printlogo


کد خبر: 183097تاریخ: 1396/7/26 00:00
«وطن‌امروز» از وضعیت نامناسب سیستم‌‌های گرمایشی 83 هزار کلاس درس گزارش می‌دهد
زخم کهنه!
خانواده‌ها نگران وضعیت امنیت جانی دانش‌آموزان در فصل سرد سال هستند

احمد طالقانی: با گذشت نزدیک به یک ماه از بازگشایی مدارس آرام‌آرام زخم‌‌های نظام تعلیم و تربیت سر باز می‌کند، زخم‌‌‌هایی که بیشتر از نداری و مشکلات اعتباری نشأت می‌گیرد، از تاخیر بی‌سابقه در پرداخت حق‌‌‌‌‌‌‌‌‌التدریس معلمان بگیر تا واریز نشدن سرانه‌ها، حضور دانش‌آموزان در مدارس کپری و کانکسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کلاس‌‌های بدون معلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مدارس دوشیفته و موارد دیگر. مشکلات یکی، دو تا نیست و برخی کاستی‌ها با سلامت بچه‌ها ارتباط مستقیم دارد و جان عزیز نوگلان ایران زمین را تهدید می‌کند. در آستانه فصل سرد معضل فرسودگی سیستم گرمایشی مدارس هنوز ریشه‌کن نشده، مردم حوادث دلخراش شین‌آباد و درودزن را فراموش نکرده‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افکار عمومی ملتهب است، رسانه‌ها هشدار می‌دهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مشکل اما هنوز خودنمایی می‌کند. امسال تنگناهای بی‌سابقه بودجه آموزش‌وپرورش تجهیز و استانداردسازی سیستم‌‌های گرمایشی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، هرچند تلاش‌ها را نباید نادیده گرفت اما افکار عمومی بحق در قبال آینده‌‌‌سازان این مرز و بوم حساس است و آموزش‌وپرورش به عنوان دستگاهی که امانتدار فرزندان ملت محسوب می‌شود باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.
پایان مهلت آموزش‌وپرورش!
سناریوی نخ‌نما شده و تلخ آتش‌سوزی مدارس عمدتا روستایی و محروم‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بویژه یادآوری حوادث گذشته هنوز هم خاطر خسته مردم را زخم می‌زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حوادثی که بخاری‌‌های غیراستاندارد و نفتی عاملش بود. حالا و با عبور از آن سال‌های تلخ، اگرچه سیستم گرمایشی مدارس زیادی تجهیز و به‌روز شده اما کماکان در برخی مدارس بویژه در مناطق کوهستانی و دور افتاده سیستم گرمایش همان بخاری‌‌های نفتی بدسابقه است! حتی گزارش‌‌های تاییدشده‌ای از به‌کارگیری بخاری‌‌های نفتی در روستاهای اطراف پایتخت حکایت می‌کند و این در حالی است که به‌دنبال حادثه شین‌آباد در سال 1391 سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور از حذف کامل بخاری‌‌های غیراستاندارد مدارس تا سال 96 خبر داده بود. 5 سال زمان کمی نبود، اما فرصت از کف رفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حالا خبرها از وجود 83 هزار کلاس درس حکایت می‌کند که سیستم گرمایشی استاندارد ندارد. اهمال یا کوتاهی هر چه هست را دستگاه‌‌های ناظر و مدیران آموزش‌وپرورش باید پاسخگو باشند اما آنچه براحتی قابل پیگیری است وعده‌‌هایی است که ظاهرا هیچ‌گاه جامه عمل نمی‌پوشد!
2 هزار و 200 مدرسه سیستم گرمایشی ندارد!
در همین باره، محمد چگنی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان با اعلام اینکه 2 هزار و 239 مدرسه آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی در این استان  فاقد سیستم گرمایشی است، گفت: 132 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این تعداد مدارس به سیستم گرمایشی تجهیز شود. به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان، 43 مدرسه خشتی، گلی و سنگی در استان وجود دارد که 743 دانش‌آموز در آنها مشغول  تحصیل هستند.
بخاری، سیستم گرمایش 3 هزار و 400 کلاس
