printlogo


کد خبر: 182965تاریخ: 1396/7/24 00:00
چهارگوشه

وزارت اطلاعات اسرائیل: غلط کردیم!
سخنگوی وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به رفع و رجوع گفته‌‌های جنگ‌طلبانه «اسرائیل کاتز» در رابطه با ایران پرداخت. وزیر اطلاعات این رژیم در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل در پاسخ به این سؤال که آیا از اظهارات ترامپ علیه ایران خطر جنگ را احساس می‌کند، گفته بود: «قطعا بله! من تصور می‌کنم این سخنرانی بسیار مهم بوده است. ایران، کره‌شمالی جدید است. ما تحولات را زیر نظر داریم». اما حالا سخنگوی این وزارتخانه مدعی شده از حرف‌های وزیر سوءبرداشت شده و او به این مسأله اشاره نکرده است که اظهارات اخیر ترامپ احتمالا منجر به جنگ با ایران خواهد شد. او گفت: «پاسخ وزیر مستقیما در ارتباط با بخش نخست سؤال بوده و وزیر اطلاعات اسرائیل قصد این را نداشته است که بگوید اظهارات ترامپ منجر به جنگ با ایران خواهد شد... منظور وی این بوده است که اظهارات و سخنرانی ترامپ و راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، بی‌شک موجب تغییرات واقعی خواهد شد. کاتز بر این باور است که سخنرانی ترامپ، نشانگر عزم قاطع برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران است، از جمله تهدید هسته‌ای.»

شویگو در تل‌آویو
وزیر دفاع روسیه دیروز برای دیدار با مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد. به گزارش روزنامه هاآرتص، سرگئی شویگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این رژیم دیدار کرد. برخی منابع عبری این سفر را به منزله جمع‌بندی پیروزی‌های ایران و سوریه و متحدان‌شان در جنگ علیه تروریسم در شامات و لبنان می‌دانند. گفته می‌شود مقامات تل‌آویو، گزارشی درباره حضور نگران‌کننده نظامی ایران در سوریه بویژه در مناطق غربی این کشور به وزیر دفاع روسیه ارائه می‌کنند. در حقیقت هدف اسرائیلی‌ها هشدار به روسیه درباره احتمال جنگی شدن فضای خاورمیانه متعاقب اظهارات تهاجمی روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 است. در مقابل شویگو نیز با هدف بسط سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه دست به این سفر زده و می‌خواهد پس از عربستان و مصر، رژیم صهیونیستی را هم وارد تالار گفتمان کرملین برای پرهیز از جنگ بزرگ کند.

مقابله ‌به‌مثل مصر با آمریکا
مصر روز شنبه از ورود یک دیپلمات آمریکایی به داخل این کشور ممانعت کرد. از سال 2010 قاهره دارندگان گذرنامه دیپلماتیک و مأموریتی را ملزم به داشتن ویزا از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در خارج کرده که همین مساله در برخی کشورها از جمله آمریکا در قبال مصری‌ها که دارنده این نوع از مجوزها هستند، اجرا می‌شود. مقامات مصری به همین دلیل مانع ورود بیش از 10 دیپلمات کشورهای مختلف طی سال جاری شده‌اند.

اقدام ضد روسی ترکیه
دولت ترکیه ورود هر نوع کشتی را از منطقه کریمه به بنادر این کشور ممنوع کرد.  در سفر هفته پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به اوکراین، وی تاکید کرد کشورش انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و به پیگیری وضعیت مسلمانان تاتار کریمه که خواهان بازگشت به خاک اوکراین هستند، ادامه خواهد داد. اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در سال 2014، تاکنون از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

۱۱ نماینده فلسطینی در زندان‌ اسرائیل
کمیته امور اسرا و آزادگان تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد 11 نماینده فلسطینی همچنان در زندان‌های اسرائیلی هستند. به گفته «عبدالناصر فروانه»، رئیس بخش پژوهش‌ها و مستندات این کمیته به‌رغم  آزادی نماینده فلسطینی «محمد الطل»، قانونگذاران فلسطینی برجسته‌ای نظیر «مروان البرغوثی» عضو کمیته مرکزی فتح، «احمد سعدات» دبیرکل جبهه مردمی، «خالده جرار» و «محمد مطیر» از رهبران حماس هنوز در اسارت صهیونیست‌ها هستند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا» به نقل از فروانه، رژیم اشغالگر اسرائیل از سال ۲۰۰۲ به صورت فردی و جمعی، ۷۰ نماینده فلسطینی را بازداشت کرده که ۵۰درصد آنها از اعضای شورای قانونگذاری هستند.


Page Generated in 0/0053 sec