printlogo


کد خبر: 182452تاریخ: 1396/7/13 00:00
اعتراض نمایندگان به واگذاری 2میلیون شغل به اتباع بیگانه
وزیر کار از مجلس «کارت زرد» گرفت

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت بی‌توجهی به اشغال فرصت‌های شغلی از سوی اتباع بیگانه قانع نشدند. به گزارش فارس، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور پاسخگویی به سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و میمه در جلسه علنی دیروز پارلمان حضور یافت. این پرسش به بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن که در اختیار اتباع بیگانه است، اختصاص داشت که در نهایت وکلای ملت از پاسخ‌های وزیر کار قانع نشدند.
حاجی‌دلیگانی در این جلسه اظهار داشت: 2 تا 3 میلیون تبعه غیرمجاز در اقتصاد ایران و بر بام بازار اشتغال بدون منطق استقرار یافته‌اند. وی از ربیعی پرسید: آیا بزرگ‌ترین معضل امروز کشور بیکاری است؟ آیا بحران بیکاری جوانان رشید کشور را مانند شمع آب نکرده است؟ آیا فقر و فساد زاییده بیکاری است؟ و کیان خانواده‌ها به دلیل این مساله از هم پاشیده شده یا در مرحله فروپاشی است؟ آیا سن ازدواج جوانان به دلیل بیکاری افزایش یافته است؟ و در یک کلام آیا بیکاری ‌ام‌الفساد است یا خیر؟
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 4 میلیون بیکار در کشور وجود دارد، ادامه داد: اگر جواب این پرسش‌ها مثبت است، چرا فرصت اشتغال 2 تا 3 میلیون نفر در کشور به اتباع خارجی غیرمجاز داده شده است؟ البته تاکید دارم مساله ما با اشتغال اتباع غیرمجاز است. حاجی‌دلیگانی خطاب به ربیعی با بیان اینکه نظارت و صیانت از نیروی کار و فرصت‌های شغلی برعهده شماست، تصریح کرد: اکنون پس از گذشت 4 سال از تصدی شما بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پرسید در این‌باره چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ و برای اجرای ماده 120 قانون کار مبنی بر اینکه اتباع بیگانه فقط می‌توانند در مشاغل خاص مشغول به کار شوند چه کرده‌اید؟ وی ادامه داد: چطور افرادی که به صورت قاچاق و غیرمجاز وارد کشور شده‌اند می‌توانند حدود 2 میلیون شغل را به خود اختصاص دهند؟ این در حالی است که اگر این افراد به صورت مجاز هم وارد کشور می‌شدند نمی‌توانستند در هر شغلی فعالیت کنند. حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه آیا طلافروشی، فروشندگی، کشاورزی، خیاطی، کفاشی، دوزندگی، برقکاری و... در ایران داوطلب اشتغال ندارد؟ گفت: اگر این شغل‌ها در ایران داوطلب دارد، وزارت کار با چه مجوزی این مشاغل را در اختیار اتباع خارجی غیرمجاز قرار داده و نظارتی بر این مساله نیز ندارد؟ وی ادامه داد: اتباع بیگانه به هر صنفی وارد شده، در برخی مناطق اراضی کشاورزی را نیز اجاره کرده و به عنوان تولیدکننده مواد غذایی شناخته شده‌اند، همچنین برخی اتباع بیگانه به کارفرمایان بزرگی مبدل شده‌اند بنابراین رقابت نابرابری برای جوانان ایرانی ایجاد شده است.  وی یادآور شد: اتباع بیگانه در مشاغل مختلف قرار گرفته‌اند لذا جوانان ایرانی به شغل‌هایی چون کولبری، دستفروشی، تکدی‌گری و... می‌پردازند لذا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر متولیان باید پاسخگو باشند هر چند که وزارت کار نقش اساسی‌تری دارد. نماینده مردم میمه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان معقتدند 90درصد اتباع بیگانه تنها برای اشتغال به ایران می آیند حال چگونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.  حاجی‌دلیگانی یادآور شد: هم‌اکنون 15 استان کشور که ورود اتباع بیگانه به آنجا ممنوع است از جوانان ایرانی برای مشاغل استفاده می‌کنند. ربیعی در پاسخ به پرسش حاجی‌دلیگانی مبنی بر اشتغال و فرصت‌های شغلی توسط افراد بیگانه، اظهار داشت: ایران در کنوانسیون‌های جهانی که ناظر بر حق اشتغال اتباع بیگانه است، عضویت دارد. وی افزود: قبل از اینکه اشتغال موضوعیت پیدا کند، به اعتقاد من حضور این افراد در ایران مسأله ما است و موضوع اشتغال مساله ثانویه است که برعهده وزارت کار است. وی تصریح کرد: مساله و مشکل حضور اتباع بیگانه در کشور برعهده وزارت کار نیست.  ربیعی اضافه کرد: 2 میلیون و 400 نفر افراد مجاز و غیرمجاز در ایران داریم که از این تعداد یک میلیون و 700 هزار نفر مجاز و یک میلیون و 400 هزار نفر غیرمجاز هستند. من مسؤولیت غیرمجاز را می‌توانم در ایران برعهده بگیرم. از 700 هزار نفری که به کشور وارد شدند و ما آنها را شناسایی کردیم، 197 هزار شاغل غیرمجاز را شناسایی و اخراج کردیم.


Page Generated in 0/0070 sec