(ع) را به نمایش گذاشتند. وی در ادامه افزود: جانفشانی‌های این افراد مبارز باعث آزادسازی اراضی گسترده‌ای شد که سال‌ها تحت کنترل داعش بود. عبدالمهدی کربلایی همچنین افزود: خداوند به شما کمک کرده و از یاران امام حسین (ع) قرار دهد.
مالکی، رئیس ائتلاف ملی عراق شد
ائتلاف دولت قانون که بزرگ‌ترین فراکسیون عضو ائتلاف ملی شیعیان عراق است، روز سه‌شنبه نوری مالکی را به عنوان رئیس ائتلاف ملی انتخاب کرد. ائتلاف ملی بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان عراق است. احمد کنانی، نماینده عضو ائتلاف دولت قانون گفت: ائتلاف دولت قانون نوری مالکی را براساس اختیاری که فراکسیون دولت قانون در داخل ائتلاف ملی داشت، انتخاب کرد به این ترتیب مالکی جانشین عمار حکیم،‌ رهبر جریان حکمت ملی شد که 2 سال ائتلاف ملی را هدایت کرد. ائتلاف ملی شیعه ۲۴ آگوست ۲۰۰۹ از گروه‌های شیعه عراق تشکیل شد و بزرگ‌ترین فراکسیون سیاسی در این کشور است که نماینده آن نخست‌وزیری را در دست دارد.
3 روز عزای عمومی در عراق
در پی درگذشت جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی منطقه کردستان، نخست‌وزیر این کشور 3 روز عزای عمومی در سراسر عراق اعلام کرد. مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز یک هفته عزای عمومی در این منطقه اعلام کرده است. جلال طالبانی  که در میان مردم کرد به «مام جلال» (عمو جلال) معروف بود، اولین بار در 18 دسامبر 2012 دچار سکته مغزی شد و پس از آن همواره درگیر عوارض این سکته بود که سرانجام سه‌شنبه در آلمان درگذشت. وی 3 هفته پیش برای ادامه درمان به این کشور سفر کرده بود. طبق اعلام بیکرد طالبانی، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی، پیکر طالبانی امروز با هواپیمای اختصاصی از برلین به سلیمانیه انتقال خواهد یافت و مراسم عزاداری برای او در سراسر منطقه کردستان برگزار خواهد شد.


Page Generated in 0/0070 sec