printlogo


کد خبر: 183062تاریخ: 1396/7/25 00:00
روزانه حدود 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود
تکمیل پالایشگاه افتتاح شده توسط روحانی؛ 5/1 سال بعد!

گروه اقتصادی: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود با راه‌اندازی آن نه‌تنها کشور از واردات بنزین بی‌نیاز و صادرات این فرآورده به خارج نیز انجام شود اما این پالایشگاه پس از ماه‌ها افتتاح صوری، همچنان با مشکل تولید مواجه است و گویا قرار نیست به این زودی‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و به تولید انبوه برسد. عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: اگر دولت بتواند اعتبار مورد نیاز را در اختیار وزارت نفت قراردهد، حدود یک سال و نیم دیگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تکمیل می‌شود. جلال میرزایی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره هزینه واردات بنزین به کشور و زمان تکمیل شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، اظهار داشت: اگر دولت بتواند اعتبار مورد نیاز را در اختیار وزارت نفت قرار دهد حدود یک سال و نیم دیگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تکمیل می‌شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پالایشگاه با فراهم شدن شرایط بعد از یک سال و نیم به میزان تولید 13 میلیون لیتر بنزین در روز دست پیدا می‌کند، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در شرایط کنونی روزانه 6 میلیون لیتر تولید بنزین دارد. نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی افزود: هزینه‌ای که صرف واردات مصرف روزانه بنزین می‌شود را نمی‌توانیم صرف تکمیل پروژه ستاره خلیج‌فارس کنیم زیرا با کمبود بنزین در بازار مواجه می‌شویم.
واردات بنزین در سال ۹۶ به ۲میلیارد دلار می‌رسد؟
هیچ برنامه مشخصی از سوی وزارت نفت برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین که به‌طور متوسط از ابتدای سال جاری بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز است وجود ندارد و تنها راهکار دولت در مقابل افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بوده است. به گزارش تسنیم، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در تاریخ 24 مردادماه سال 92 زمانی که برای کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهارستان حضور داشت، گفت: «اتمام طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و بویژه به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از اولویت‌های ما است»، ازاین‌رو به نظر می‌رسید همان‌طور که بارها در دولت یازدهم اعلام شد، طی این دولت شاهد تحقق خودکفایی در تولید بنزین و حتی آغاز صادرات آن باشیم اما واقعیت طور دیگری رقم خورد و در عمل نه‌تنها به صادرکننده بنزین تبدیل نشدیم بلکه واردکننده عمده این فرآورده نفتی شدیم. در پاییز سال 92 شاهد آغاز هجمه‌های سنگین انتقادی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت علیه بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بودیم. با دستور ویژه دولت دهم، واحدهای پتروشیمی به ‌کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده و تولید روزانه 3 تا 4 میلیون لیتری بنزین را کلید زدند. این تولید در نیمه دوم سال 91 به روزانه 10 میلیون لیتر رسید تا سهم پتروشیمی‌ها در تأمین سبد مصرف بنزین کشور به بیش از 15 درصد برسد اما با دستور وزیر نفت در دولت یازدهم و بسترسازی‌های رسانه‌ای سازمان‌های محیط‌زیست و وزارت نفت، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شد و در زمستان 92، مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتری بنزین صادر شد. با اتکا به این مجوز، وزارت نفت واردات بنزین را در همان سال 92 کلید زد و در پایان این سال شاهد واردات روزانه 5/3 میلیون لیتری بنزین بودیم. در حالی که صحبت‌ها پیرامون تلاش برای به نتیجه رسیدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 93 ادامه داشت، در پایان این سال شاهد رسیدن واردات روزانه بنزین به 7/4 میلیون لیتر بودیم. تک‌نرخی کردن بنزین در خرداد سال 94 توسط وزارت نفت، زمینه حذف کارت سوخت و افزایش مصرف این فرآورده نفتی را فراهم کرد و پس از اینکه نرخ بنزین به لیتری 1000 تومان به‌صورت ثابت رسید، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی چون مجتمع پتروشیمی بندرامام مجدداً آغاز شد اما دیگر هیچکس انتقادی نسبت به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و مضرات آن مطرح نکرد و این تولید به صورت چراغ‌خاموش ادامه یافت. با وجود آغاز تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و در سایه تأخیر در بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، واردات بنزین به روند صعودی خود ادامه داد و در پایان سال 94 به 10 میلیون لیتر در روز رسید. مقام معظم رهبری 25 خرداد 95 در دیدار کارگزاران نظام نسبت به این روند انتقاد کردند و فرمودند: «چرا ما باید بنزین وارد کنیم؟ یکی از چیزهایی که انسان گاهی وقتی فکر می‌کند، پیش خودش خجالت می‌کشد، وارد کردن بنزین است. جمهوری اسلامی با این‌همه نفت که دائم پزش را می‌دهیم پیش مردم و پیش دنیا که ما نفت و گازمان برروی هم بزرگ‌ترین منبع نفت و گاز دنیاست که واقع قضیه همین است آنوقت بنزین وارد کنیم، یا گازوئیل وارد کنیم!». اما دولتی‌ها در میانه سال 95 مجوز واردات بنزین را برای بخش خصوصی صادر کردند تا دست تاجران بنزین برای واردات آن بازتر باشد و در سایه تأخیر در بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که قرار بود با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین، موجب توقف واردات این فرآورده نفتی و خودکفایی ایران در تولید بنزین شود، در سال 95 متوسط واردات بنزین به
7/13 میلیون لیتر رسید. در مجموع در دوره 3 ساله 92 تا 95، هزینه 5/5 میلیارد دلاری بابت واردات بنزین از جیب بیت‌المال به جیب شرکت‌های پالایشی خارجی و تجار بنزین رفت. این روند در سال 96 و با شروع کار دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و در حالی که روزانه 20 میلیارد تومان بنزین وارد کشور می‌شود، در صورتی که متوسط واردات 7/13 میلیون لیتری را در سال 95 به‌عنوان متوسط واردات این فرآورده نفتی در پایان سال 96 در نظر بگیریم، با احتساب قیمت 1700 تومانی هر لیتر بنزین وارداتی، در صورت ادامه این روند در سال 96 مجموع هزینه‌های واردات بنزین به 1/2 میلیارد دلار خواهد رسید، 1/2 میلیارد دلاری که به‌طور مستقیم از بیت‌المال پرداخت می‌شود و به ‌عبارتی می‌توان گفت، دولت با خرج کردن از جیب مردم، چنین در واردات بنزین حاتم طایی شده است! چرا که هیچ برنامه مشخصی از سوی وزارت نفت برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین که به‌طور متوسط از ابتدای سال جاری به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسیده است، وجود ندارد و اکنون روزانه حدود 12 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود.


Page Generated in 0/0071 sec