printlogo


کد خبر: 182467تاریخ: 1396/7/13 00:00
رکورد کسری بودجه‌ در کشور شکسته شد
کسری 77 هزار میلیارد تومانی!

گروه اقتصادی: ابلاغ بخشنامه بودجه‌ای دولت در چند روز اخیر حواشی بسیاری داشته و اخبار متناقضی از آن شنیده می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، ابتدا در بخشنامه ابلاغی به دستگاه‌ها پیشنهاد شده بود بر مبنای افزایش 5درصدی حقوق کارمندان بودجه‌های پیشنهادی را ارائه دهند اما بعد از اینکه رسانه‌ها اعلام کردند چرا باید نصف تورم، کارمندان افزایش حقوق داشته باشند، نوبخت سخنگوی دولت به سرعت آن را تکذیب و اعلام کرد قطعا افزایش حقوق کمتر از 10 درصد نخواهد بود.  البته این تکذیب شفاهی را کسی باور نکرده است چرا که در بخشنامه ابلاغی به صراحت این موضوع عنوان شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرد دولت میزان افزایش حقوق کارمندان را 5 درصد در نظر گرفته تا به طور تلویحی تکذیبیه نوبخت را تکذیب کند. البته اگر بودجه‌ریزی دولت برای سال 1397 مانند امسال باشد باید بگوییم دولت با بحران مواجه خواهد شد چراکه آقاشاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بودجه سال 1396 بیش از 70 هزار میلیارد تومان کسری دارد! عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال۷۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم. معصومه آقاشاپورعلیشاهی با اشاره به ابلاغ چارچوب‌های بودجه سال 97 از سوی نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: زمانی که حجم نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد اگر این نقدینگی هدایت نشود سبب ایجاد تورم افسارگسیخته در کشور می‌شود لذا به این منظور دولت میزان افزایش حقوق کارکنان در سال 97 را 5 درصد در نظر گرفته است که باید از راه‌های دیگری همانند کمک‌های غیرنقدی و ارائه تسهیلاتی در بخش‌های سلامت و رفاه و خرید مسکن توانایی معیشتی کارکنان را افزایش دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت دلار در بودجه سال 97، 3 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است، افزود: مجلس بشدت این موضوع را که دلار به نرخ واقعی خود نزدیک شود پیگیری می‌کند تا بتوان به تک‌نرخی‌شدن ارز کمک کرد، البته باید با ابزارهای پولی و مالی به این هدف دست یافت.
 قیمت نفت در سال 97 شاید تا 60 دلار افزایش یابد
آقاپورعلیشاهی با بیان اینکه قیمت نفت در سال 97 شاید تا 60 دلار افزایش یابد، ادامه داد: بهتر است دولت در این باره سناریوی بدبینانه را در نظر بگیرد تا به واقعیت بودجه نزدیک شود، چرا که تاکنون به میزان کافی کسری بودجه وجود داشته است، لذا اگر ارقام به صورت غیرواقعی ارزیابی شود، سبب می‌شود تراز کسری بودجه بیشتر شود. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع به هر میزان که در نظر گرفته شود، بر اساس آن هزینه‌ها بسته می‌شود، یادآور شد: بهتر است منابع پایین‌تر در نظر گرفته شود تا هزینه‌ها بر همان اساس بسته شود و کمتر دچار کسری بودجه شویم. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال  77 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم. بر اساس گزارش فارس، نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بحث‌های زیادی در شورایعالی اقتصاد درباره بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد صورت گرفته است، ادامه داد: متأسفانه در بودجه کشور ردیف‌های اختصاصی در نظر گرفته شده و تخصیص داده می‌شود اما خروجی ندارد، لذا بودجه‌ریزی باید بر مبنای عملکرد شود تا پروژه‌های نیمه‌تمام سریع‌تر پایان یابد و جلوی رانت و فساد گرفته شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد بر این اساس در نظر گرفته شده که سبب تکمیل و پیشبرد پروژه‌ها شود، تصریح کرد: باید رقابتی بین پیمانکاران بخش خصوصی ایجاد شود تا پروژه‌های عمرانی سریع‌تر پیش رود که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد یکی از ابزارهای آن است اما میزان موفقیت آن به شرایط جامعه بستگی دارد، چرا که متغیرهای درونی و بیرونی در برنامه‌ریزی دولت
تأثیرگذار است.
 قیمت نفت در بودجه باید 55 دلار محاسبه شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت نفت در بودجه سال ۹۷ نباید زیر ۵۵ دلار محاسبه شود.
علی بختیار در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تعیین چارچوب بودجه سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برای اینکه در سال97 با کسری بودجه مواجه نشود قیمت نفت را زیر 50 دلار در نظر گرفته، چرا که اواسط سال معمولاً به دلیل کاهش قیمت نفت دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و برای کاهش این ریسک و ایجاد حاشیه امن نرخ نفت را زیر 50 دلار بسته است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت نفت در سال 97 با توجه به وضعیت بازار طلای سیاه تغییر محسوسی ندارد، افزود: قیمت نفت از 55 دلار که در بودجه 96 پیش‌بینی شده کمتر نمی‌شود لذا دولت باید بودجه را واقعی ببندد و نباید برای افزایش حاشیه ایمنی و کاهش ریسک، قیمت نفت در بودجه 50 دلار بسته شود حتی اگر به دنبال بودجه انقباضی است.
وی با بیان اینکه مجلس طرفدار بودجه انقباضی است، ادامه داد: بستن بودجه انقباضی با واقعی بودن قیمت‌ها منافاتی ندارد لذا دولت باید وضعیت بازار را به شکل واقعی ببیند، چرا که پیش‌بینی درباره بازار سال آتی نشان می‌دهد قیمت نفت از میزان کنونی کمتر نمی‌شود. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قیمت نفت در بودجه سال 97 باید 55 دلار محاسبه شود، یادآور شد: اگر لایحه بودجه سال 97 بر اساس همین چارچوب‌ها به مجلس ارسال شود در کمیسیون تلفیق تغییراتی روی آن صورت می‌گیرد تا قیمت‌ها واقعی شود، چرا که قیمت واقعی نفت بالاتر از 50 دلار است.

