printlogo


کد خبر: 183009تاریخ: 1396/7/24 00:00
یادآوری خونین پانزدهمین سالگرد حمله آمریکا به شاخ آفریقا
237 کشته در مرگبارترین انفجار تاریخ سومالی

سومالی در پانزدهمین سالگرد دخالت نظامی آمریکا در این کشور شاهد خونین‌‌‌‌‌ترین انفجار تاریخ شاخ آفریقا بود. عصر روز شنبه یک کامیون حامل مواد منفجره در تقاطع کیلومتر 5 منطقه مهم هودان در مرکز شهر موگادیشو، پایتخت سومالی منفجر شد که تلفات آن 237 کشته و بیش از 200زخمی است. این تقاطع که اطراف آن پر از اداره‌‌های دولتی، سفارتخانه‌ها، رستوران‌ها و دکه‌ها، هتل‌ها و منازل مسکونی مختلف است یکی از شلوغ‌‌‌‌‌ترین و مهم‌‌‌‌‌ترین مناطق شهر محسوب می‌شود و انفجار بزرگ که درست در جوار «هتل سفری» رخ داد آن را بشدت تخریب کرد و حتی باعث آسیب شدید ساختمان سفارت قطر در همان نزدیکی و مجروحیت کاردار این کشور در سومالی شد. البته گفته می‌شود هدف اولیه تروریست‌ها ساختمان وزارت خارجه سومالی بوده است.  
مسؤولان دولتی، منابع پزشکی و شاهدان عینی فاش کرده‌‌اند انفجار مزبور در پی ناتوانی نیروهای امنیتی در متوقف کردن 2 عامل انتحاری سوار بر کامیون بمب‌‌گذاری شده رخ داده است. با وجود سکوت گروه تروریستی الشباب، شاخه القاعده در سومالی درباره انفجار روز شنبه، به نظر می‌رسد این گروه تحت ائتلاف داعش بدین‌وسیله قصد یادآوری نخستین حملات ارتش آمریکا به این کشور در اکتبر سال 2012 را داشته است. به فاصله 2 ساعت پس از این انفجار مهیب نیز بمب دیگری در مدینه، یکی از حومه‌‌های موگادیشو منفجر شد. طی 15 سال گذشته نه‌تنها تروریسم بلکه آنچه آمریکا و غرب جنگ با تروریسم می‌خوانند، هزاران سومالیایی را به کام مرگ فرستاده است. به گزارش رویترز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، محمد عبدالله‌فرماجو، رئیس‌جمهور سومالی دیروز صبح متعاقب انفجار موگادیشو با اعلام 3 روز عزای عمومی خواهان نیمه‌برافراشته شدن پرچم‌های ملی در سوگ انبوه قربانیان غیرنظامیان شد. او اگر چه نامی از گروه الشباب نبرد اما این حمله را تروریستی خوانده و آن را محکوم کرد. فرماجو به خانواده‌های قربانیان این حمله نیز تسلیت گفته و برای آسیب‌دیدگان بهبودی هر چه سریع‌تر را آرزو کرد. با این حال به گفته رئیس پلیس پایتخت سومالی، اغلب قربانیان حادثه در بیمارستان بر اثر سنگینی جراحات‌شان جان باخته‌اند. همچنین مردم موگادیشو دیروز در اعتراض به ناکارآمدی دولت سومالی در برقراری امنیت و تامین جان شهروندان اقدام به تظاهرات خیابانی گسترده کردند و به کنایه شعار دادند الشباب و داعش وارد پایتخت شده‌است. پیش از آن شامگاه روز شنبه وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح سومالی از سمت خود استعفا کرده بودند. استعفای این 2 مقام نظامی سومالیایی در حالی است که ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در جنگی فرسایشی با الشباب ناکام مانده‌‌‌اند. سازمان همکاری‌‌های اسلامی نیز در پی این حادثه با مردم سومالی ابراز همدردی کرد.
بند و بست کردهای سوریه با داعش
برخی منابع کردهای سوریه، توافق پنهان نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک تحت حمایت آمریکا با داعش برای خروج بدون مقاومت تروریست‌ها از شهر رقه را تایید کردند. با آنکه هم مقامات ائتلاف آمریکایی و نیروهای کرد تحت فرمان‌شان و هم سرکردگان داعش در رقه این خبر را تکذیب کرده‌‌اند اما افشاگری‌‌های اطلاعاتی روسیه و سوریه درباره نحوه خروج داعشی‌ها از این پایتخت سابق‌شان تامل‌برانگیز است. گفته می‌شود صدها سرکرده و عضو مهم غیربومی داعش با همکاری آمریکا و کردها از طریق بیابان‌های شرق سوریه از رقه به شهر بوکمال در منتها‌الیه جنوب شرقی منتقل شده‌اند. در همین حال «عمر علوش» عضو شورای مدنی رقه نیز اعلام کرده است برخی از عناصر خارجی داعش رقه را ترک کرده‌اند.


Page Generated in 0/0064 sec