printlogo


کد خبر: 183144تاریخ: 1396/7/27 00:00
تجارت

ایران واردات کالا از ترکیه را آسان‌تر کرد
مشکل «لزوم کسب موافقت کنسولی» برای صادرات کالا از ترکیه به ایران که تاثیری منفی بر مبادلات تجاری بین 2 کشور گذاشته بود، برطرف شده است. به گزارش پایگاه خبری دیلی‌صباح، مشکل «لزوم کسب موافقت کنسولی» برای صادرات کالا از ترکیه به ایران که تاثیری منفی بر مبادلات تجاری بین 2 کشور گذاشته بود، برطرف شده است. سال گذشته ایران تصمیم گرفت واردات از ترکیه را وابسته به اعلام نظر موافق کنسولگری‌های خود در این کشور کند. این تصمیم به دلیل فرآیندهای بروکراتیک موجود در کنسولگری‌ها و هزینه‌های بالای مراحل اداری موجب اتلاف زمان بسیاری می‌شد. در واکنش به این اقدام ایران، وزارت اقتصاد ترکیه نیز در ماه سپتامبر شروع به اجرای بخشنامه «ضرورت کسب مجوز کنسولی» کرد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پس از دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزیر اقتصاد ترکیه به مسؤولان اداری، این اقدام نتیجه مثبتی داشته و ایران هفته گذشته الزام کسب موافقت کنسولی را لغو کرده است. این الزام از سال گذشته برای صادرکنندگان ترک اعمال می‌شد و تاثیری منفی بر مبادلات تجاری خارجی ترکیه گذاشته بود. ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک، لغو این الزام را به دولت ترکیه اعلام کرده است. انتظار می‌رود وزارت اقتصاد ترکیه نیز در اقدامی مشابه، الزام تجار ایرانی به کسب مجوز برای صادرات کالا به ترکیه را لغو کند. براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، ترکیه مالیات گمرکی 140 محصول کشاورزی وارداتی از ایران را کاهش داده یا حذف کرده و ایران نیز مالیات گمرکی 125 کالای صنعتی وارداتی از ترکیه را کاهش داده است.
 
برنج کافی است اما باز هم وارد می‌شود
با توجه به رکوردشکنی تولید حدود 2 میلیون و ۳۰۰ هزار تنی برنج در کشور و واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰۰ تنی برنج که در 5 ماه امسال با افزایش حدود ۷۹ درصدی روبه‌رو شده است، عباس کشاورز، معاون وزیر کشاورزی گفت که دیگر نیازی به واردات این محصول که بیش از حد نیاز هم وارد شده، نداریم. به گزارش ایسنا، امسال تولید برنج نسبت به سال‌های گذشته با افزایش نسبی به حدود 2 میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید. به گفته مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، هر ایرانی سالانه حدود ۳۸ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند که به حدود ۱۰۵ گرم در روز می‌رسد و بر این اساس میزان مصرف برنج ایرانی‌ها در هر سال به حدود 3 میلیون تن می‌رسد. بر این اساس، سالانه به حدود 3 میلیون برنج نیاز است که تاکنون بیش از این میزان تولید، وارد و تأمین شده است. جالب‌تر اینکه به غیر از سال‌های ابتدایی دولت یازدهم که ثبت سفارش‌های سرسام‌آور باعث واردات بی‌رویه شده بود، میزان واردات برنج در
5 ماه امسال بیش از میزان آن در ۱۲ ماه سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ شده است، چراکه میزان واردات برنج در 2 سال اخیر به ترتیب حدود ۸۴۰ و ۷۴۶ هزار تن بود که سیر نزولی قابل توجهی نسبت به سال‌های واردات میلیونی برنج داشت. کشاورز ادامه داد: این میزان واردات از نظر وزنی 79 درصد و از نظر ارزشی ۱۰۲ درصد نسبت به 5 ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته است.


Page Generated in 0/0071 sec