printlogo


کد خبر: 182461تاریخ: 1396/7/13 00:00
در نشست خبری با رئیس‌جمهور ترکیه
روحانی: ایران و ترکیه تجزیه در عراق و سوریه را به هیچ وجه نمی پذیرند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز با استقبال رسمی حسن روحانی وارد ایران شد. اردوغان را در این سفر وزرای اقتصادی و امنیتی دولت ترکیه همراهی می‌کردند. به گزارش «وطن امروز»، دیروز به محض ورود اردوغان به ایران یک سند همکاری دوجانبه میان 2 کشور امضا شد که چشم‌انداز آن رسیدن حجم مبادلات طرفین به 30 میلیارد دلار بود. تمرکز این توافق بر مراودات بانکی بود اما همانگونه که انتظار می‌رفت، مساله امنیت منطقه بویژه مسائل مربوط به عراق و سوریه به عنوان مهم‌ترین محور سفر اردوغان به تهران مورد توجه قرار گرفت. روسای جمهور ایران و ترکیه دیروز در نشست خبری مشترک در این‌باره اظهارنظر کردند. حسن روحانی در این نشست خبری با بیان اینکه بحث درباره مسائل منطقه و مساله همه‌پرسی در اقلیم کردستان محور مذاکرات با آقای اردوغان بود، افزود: هدف نهایی 2 کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه است و همکاری‌های 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و همکاری‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و عراق در زمینه مساله اقلیم کردستان عراق مورد تاکید قرار گرفت. وی با تاکید بر اینکه 2 کشور به هیچ‌وجه تجزیه‌طلبی در عراق و سوریه را نمی‌پذیرند، گفت: 2 کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی را که از سوی طایفی‌گران و بیگانگان برای منطقه طراحی شده است  به هیچ عنوان نمی‌پذیرند و بر این باوریم عراق و سوریه هر کدام یک کشور واحد هستند و تجزیه این کشورها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. روحانی مبارزه با تروریسم را یکی از اهداف مهم ایران و ترکیه دانست و گفت: تروریست‌ها بدانند قدرت‌ها و دولت‌های منطقه اجازه فعالیت‌های ناجوانمردانه و ضد انسانی را به آنها نخواهند داد. روحانی در ادامه نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود، مردم کردستان عراق را همسایگانی خوب و برادرانی عزیز برای ایران خواند و تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بر مردم کردستان عراق فشاری وارد کنیم اما  تصمیمات اشتباهی که از سوی برخی سران این اقلیم اتخاذ شده است باید جبران شود. وی افزود: بنابراین 3 کشور ترکیه، ایران و عراق ناچارند با اقدامات جدی و ضروری  اهداف راهبردی خود را در منطقه تامین کنند. رئیس‌جمهور مبارزه با تروریسم را یکی از اهداف مهم 2 کشور خواند و گفت: ما با هر گروه تروریستی در هر کجا و با هر نامی چه داعش، چه جبهه النصره و چه «پ‌ک‌ک» یا هر اسم و عنوان دیگری مبارزه ‌می کنیم.
خدمات‌دهی در مرزها 24 ساعته می‌شود
حسن روحانی در بخشی از اظهارات خود از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاران ترکیه در بخش‌های گردشگری، نفت و گاز خبر داد و افزود: در مذاکرات دوجانبه مقرر شد برای تسهیل در تبادلات تجاری و توسعه ترانزیت کالا فعالیت در 3 نقطه مهم مرزی بین 2 کشور 24 ساعته شود. وی اضافه کرد: بر همین اساس 2 مرز مشترک کشور از فردا (پنجشنبه) آماده ارائه خدمات 24 ساعته است و یک مرز نیز پس از اتمام کارهای ساختمانی 24 ساعته خواهد شد. روحانی از آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران ترکیه در زمینه گردشگری و فعالیت مشترک آژانس‌های مسافرتی 2 کشور خبر داد و گفت: در مذاکرات دوجانبه مقرر شد ترکیه
گاز بیشتری از ایران خریداری کند و بر همین اساس مذاکرات بین 2 وزارتخانه مربوط آغاز خواهد شد و ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاران ترکیه در بخش گاز است.
اردوغان: توافق با موساد نامشروع است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در ابتدای نشست خبری با حسن روحانی گفت: هزار و سیصدوهفتادو‌هشتمین سالگرد شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان را تسلیت می‌گویم. رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: از حضرت امام حسن (ع) که در عرش ملکوتی جای ویژه‌ای دارد و از امام علی (ع) شیر مردان یاد می‌کنم... از خدا می‌خواهم این روزها را مایه تقویت وحدت، اخوت و همبستگی مسلمانان قرار دهد. اردوغان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات منطقه‌ گفت: درباره مسائل منطقه، عراق در رتبه اول قرار دارد و ما  با مکانیزمی برای حل و فصل آن تلاش می‌کنیم، البته 2 طرف همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسند. ترکیه 350 کیلومتر با اقلیم کردستان مرز مشترک دارد و در شرق نیز با ایران همسایه و در جنوب با دولت مرکزی عراق و در غرب با سوریه همسایه است اما نمی‌دانم مسؤولان کردستان چه کار می‌کنند؟ وی افزود: در حال حاضر در سطح جهانی جز اسرائیل هیچ کسی از استقلال اقلیم کردستان حمایت نمی‌کند. اردوغان گفت: به نظر ما تصمیمی که با نشستن بر سر میز با موساد گرفته شود نامشروع بوده و پذیرفتنی نیست و ایران و ترکیه در این باره موضع قاطع خود را اعلام کرده‌اند، چرا که در عراق مخاطب خود را دولت مرکزی دانسته و همه‌پرسی کردستان عراق را نامشروع می‌دانیم. رئیس‌جمهور ترکیه افزود: درباره برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان اقداماتی را پیش‌بینی و انجام داده‌ایم و 3 کشور ایران، ترکیه و عراق در قبال اقلیم کردستان اقدامات شدیدتری را انجام خواهند داد. وی با اشاره به تحولات سوریه گفت: در سوریه نیز با یک مکانیزم سه‌جانبه، ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات آستانه را آغاز کرده و گام‌هایی را برای آن برداشته‌اند و برای افزایش مناطق کاهش تنش اهمیت زیادی قائل شده‌ایم که امیدوارم با تلاش‌ها و مبارزات مشترک ما با گروه‌های تروریستی داعش و النصره جلوی ظلمی که به مردم مظلوم می‌شود را بگیریم.


Page Generated in 0/0070 sec