printlogo


کد خبر: 182982تاریخ: 1396/7/24 00:00
رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین تشریح کرد
تدارک گسترده برای پذیرایی از زائران اربعین
2 موکب عظیم صحن حضرت زهرا(س) و صحن عقیله بنی‌هاشم(ع) پذیرای هزاران نفر از زائران اربعین خواهند بود

گروه اجتماعی: رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: در طول ۲۰ روز فعالیت موکب‌های ایرانی، روزانه در هر وعده 2 میلیون و در طول این ایام ۱۲۰ میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین خواهد شد. حسن پلارک در گفت‌وگو با فارس، درباره وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی و برنامه‌های پیش‌رو برای زائران گفت: بار اصلی اسکان، پذیرایی و تغذیه زائران ایرانی در داخل عراق و مرزها در ایام اربعین حسینی بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است و شامل اسکان و تغذیه می‌شود که 2 رکن اصلی خدمات‌رسانی است. وی ادامه داد: خدمات‌دهی کمیته مشارکت‌های مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) به‌صورت کامل و از سوی موکب‌های شناسنامه‌دار انجام می‌شود؛ این خدمات‌رسانی در مبادی ورودی و خروجی مرزها، داخل خاک عراق، شهرهای مذهبی عراق (کربلا، نجف، کاظمین و سامرا) و مسیر پیاده‌روی زائران انجام می‌شود.
پیش‌بینی حضور 3 میلیون ایرانی در اربعین
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تعداد زائران ایرانی مراسم اربعین حسینی در سال گذشته حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود 3 میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین حسینی حضور می‌یابند که به همین منظور نقاط ضعف سال‌های گذشته رفع شده و خدمات‌دهی نیز افزایش می‌یابد. به گفته پلارک، اعتبارسنجی نسبت به خدمات‌دهی مراسم اربعین حسینی انجام گرفته و 100 درصد این موضوع مردمی خواهد بود؛ ستاد و کمیته مشارکت‌های مردمی، مسؤولیت سازمان‌دهی خدمات‌رسانی مردمی را در این ایام به‌ عهده دارد.
پذیرایی با 120 میلیون پرس غذا از زائران
پلارک افزود: امسال از تجارب سال‌های قبل به‌طور کامل بهره گرفته‌ایم و همه برنامه‌ریزی‌ها و رفع ایرادات نیز انجام شده است. بنابر تمهیدات اندیشیده شده، موضوع تغذیه و اسکان به همراه سایر خدمات از سوی موکب‌ها و خادمان اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد. وی به موضوع تغذیه و اسکان زائران اشاره کرد و گفت: در طول 20 روز، روزانه در هر وعده 2 میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین حسینی خواهد شد که در جمع هر روز 6 میلیون پرس غذا از سوی موکب‌های ایرانی به زائران داده می‌شود. رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه خدمات‌ تغذیه‌ای در ایام اربعین از سوی موکب‌های ایرانی حدود 20 روز ارائه می‌شود، گفت: این خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی چند روز قبل از اربعین و چند روز پس از اربعین حسینی انجام می‌شود؛ موکب‌های در نظر گرفته شده حدود 120 میلیون پرس غذا در این ایام تقدیم زائران می‌کنند. پلارک ادامه داد: بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از زائران اربعین حسینی نیز هر شبانه‌روز در موکب‌های ایرانی واقع در ورودی مرزها و شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا اسکان می‌یابند.
خدمات‌دهی 15 هزار موکب‌دار در اربعین
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اعزام موکب‌داران و ملزومات راه‌اندازی آنها در حال انجام است، گفت: تاکنون حدود 1350 موکب پروانه و مجوز موکب‌داری در ایام اربعین حسینی 96 را دریافت کرده‌اند که جداول تعهدی آنها نیز طبق برنامه‌ریزی خدمات مشخص شده است. وی با بیان اینکه حدود 15 هزار نفر موکب‌دار، خادم و اعضای زیرمجموعه کمیته‌ها امسال از ایران برای زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند، اظهار کرد: ویزای همه موکب‌داران و خادمان به صورت زیارتی و رایگان در نظر گرفته شده و مدت اعتبار آن نیز 3 ماهه است.
موکب 100 هزار نفری و موکب 200 نفری
وی درباره بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین موکب‌های کشورمان اظهار کرد: محل اسکان و پذیرایی موکب‌ها و گنجایش آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بزرگ‌ترین موکب ما 100 هزار نفر و کوچک‌ترین موکب 200 نفر را در خود اسکان می‌دهند. رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: عمده موکب‌ها و خدمات آنها از سوی مردم و هیات‌های مذهبی انجام می‌گیرد.
اسکان زائران در صحن حضرت زهرا(س)
پلارک به 2 باب از موکب‌های بزرگ در شهرهای نجف و کربلا اشاره کرد و گفت:‌ 2 موکب عظیم که جزو طرح توسعه ستاد بازسازی عتبات محسوب می‌شوند یعنی صحن حضرت زهرا(س) و صحن عقیله بنی هاشم(ع) پذیرای هزاران نفر از زائران اربعین خواهند بود. وی افزود: صحن حضرت زهرا(س) در شهر نجف امسال به طور مناسبی به خدمت‌رسانی زائران اربعین می‌پردازد و حدود 100هزار نفر هر شبانه‌روز در آن اسکان می‌یابند.
اسکان 200 هزار زائر در خانه‌‌های عراقی‌ها
وی همچنین به اسکان زائران در منازل مردم خوب عراق اشاره کرد و گفت: امسال بالغ بر 200هزار نفر در خانه‌های مردم میهمان‌دوست عراق در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین ساکن می‌شوند که برای این منظور نیز افرادی برای هدایت زائران در نظر گرفته شده‌اند؛ این برنامه‌ریزی نیز به مودت و دوستی بیشتر بین 2 ملت کمک خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0058 sec