 در حالی که کارشناسان استفاده از بخاری در کلاس‌‌های درس را عاملی خطرساز می‌دانند و شوفاژ و پکیج را وسایلی استاندارد و ایمن معرفی می‌کنند، اخباری که از گوشه و کنار کشور به رسانه‌ها مخابره می‌شود حاکی از استفاده از انواع بخاری در کلاس‌‌های درس بویژه در مناطق روستایی و کمتربرخوردار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین مسؤول دیگری است که بر حضور بخاری‌ها در کلاس‌‌های درس با وجود منع قانونی صحه می‌گذارد.  عسگرعلی جوانبخت با بیان اینکه هم‌اکنون 3 هزار و 400 کلاس درس با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شوند، گفت: این تعداد کلاس درس باید طی 3 تا 4 سال آینده به‌طور کامل به سیستم‌‌های گرمایشی استاندارد مجهز شود. این مقام مسؤول گفت: همه بخاری‌‌های نفتی موجود در کلاس‌‌های روستایی که به علت نبود شبکه گازرسانی همچنان با نفت گرم می‌شوند ایمن هستند اما درخواست والدین این است که برای ایمنی بیشتر فرزندان‌شان، کلاس‌ها به پکیج و حرارت مرکزی تبدیل شود.
گرم شدن کلاس‌‌های درس خراسان با بخاری
همچنین فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مدیرانی است که حضور بخاری‌‌های نفتی در مدارس مناطق روستایی حوزه انتخابیه‌‌‌‌اش را تایید می‌کند.
این نماینده مردم به «وطن‌امروز» می‌گوید: بسیاری از مدارس روستایی در حوزه انتخابیه اینجانب و استان خراسان‌جنوبی با بخاری‌‌های نفتی گرم می‌شود که قانونی نیست و آموزش‌وپرورش باید نسبت به تجهیز اینگونه مدارس به سیستم حرارت مرکزی اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از مدارسی که در استان خراسان‌جنوبی با بخاری نفتی گرم می‌شوند وجود ندارد اما وجود این مدارس قطعی است. علاوه بر این استان اردبیل که در منطقه سردسیر کشور واقع شده از دیگر مناطقی است که به گفته مدیران با مشکلات عدیده‌ای در تامین گرمایش مدارس مواجه است. مدارس زیادی بویژه در مناطق روستایی و کوهستانی این استان کماکان با انواع بخاری گرم می‌شود که همین موضوع بویژه در مدارس ابتدایی نگرانی‌‌‌هایی را در پی داشته است. به گفته دست‌اندرکاران این استان، با همه تلاش‌های صورت گرفته فقط 55 درصد مدارس به سیستم استاندارد مجهز شده‌‌اند و هنوز 45 درصد کلاس‌‌های درس از وسایل گرمایشی غیراستاندارد رنج می‌برند.
کمبود اعتبار مانع استانداردسازی
این در حالی است که کمبود بودجه و اعتبارات دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش را کلافه کرده و آسیب‌‌های جدی به نظام تعلیم و تربیت وارد آورده است. اگر نقصان بودجه جاری مشکلات معیشتی معلمان را موجب شده و این قشر زحمتکش صبورانه مشکلات را تحمل می‌کنند، کمبود بودجه‌‌های عمرانی اما با سلامت دانش‌آموزان پیوند مستقیم دارد. از معضل کلاس‌‌های کپری، فرسوده و کانکسی که بگذریم، بحث سیستم گرمایشی مدارس و حوادث دلخراشی که به‌دلیل غیراستاندارد بودن بخاری‌‌های نفتی برای آینده‌‌‌سازان کشور به‌وجود آمد، نگرانی جدی خانواده‌ها را در پی داشته است. مدیران این مخاطرات را قبول دارند اما در توجیه مشکلات کمافی‌سابق بحث اعتبارات را پیش می‌کشند. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از دست‌اندرکارانی است که استاندارد‌‌سازی سیستم گرمایش مدارس را ضروری می‌داند اما نیل به این هدف را نیازمند تامین اعتبارات لازم می‌داند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. محمدتقی نظرپور با بیان اینکه مدارس نوساز به وسایل و تجهیزات ایمنی مجهز هستند، گفت: تامین وسایل و تجهیزات ایمنی مدارس قدیمی‌تر نیازمند اعتبار است و اگر بودجه لازم تامین شود می‌توان نسبت به این مهم اقدام کرد. وی افزود: حدود 30 هزار کلاس درس را در سال جاری استانداردسازی می‌کنیم اما 83 هزار کلاس درس دیگر باقی می‌ماند که نیازمند استانداردسازی سیستم‌های
گرمایشی است.


Page Generated in 0/0111 sec