printlogo


کد خبر: 183277تاریخ: 1396/7/30 00:00
لابی صهیونیست‌ها برای ممانعت از عقب‌نشینی اقلیم از مناطق مورد منازعه
احضار بارزانی به محکمه بغداد

همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق که به ابتکار مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم برگزار شد، قماری بود که رویای او برای داشتن سرزمین را بیش از هر زمان دیگر دست‌نیافتنی‌تر کرد و شاید بتوان گفت بهار موردنظر او را خیلی زود به خزانی تبدیل کرد که بیش از پیش موقعیتش را شکننده کرده است. در حالی‌که افکار عمومی اقلیم کردستان عراق در انتظار خبر استعفای مسعود بارزانی از ریاست این اقلیم است، وی جمعه‌شب با صدور پیامی تحریک‌آمیز علیه دولت فدرال عراق، مدعی شده است که کردها مظلوم واقع شده‌اند. رئیس اقلیم کردستان که زمانی در تبلیغات همه‌پرسی با اتکا به مشاوران ضعیف و عدم واقع‌بینی از شرایط منطقه و جهان ادعا می‌کرد که برگزاری رفراندوم و تجزیه عراق اتفاقی را به‌دنبال نخواهد داشت و کشورهای مختلف بناچار سیاست امر واقع را در رابطه با اقلیم کردستان قبول خواهند کرد، اکنون خود با واقعیات جدیدی روبه‌رو شده است. بارزانی که به واقعیت عدم تحقق اهداف تجزیه‌طلبانه خود در عراق واقف است و از طرفی این نکته هم برای وی روشن شده است که شرایط قبل از ظهور داعش هم برای او تکرار نخواهد شد از کردهای ساکن اروپا و آمریکا درخواست کرده است دست به تظاهرات بزنند و سران این کشورها را ناچار به واکنش در برابر وضعیت کردستان عراق کنند. این اتهام‌ها و انتقادهای تحریک‌آمیز بارزانی علیه دولت فدرال عراق در حالی صورت می‌گیرد که قرار است امروز دادگاه عالی فدرال این کشور حکم احضار وی را صادر کند. یکی از اعضای پارلمان عراق، روز گذشته با اعلام این خبر، تصریح کرد دستگاه قضا احضارنامه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را درباره
۵۵ پرونده که دادخواست‌هایی در آن علیه وی ارائه شده، صادر خواهد کرد. طبق گفته این نماینده، این دادخواست‌ها شامل پرونده‌های همه‌پرسی، تهدید امنیت کشور، قاچاق نفت و دیگر تخلفات اداری و قانونی است. شورای عالی قضایی عراق روز پنجشنبه اعلام کرده بود که حکم جلب کوسرت رسول، معاون مسعود بارزانی را به دلیل اظهارات اخیرش که در آن نیروهای امنیتی را «اشغالگر» خوانده بود، صادر کرده است.
پسر طالبانی: تبانی‌ای در کار نبود
پسر جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق در مصاحبه‌ای اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر تبانی با دولت مرکزی علیه کردها را رد کرد و گفت این اشتباهات مهلک رهبران کرد بود که باعث به وجود آمدن شرایط کنونی در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه شده است. بافل طالبانی گفت، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق پیشنهاد توافق برای جلوگیری از درگیری در کرکوک را داد اما این توافق توسط رهبر کردها رد شده است. وی افزود که نگران وقوع درگیری میان جریان‌های مختلف کرد است و ابراز امیدواری کرد که در نهایت همه گروه‌های کرد بتوانند با یکدیگر سازش و همکاری کنند. وی در ادامه با بیان اینکه همه‌پرسی کردستان عراق «اشتباه بسیار بزرگی» بود، خواستار مذاکرات کردها با بغداد و مشارکت مجدد آنها با جامعه بین‌الملل شد.
ورود نتانیاهو به بحران کرکوک