مشاور وزیر کار:  افزایش حقوق کارمندان دولت کمکی به زندگی آنها نمی‌کند!
بایزید مردوخی، پژوهشگر اقتصادی و عضو شورای راهبری سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت صرفا می‌تواند برای دلخوش‌کردن آنان و ایجاد امیدواری باشد اگرنه تجربیات گذشته نشان داده این افزایش حقوق‌ها به هر میزان باشد، به همان مقدار تورم ایجاد می‌کند.  مردوخی افزود: به نظر من تعداد حقوق‌بگیران دولت درحال‌حاضر بسیار زیاد است و این حجم از نیروی انسانی حقوق‌بگیر، فشار بیش‌ از حدی را به بودجه کشور تحمیل می‌کند.  وی افزود: در شرایط کنونی ‌جز منطقی ‌کردن تعداد کارکنان دولت، نیازمند شناخت دقیق از وضعیت دستگاه‌های خود نیز هستیم که اینها مقدمه کار برای اجرای قدم بعدی، یعنی بودجه‌ریزی عملیاتی به کمک افزایش بهره‌وری است و راهکار ساده‌ای هم برای اجرای سریع آن وجود ندارد. افزایش حقوق کارکنان هم صرفا می‌تواند برای دلخوش‌کردن آنان و ایجاد امیدواری باشد اگرنه تجربیات گذشته نشان داده این افزایش حقوق‌ها به هر میزان باشد، به همان مقدار تورم ایجاد می‌کند و تورم تولیدشده، افزایش حقوق ایجادشده را خواهد خورد.


Page Generated in 0/0070 sec