printlogo


کد خبر: 183054تاریخ: 1396/7/25 00:00
محافظه‌کاران و ملی‌گرایان افراطی در انتخابات پارلمانی اتریش پیروز شدند
کورتس، جوان‌‌‌‌‌ترین رهبر جهان

با پیروزی خفیف حزب محافظه‌کار «مردم» در انتخابات پارلمانی زودهنگام اتریش، رهبر 31 ساله آن «سباستین کورتس» به جوان‌ترین رهبر جهان بدل خواهد شد. در عین حال امکان بازگشت ملی‌گرایان افراطی به قدرت در قلب اروپا از طریق ائتلاف با محافظه‌کاران، بار دیگر با واکنش‌های نگران‌کننده اتحادیه اروپایی همراه شده است.
نتایج انتخابات سراسری روز یکشنبه نشان می‌دهد حزب مردم با کسب
7/31 درصد آرا نیرومندترین حزب اتریش شده و جای حزب سوسیال- دموکرات را که تنها 27 درصد آرا را کسب کرده در پارلمان گرفته است. اما آنچه جنجال فراوانی در اروپا به پا کرده جایگاه سوم حزب ملی‌گرای افراطی آزادی است که با بیش از 25 درصد آرا می‌تواند تحت ائتلاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌، وارد دولت آینده شود که چنین پدیده‌ای پس از جنگ دوم جهانی در اروپا بی‌سابقه بوده است. از آنجا که حزب مردم نمی‌تواند اکثریت مطلق پارلمان را داشته باشد، باید با یکی از احزاب دیگر دولت، ائتلافی تشکیل دهد و بعید نیست کورتس به سمت حزب آزادی برود که ضد مهاجرت است. در چنین شرایطی برخی ناظران غربی کارزار انتخاباتی احزاب راستگرای میانه و تندرو، مردم و آزادی در اتریش  را کارزاری کثیف ارزیابی کره‌‌اند، چرا که آنها عمده موفقیت‌شان را به‌خاطر شعارهای ضدمهاجرتی به‌دست آوردند.
بازنده‌ بزرگ انتخابات نیز سبزها و لیبرال‌ها بودند. حزب لیبرال «نئوس» با تنها ۱/۵ درصد و حزب انشعابی از سبزها تنها ۳/۴درصد رای داشتند در حالی که حزب اصلی سبز به‌خاطر آرای کمتر از 4 درصد طبق قانون از پارلمان آینده حذف شد.
اما سباستین کورتس، وزیر خارجه‌ کنونی اتریش از حزب مردم با این پیروزی در جایگاه صدراعظمی قرار می‌گیرد و جوان‌ترین رئیس دولت در جهان خواهد شد. رسانه‌ها این سیاستمدار 31 ساله را با رهبران جوان فرانسه و کانادا، امانوئل مکرون و جاستین ترودو، مقایسه کرده‌‌اند اما درست برخلاف مواضع آنها، کورتس وعده داده در صورت رسیدن به صدراعظمی اتریش، سیاست سختگیرانه‌ای در قبال مهاجران در پیش خواهد گرفت و آن را تقریبا به صفر درصد خواهد رساند.
مواضع او شبیه هاینتس کریستیان‌اشتراخه، رهبر حزب افراطی آزادی است که گفته اتریش نیز  باید برای حفظ منافع ملی خود در رابطه با پناهجویان، سیاستی مانند 4 کشور لهستان، چک، مجارستان و اسلواکی در پیش بگیرد.

 


Page Generated in 0/0055 sec