printlogo


کد خبر: 183126تاریخ: 1396/7/26 00:00
روایتی از پشت پرده انزوای ولیعهد جاه‌طلب عربستان از رعب و وحشت شاهزادگانی که قصد جانش را کرده‌اند
فرار بن‌سلمان به دریای سرخ

با گذشت 10 روز از حمله مسلحانه به ارگ سلطنتی سعودی در جده، ابعاد جنگ قدرت در قبیله حاکم بر عربستان بیش از پیش نمایان می‌شود و در چنین شرایطی فاش شده محمد بن‌سلمان ولیعهد جاه‌طلب در رعب و وحشت به سر می‌برد و از بیم جان خود از کاخ‌های سلطنتی در خاک عربستان، به کشتی تفریحی‌اش روی دریای سرخ پناه برده است. تنها چند روز پس از حمله خونین یک فرد مسلح که گفته می‌شود یک نظامی بازنشسته مرتبط با ولیعهد پیشین بوده به قصر «السلام» جده که احتمال حضور محمد بن‌سلمان در آن زمان در آن می‌رفت، محمد بن نایف، ولیعهد برکنار شده و رقیب از میدان به در شده ولیعهد فعلی در اقدامی آشکار مجبور به ترک کاخ شخصی‌اش در بزرگ‌ترین بندر عربستان و سکونت تحت حصر در ریاض، درست زیر چشمان بن‌سلمان شد. سپس با آغاز هفته جاری پسر جاه‌طلب شاه، از ترس توطئه‌های آتی علیه خود، دست به پاکسازی گسترده در وزارت کشور زد یعنی آخرین نهاد امنیتی تحت نفوذ بن‌نایف که حالا برادرزاده جوانش به جای او سمت وزیری‌اش را بر عهده داد.
حال افشاگر اسرار و خبرهای پشت پرده آل‌سعود در تازه‌ترین توئیت‌های خود از شرایط نابسامان ولیعهد بلندپرواز آن هم در بحبوحه اصلاحات شتابزده‌اش در جامعه بشدت سنتی عربستان پرده برمی‌دارد. مجتهد در قالب 30توئیت متوالی از فضای رعب و وحشتی که محمد بن‌سلمان در آن به سر می‌برد، افزایش دشمنی با او در خاندان دو دسته شده سعودی، تغییرات شخصیتی ولیعهد جدید و انزوای خودخواسته‌اش روی دریا خبر داده است.
روایت مجتهد به شرح زیر است: «بن‌سلمان در جریان حمله اخیر به کاخ پادشاهی، آسیبی ندید ولی هنگام تیراندازی، در کاخ حضور داشت. نکته قابل توجه این است که نحوه برخورد گارد سلطنتی با این حمله حرفه‌ای نبوده است. این نشان داد بن‌سلمان دیگر کاخ را محیط امنی برای خود قلمداد نمی‌کند. او پیش از این حمله، در حالتی از رعب و وحشت و نگرانی به سر می‌برد و این حادثه بر نگرانی و وحشتش افزود، چرا که معتقد است برخی اعضای خاندان سلطنتی در پس این حمله بوده‌‌اند. چندین دلیل برای وحشت و نگرانی ولیعهد وجود دارد.
1- در ارتباط با آنچه به شخص او مرتبط است،‌ طی ماه‌های اخیر تغییرات زیادی در رفتار و برنامه‌های روزانه‌اش رخ داده که بر فکر و ذهن و مسائل روحی و روانی او تاثیر گذاشته و او را به فردی متزلزل و مضطرب تبدیل کرده است. این تغییرات بر اعتماد به نفس بن‌سلمان و دیدار با شخصیت‌های مهم و تصمیم‌گیری‌هایش تاثیر گذاشته است. حقیقتا بن‌سلمان مستحق این شماتت است و شایسته کرامت نیست.
2- تغییر دیگری که رخ داده، ‌تحول بزرگ در مواضع آل‌سعود است به طوری که نزدیک به 95درصد از اعضای خاندان سلطنتی،‌ مخالف و ضد او شده‌‌اند، در حالی که قبلا یا اکثریت آنها راضی به امر واقع شده بودند یا به آن اعتنا نمی‌کردند. طی ماه‌های اخیر بویژه پس از برکناری محمد بن‌نایف از ولیعهدی، شاهزادگان مخالف بن‌سلمان از خواب بیدار شده‌‌اند و معتقدند 3 مساله، ‌آینده خاندان را به طور کلی و آینده یکایک آنها را تهدید می‌کند. بر اساس ارزیابی این شاهزادگان، اگر بن‌سلمان به همین رویه انحصارطلبی در قدرت ادامه دهد، دیگر برای شاهزادگان مخالف و منتقد، جز حقوقی که فقط گذران زندگی روزانه آنها را کفایت ‌کند، چیزی باقی نخواهد ماند. آنچه بیشترشان را به خشم آورده، این است که نزدیکان غیر سلطنتی بن‌سلمان، سهم و بهره‌شان از ثروت مسروقه فراتر از سهم شاهزادگان و نفوذ آنها از نفوذ آل‌سعود بیشتر شده است. همچنین شاهزادگان مخالف پس از بلایی که بر سر بن‌نایف آمده و بازداشت افسران و قضات طرفدار ولیعهد سابق و همچنین حبس عبدالعزیز بن فهد و برخی شاهزادگان دیگر و ممانعت از خروج اکثریت آنها از عربستان احساس عدم امنیت می‌کنند.
3- وحشت شاهزادگان از این است که آل‌سعود تمام حکومت و قدرت را به خاطر هرج و مرج در اقتصاد، یمن، قطر، بازداشت‌ها، ‌غربی‌سازی عربستان و عادی‌سازی روابط (با اسرائیل) از دست دهد. دودستگی در آل‌سعود و دشمنی اکثریت‌شان با بن‌سلمان به حدی رسیده است که سبب افزایش نگرانی او و به تاخیر افتادن زمان کناره‌گیری پدرش و انتصاب خودش به عنوان پادشاه شده است،‌ همچنانکه خبر دیدار احمد بن عبدالعزیز با پدرش پیش و پس از سفر سلمان به روسیه سبب خشم پسر شده، چرا که شاهزادگان مخالف بن‌سلمان خواستار رسیدن احمد بن عبدالعزیز به تخت سلطنت آل‌سعود شده‌اند.
4- شرایط و تحولات اخیر بر زندگی، رفتارها و قدرت روانی و روحی بن‌سلمان اثر گذاشته به گونه‌ای که دیگر احساس امنیت نمی‌کند و بیشتر وقت خود را در یک کشتی تفریحی در ساحل دریای سرخ سپری می‌کند. اینکه چرا بن‌سلمان، کشتی را به عنوان وسیله‌ای برای گذران اوقات خود تعیین کرده، به خاطر احتمال بروز سوء‌قصد از سوی خاندان سلطنتی یا طرف‌های دیگر در داخل خاک عربستان است. عدم حضور ولیعهد در مراسم استقبال از پدرش، غیبت در نشست شورای وزیران و غیبت در مراسم استقبال از امیر کویت طی روزهای اخیر صحت این ادعا را تایید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0133 sec