مقام‌های اسرائیلی می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در تلاش برای لابی کردن با قدرت‌های جهانی برای ممانعت از پسرفت بیشتر منطقه کردستان عراق در برابر دولت مرکزی بغداد است. این مقام‌ها تصریح کردند، نتانیاهو طی تماس‌هایی که در هفته گذشته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته، خواستار حمایت از کردستان عراق در برابر بغداد شده است. بر این اساس، نتانیاهو همچنین طی گفت‌وگوهایی که با دولت‌های فرانسه و آمریکا داشته، حمایت از همه‌پرسی کردستان عراق و ممانعت از عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها از مناطق مورد مناقشه را خواستار شد. یک مقام صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به حساسیت روابط کردستان عراق با اسرائیل، تاکید کرد به دلیل نزدیکی فاصله اربیل با تهران و دمشق، تل‌آویو منافع امنیتی در این منطقه دارد. این مقام اسرائیلی، کردستان عراق را مکانی استراتژیک و جای پایی برای تل‌آویو عنوان کرد و گفت خواستار ارائه ابزاری به شبه‌نظامیان کرد برای دفاع از خود در برابر پیشروی نیروهای عراقی هستند. رژیم جعلی صهیونیستی تنها دولتی بود که از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق و تاسیس یک کشور جدید به پایتختی اربیل حمایت کرده بود. تحلیلگران دلیل این مساله را این می‌دانند که اسرائیل کردها را به عنوان دیواری در مقابل دشمنان مشترک می‌داند.
چراغ سبز بارزانی برای مقابله با ارتش عراق
در حالی‌که بغداد بر اجتناب از وقوع درگیری‌های نظامی میان نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگ‌های اقلیم کردستان تأکید و اصرار دارد که اختلافات فی‌مابین مسالمت‌آمیز حل شود، گزارش‌ها حاکی ا‌ست که رئیس این اقلیم دستور مقابله با ارتش عراق در مناطق مورد منازعه را صادر کرده است. جعفر شیخ مصطفی، فرمانده نیروهای 70 در پیشمرگ‌ها که دستور عقب‌نشینی از کرکوک را صادر کرده، شنبه اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان دستوراتی برای مقاومت در مقابل نیروهای عراقی صادر کرده است. شیخ مصطفی می‌گوید که بارزانی دستور بازسازی ساختار نیروهای پیشمرگ و مقاومت در مقابل به‌اصطلاح «ارتش اشغالگر» را صادر کرده است  و بزودی شاهد تحولات جدیدی در میدان نبرد خواهیم بود. این لفاظی‌های نظامی مقام‌های کردستان عراق در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی جنگ در عراق، عناصر وابسته به بارزانی روز جمعه در شمال استان کرکوک مواضع نیروهای عراقی را با موشک‌های ساخت آلمان هدف قرار داده‌اند. این مرکز تصریح کرد، عناصر وابسته بارزانی جمعه در منطقه آلتین کوپری واقع در شمال استان کرکوک از موشک‌هایی که آلمان آنها را برای استفاده علیه داعش در اختیار نیروهای کرد گذاشته بود، علیه نیروهای فدرال عراق استفاده کرده‌اند. الاعلام الحربی با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که متأسفانه در این حمله موشکی، خسارت‌های جانی و مالی به نیروهای عراقی وارد شده است. نیروهای عراقی جمعه موفق شدند شهر آلتین کوپری واقع در شمال استان کرکوک را آزاد کنند. برخی منابع اعلام کردند که نیروهای وابسته بارزانی همچنین برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی به شمال استان کرکوک یک پل را روی رود زاب در نزدیکی آلتین کوپری منفجر کرده‌اند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق
ارتش ترکیه که عملیات نظامی خود در شمال عراق را بعد از همه‌پرسی جدایی در اقلیم کردستان افزایش داده، روز گذشته از بمباران مواضع «پ‌ک‌ک» در این منطقه خبر داد. ستاد عالی فرماندهی ارتش ترکیه در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مسعود بارزانی و دولت اقلیم، گفت: «تروریست‌های پ‌ک‌ک 515 روستا در شمال عراق را اشغال کرده‌اند. ما آنها را تحت نظر داریم... در همین راستا یک پایگاه تروریست‌ها در منطقه الزاب را بمباران کردیم که طی آن ۹ تروریست به قتل رسیدند... اینها با چراغ سبز حزب دموکرات کردستان و شخص مسعود بارزانی این مناطق را اشغال کرده‌اند و باید پاسخگو باشند».
 


Page Generated in 0/0062 sec