printlogo


کد خبر: 183093تاریخ: 1396/7/26 00:00
شورای رقابت و سازمان حمایت بازار خودرو را رها کرده‌اند
اختلاف قیمت تا ۲۵ میلیونی خودروها از کارخانه تا بازار

در شرایطی که بازار خودرو با رکود همراه است، روش‌های فروش برخی خودروسازان باعث افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار بعضی خودروها شده و در این میان، جای نظارت دستگاه‌های مربوط از جمله سازمان حمایت و شورای رقابت خالی است. به گزارش فارس، اکنون افزایش اختلاف قیمت میان نرخ کارخانه و بازار برخی خودروها بسیار بالاست به‌عنوان نمونه در پژو 207 دنده اتوماتیک می‌توان به اختلاف قیمت 8 میلیون تومانی اشاره کرد. در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای این خودرو 47 میلیون تومان است اما اعمال برخی روش‌ها در فروش و عرضه خودرو باعث شده قیمت این محصول در بازار به 55 میلیون تومان برسد و در نتیجه شاهد حاشیه بازار 8 میلیون تومانی برای این خودرو هستیم. درباره رنو ساندرو دنده‌ای نیز باید به قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره کرد اما قیمت آن در بازار به 48 میلیون تومان نیز رسیده که اختلاف 4 میلیون و 200 هزار تومانی را بین قیمت کارخانه و بازار ساندرو دنده‌ای نشان می‌دهد. قیمت کارخانه‌ای ساندرو دنده اتوماتیک نیز 49 میلیون و 900 هزار تومان است اما این خودرو در بازار 4 میلیون و 300 هزار تومان گران‌تر از قیمت کارخانه یعنی به قیمت 54 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  قیمت رنو ساندرو استپ‌وی نیز در کارخانه 55 میلیون تومان و در بازار 63 میلیون تومان است که تفاوت 8 میلیون تومانی را نشان می‌دهد.  در بررسی بازار خودرو می‌توان به اختلاف قیمت کارخانه‌ای سمند سورن‌ توربوشارژ اشاره کنیم به طوری که این محصول در کارخانه با قیمت 39 میلیون تومان و در بازار 42 میلیون تومان عرضه می‌شود که نشان‌دهنده اختلاف 3 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو است. قیمت دنا پلاس دنده اتوماتیک نیز در کارخانه 48 میلیون تومان و در بازار 53 میلیون تومان است که شاهد اختلاف 5 میلیون تومانی در این زمینه هستیم. درباره پژو 2008 نیز باید به خرید و فروش این خودرو با قیمت 122 تا 125 میلیون تومان در بازار اشاره کنیم، در حالی که قیمت اعلام‌شده برای این خودرو از سوی ایران‌خودرو 99 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. در نتیجه اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو به 25 میلیون تومان رسیده است. سایپا 111 مدل SE نیز در بازار 3 میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شود، به طوری که نرخ کارخانه‌ای این خودرو 5/21 میلیون تومان و نرخ بازار آن 5/24 میلیون تومان است. سایپا اخیراً از توقف تولید این خودرو در سایت سایپای کاشان خبر داد که همین مسأله باعث تقویت قیمت این خودرو در بازار شده است.
در حالی شاهد اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار برخی خودروهای داخلی هستیم که نظارت بر بازار و جلوگیری از ایجاد حاشیه قیمتی از جمله وظایف سازمان حمایت و شورای رقابت است و اصولاً شورای رقابت با این شرط که خودروسازان بازار محصولات‌شان را مدیریت کنند و از ایجاد حاشیه در بازار جلوگیری کنند، با افزایش قیمت خودروها موافقت کرده است.  نظارت شورای رقابت حداقل باید بر خودروهایی که طبق دستورالعمل این شورا قیمت‌گذاری می‌شوند و نرخ کمتر از 45 میلیون تومان دارند، وجود داشته باشد اما در این باره هم چندان شاهد این نظارت نیستیم.


Page Generated in 0/0058 sec