printlogo


کد خبر: 182964تاریخ: 1396/7/24 00:00
بارزانی‌ها برای ارتش عراق خط و نشان کشیدند
نشست سلیمانیه برای بازگرداندن کرکوک به عراق

تنش بین بغداد و اربیل از زمان صدور اعلامیه شورای امنیت کردستان که چهارشنبه هفته قبل انجام شد وارد فاز خطرناکی شده است. بغداد در واکنش به این اقدام، نیروهای نظامی خود را به سمت کرکوک گسیل کرد تا بتواند بر چاه‌های نفت منطقه مسلط شود. البته دولت عراق اعلام کرده است به دنبال عملیات نظامی در منطقه نیست. کرکوک از مهم‌ترین مناطق مورد اختلاف میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است که تحت کنترل مستقیم دولت مرکزی قرار دارد اما اقلیم کردستان به علت منابع نفتی غنی در این منطقه به دنبال تسلط بر این مناطق است. منابع رسانه‌ای، یکشنبه گزارش دادند ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی با جنگ‌افزارهای سنگین در اطراف کرکوک هستند و اقلیم کردستان نیز هزاران نیروی تازه‌نفس داخل شهر و پیرامون آن مستقر کرده‌ است. شبکه «‌آلاتجاه» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد 15 بالگرد نظامی (متعلق به دولت مرکزی) وارد کرکوک شدند. منابع رسمی عراقی تاکنون درباره ورود بالگردهای نظامی این کشور به کرکوک اظهارنظر نکرده‌اند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داده ‌است خودروهای زرهی حامل پرچم عراق را دیده‌ که در اطراف رودخانه‌ای در نزدیکی کرکوک مستقر شده و پیشمرگ‌ها نیز در پشت خاکریز‌ها و بلوک‌های سیمانی سنگر گرفته‌اند. یک فرمانده پیشمرگ روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون روداو مدعی شده حمله نیروهای عراق قریب‌الوقوع است. در مقابل، نیروهای پیشمرگ کرد تعدادی از نیروهای خود را در خارج از منطقه رسمی ترسیم‌شده برای کردستان عراق جلوتر بردند که این موضوع با واکنش نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی بویژه در اطراف کرکوک مواجه شده است. کردستان عراق نقاط مرزی خود را از 3 کیلومتری کرکوک تا 10 کیلومتری این منطقه پیشروی داده بود. مسؤولان اقلیم مدعی هستند اقدام یادشده را برای جلوگیری از احتمال وقوع درگیری میان نیروهای خود و نیروهای عراقی انجام داده‌اند. با این وجود سیاستمداران اقلیم کردستان در بیانیه‌ای رسمی که در این خصوص منتشر کردند، تلاش کردند این اقدامات را به تهدیدات و مواضع مسؤولان نظامی و سیاسی عراق ضد مردم کردستان مرتبط کنند و موضوع استقرار نیروهای نظامی خود در مناطق تحت حاکمیت دولت مرکزی را نادیده بگیرند. نیروهای پیشمرگ همچنین با هشدار بغداد برای عقب‌نشینی از میادین نفتی در جنوب کرکوک مخالفت کرده و حضور خود در آن مناطق را افزایش داده‌اند. پیشمرگ‌ها به این حد از اقدامات نظامی تحریک‌آمیز اکتفا نکرده و ارتش عراق را به کشتار تهدید کرده‌اند. کمال کرکوکی، فرمانده نیروهای پیشمرگ در غرب کرکوک، عصر شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در شهر کرکوک اعلام کرد این نیروها تحت هیچ فشاری از مناطق مورد منازعه عقب‌نشینی نخواهند کرد. کرکوکی گفت: «ما تدابیر لازم برای مواجهه با هر تهدیدی را اتخاذ کرده‌ایم و در صورتی‌که دیگران (ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی) هرگونه اشتباهی مرتکب شوند و به سمت (مواضع) ما حرکت کنند، به آنها درسی فراموش نشدنی خواهیم داد!» ابابکر زیباری یکی دیگر از فرماندهان شبه‌نظامیان پیشمرگ، ارتش عراق را تهدید کرد در صورت نزدیک شدن به شهر کرکوک، نابود خواهد شد! ابابکر زیباری از بستگان مسعود بارزانی است که سال‌ها رئیس ستاد ارتش عراق بود که در پی انتشار گزارش کمیته مستقل بررسی علت فروپاشی نیروهای مسلح عراق در جریان هجوم داعش به این کشور در سال 2014 به همکاری با این گروه تروریستی تکفیری و غارت گسترده تسلیحات ارتش عراق و انتقال آنها به استان کردستان این کشور متهم و پس از عزل توسط حیدر العبادی، برای فرار از محاکمه به کردستان عراق گریخت.
توافق احتمالی بر سر کرکوک در نشست سلیمانیه
افق تحولات مربوط به مناقشه امنیتی بین کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور با وجود افزایش سخت‌گیری دوجانبه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی برخی منابع اعلام کردند احتمال‌های قوی بر این امر وجود دارد که اوضاع کرکوک طی چند ساعت آتی حل و فصل شود. روز گذشته اعضای دفترهای سیاسی 2 حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان در نشستی که در سلیمانیه با حضور رئیس‌جمهور عراق و رئیس منطقه کردستان برگزار شد، درباره رفع تنش موجود در استان کرکوک توافق کردند.
 برخی منابع به تلویزیون المیادین گزارش دادند در نشست فواد معصوم با مسعود بارزانی، توافق شد استان کرکوک به طور مشترک میان بغداد و اربیل اداره شود و استاندار کنونی این استان که اخیرا برکنار شده اما حاضر به کناره‌گیری از قدرت نبوده، با یک شخصیت از حزب اتحادیه میهنی تغییر کند. طبق گفته این منابع، اداره میدان‌های نفتی در کرکوک نیز مشترک خواهد بود و ارتش عراق نیز به پایگاه‌های خود در کرکوک پیش از اشغال آن از سوی داعش باز می‌گردد. رئیس‌جمهور عراق از روز جمعه به منظور حل بحران ایجاد شده میان بغداد و اربیل و پیامدهای آن در کرکوک، به سلیمانیه رفته است و پیش از ظهر یکشنبه نشست مهم اعضای دفترهای سیاسی 2 حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان برگزار شد.
 


Page Generated in 0/0048 sec