printlogo


کد خبر: 183022تاریخ: 1396/7/25 00:00
ریابکف به اظهارات تیلرسون واکنش نشان داد
مخالفت روسیه با اضافه شدن متمم به برجام

تنها چند ساعت پس از آنکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از برنامه کشورش برای یک توافق ثانویه و اضافه شدن متمم‌‌‌هایی به برجام خبر داد، روسیه اعلام کرد این کشور افزوده شدن متمم به برجام را قبول ندارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، رکس تیلرسون روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «ما حقیقتا به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود». تیلرسون تأکید کرد: اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام. در واکنش به این اظهارنظر تیلرسون، سرگئی ریابکف یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره افزودن متمم‌‌‌هایی به برجام، از واشنگتن خواست برای لطمه زدن به توافق هسته‌ای تلاش نکند. ریابکف افزود: چیزی که بخوبی کار می‌کند نیاز به اصلاح ندارد و این دقیقا همان پیامی است که ما می‌خواهیم به همتایان خود در ایالات متحده ارسال کنیم.
به گزارش «وطن‌امروز»، مواضع رکس تیلرسون در واقع شفاف کردن مواضع ترامپ درباره ضرورت اصلاح برجام است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در اظهاراتی مواضع رسمی دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای 1+5 با ایران را اعلام کرد. او گفت برجام با مختصات فعلی را به هیچ عنوان قبول ندارد، یا آن را به صورت رسمی لغو می‌کند یا اینکه باید اصلاحاتی درباره دائمی شدن محدودیت‌‌های هسته‌ای درباره آن اعمال شود. این اظهارنظر او به معنای پاره شدن برجام با مختصات فعلی در آمریکاست. در مقابل این اظهارات ترامپ، حسن روحانی گفت ایران حاضر به افزوده شدن یا کم شدن مفاد برجام نخواهد شد. در مقابل این موضع روحانی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت منظور کشورش از اعمال تغییرات در متن برجام، انجام یک توافق ثانویه است. به عبارتی آمریکایی‌ها می‌خواهند با انجام یک توافق ضمیمه، مطالبات جدید خود درباره توافق هسته‌ای را به ایران تحمیل کنند.
ایران به درخواست‌‌های بازرسی جواب مثبت داده است
یکی از برنامه‌‌های ترامپ درباره برجام جدید، باز شدن در مراکز نظامی ایران به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. با این حال ایران اعلام کرده است چنین مجوزی را به آژانس نخواهد داد و آژانس تنها اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران را دارد. روز گذشته فدریکا موگرینی گفت یوکیا آمانو به او گفته است ایران به همه درخواست‌‌های بازرسی از مراکز هسته‌ای خود جواب مثبت داده است.‌ بر اساس این گزارش، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی از قول مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران تاکنون دسترسی بازرسان این نهاد بین‌المللی به سایت‌های خود را محدود نکرده است. فدریکا موگرینی دیروز دوشنبه گفت «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار صبح دیروز به وی گفته ایران هیچ‌ یک از درخواست‌ها برای انجام بازرسی از برنامه هسته‌ای خود را رد نکرده است. خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از موگرینی گزارش داد: «ما هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران در نظر نگرفته‌ایم».


Page Generated in 0/0124 sec