printlogo


کد خبر: 183005تاریخ: 1396/7/24 00:00
پارلمان

اجرای برجام توسط آمریکا پایان یافته است
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در شرایط تعلیق قرار گرفتن، بیش از این به نفع ما نیست، تاکید کرد: باید اجرای برجام توسط آمریکایی‌ها را عملاً پایان‌یافته تلقی کنیم. محمدجواد جمالی‌ نوبندگانی در گفت‌وگو با مهر، درباره آینده برجام با توجه به ارجاع دادن آن به کنگره از سوی ترامپ اظهار داشت: به نظر می‌رسد ترامپ و کنگره به نوعی با همدیگر تقسیم کار کرده‌اند که در عمل، برجام را اجرا نکنند و زمان را علیه منافع ما بخرند. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در چنین شرایطی مسؤولان جمهوری اسلامی نباید در وضعیتی قرار بگیرند که همچنان چماق نقض برجام بالای سر ما باشد و در نتیجه، در شرایط تعلیق قرار گرفتن، بیش از این به نفع ما نیست. جمالی نوبندگانی با تصریح نسبت به این نکته که به نظر من باید اجرای برجام توسط آمریکایی‌ها را عملاً پایان‌یافته تلقی کنیم، به ماهیت رفتارهای ترامپ و اوباما نسبت به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: رژیم ایالات متحده آمریکا اساساً با ماهیت جمهوری اسلامی مشکل دارد و استراتژی تمام سردمداران آنها، براندازی نظام جمهوری اسلامی است. وی خاطرنشان کرد: اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز با صراحت گفت اگر می‌توانستم تا آخرین پیچ و مهره‌های تأسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کردم، لذا این اظهارات نشان می‌دهد فقط روش‌ها و تاکتیک‌های آنها با هم تفاوت دارد و اوباما و ترامپ در اساس با یکدیگر فرقی ندارند. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: به همین دلیل است که در مجلس سنای آمریکا که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان حضور دارند، همه یکپارچه علیه برنامه هسته‌ای ما رأی می‌دهند و فقط 2 نفر مخالفت می‌کنند؛ بنابراین استراتژی همه آنها علیه ما یکی است.

ابزارهای نظارتی مجلس کارآیی خود را از دست داده است
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه ترکیب همگرای مجلس دهم با دولت باعث کاهش عملکرد نظارتی خانه ملت شده است، گفت: این امر موجب شده با دیده اغماض به عملکرد برخی وزرا نگریسته شود. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی درباره علت عملکرد ضعیف مجلس دهم در تدوین طرح‌ها اظهار داشت: انتظار می‌رود مجلس فعال‌تر عمل کند، باید رکن نظارتی مجلس تقویت شود. عناصر نظارتی مجلس هم سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص است.
قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: همگرایی مجلس دهم با دولت و حضور نسبتاً پررنگ‌تر اصلاح‌طلبان در مجلس نیز عامل کاهش عملکرد نظارتی مجلس است، زیرا با نقد دولت مخالف هستند. عملکرد برخی از وزرا قابل دفاع نبوده اما با دیده اغماض به آن نگاه شده است. اگر مجلس بخواهد شأن و صلابت خود را حفظ کند، نیازمند ابزار نظارتی خود است که در این راستا می‌تواند از ظرفیت مواد ۲۳۶ و ۴۹ آیین‌نامه نیز استفاده کند. وی خاطرنشان کرد: بعضی از ابزارهای نظارتی مجلس مانند تذکرات کتبی و شفاهی کارآیی خود را از دست داده و این تذکرات اکثرا بدون پاسخ مانده است؛ مجلس باید از ابزارهای کاراتری استفاده کند.

مسأله دوتابعیتی‌ها را با جدیت و دقت دنبال می‌کنیم
رئیس کمیته تفحص از دوتابعیتی‌ها گفت: از هفته آینده که جلسات مجلس شروع می‌شود، جلسه کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها برگزار خواهد شد. جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در مجلس شورای اسلامی، گفت: به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌ قبول نیست که یک مسؤول دوتابعیتی در کشور و دولت ما حضور داشته باشد، چرا که این مساله از چند بعد از جمله بعد امنیتی خطرناک و غیرقابل‌ توجیه است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها، گفت: از هفته آینده که جلسات مجلس شروع می‌شود، جلسه کمیته تحقیق و تفحص نیز برگزار خواهد شد. ما تلاش داریم با دقت مساله را بررسی و به هیات‌رئیسه و دیگر نمایندگان مجلس گزارش کنیم؛ اتفاقاتی که اخیراً در کشور رخ‌ داده نشان می‌دهد ما باید نسبت به مساله دوتابعیتی‌ها حساس باشیم و اجازه ندهیم این افراد برای امنیت ما مساله‌ساز شوند.


Page Generated in 0/0059 sec