printlogo


کد خبر: 183281تاریخ: 1396/7/30 00:00
اخبار

جلسه ویژه مدیران پژو و توتال درباره تهدیدات برجامی آمریکا
مدیران شرکت‌‌های فرانسوی و مقامات وزارتخانه‌‌های خارجه و دارایی این کشور هفته آینده به منظور فهم بهتر تبعات خودداری ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام تشکیل جلسه می‌دهند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، شرکت‌‌های چندملیتی توتال و پژو از جمله مهم‌ترین شرکت‌‌های فرانسوی هستند که از زمان اجرای برجام قراردادهایی را با ایران منعقد کرده‌‌‌اند. همچنین ده‌ها شرکت کوچک فرانسوی وارد بازار ایران شده یا در حال بررسی ورود به اقتصاد کشور هستند. بر اساس دعوتنامه ارسالی از سوی گروه تجاری مدف به شرکت‌‌های مربوط، مقاماتی از وزارت خارجه، وزارت دارایی و دفتر تجاری فرانسه در تهران در این نشست تبعات عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد. پایتخت‌‌های اروپایی مصممند توافق هسته‌ای را که موجب لغو تحریم‌ها علیه ایران شده حفظ کنند و دولت فرانسه نیز می‌خواهد بداند شرکت‌‌های این کشور چگونه ممکن است به اقدام آمریکا واکنش نشان دهند. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در این‌باره گفت: «ما همچنان در حال ارزیابی این مسأله هستیم که چگونه شرکت‌ها دارند به تصمیم ترامپ واکنش نشان می‌دهند اما تلاش می‌کنیم در این زمینه خیلی نقش هشداردهنده به آنها را ایفا نکنیم». بر اساس اعلامیه منتشر شده در سایت اینترنتی مدف، از جمله مسائل مورد بحث در این نشست، بررسی گام‌‌های بعدی در کنگره آمریکا، موضع دیگر طرف‌‌های توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپایی) و تاثیرات آنی تحولات اخیر بر شرکت‌‌های فعال در ایران خواهد بود.

هفته آینده رأی‌گیری درباره تحریم‌های جدید موشکی علیه ایران
2 نماینده ارشد کنگره آمریکا گفته‌اند مجلس نمایندگان این کشور هفته آینده درباره وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران رأی‌گیری می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده درباره طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران و گروه حزب‌الله لبنان است، رأی‌گیری می‌کند. «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «کوین مک‌کارتی»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در این مجلس در بیانیه‌ای مشترک که در اختیار رویترز قرار گرفته این خبر را اعلام کرده‌اند. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: «وظیفه کنگره است تا با قوه مجریه برای تدوین راهبردی جدید جهت متوقف کردن رفتارهای خطرساز ایران همکاری کند.» قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند: «اقدام فوری در راستای این هدف، هفته آینده توسط مجلس نمایندگان آمریکا انجام خواهد شد و ما بر سر طرحی برای تحریم بیشتر حزب‌الله و اشاعه موشکی ایران رأی‌گیری خواهیم کرد».

«منوچین» در راه منطقه
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در صدر هیاتی برای دیدار با مقام‌‌های عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، امارات و قطر به خاورمیانه سفر می‌کند. طبق گزارش وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، هدف از این سفر، جلب حمایت‌های منطقه‌ای در راستای راهبرد جدید دولت ترامپ علیه ایران و فعالیت این کشور در منطقه عنوان شده است. مطابق این گزارش، «منوچین» در این سفر درباره مقابله با آنچه «منابع مالی تروریسم» خوانده می‌شود بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «سفر ما برگزاری جلسه‌ها و مراسم‌های رسمی با سران عربستان، اسرائیل، امارات، قطر و ذی‌نفعان در سراسر منطقه به منظور تقویت عزم مشترک ما برای مقابله با تأمین مالی تروریسم را شامل می‌شود». وی اضافه کرد: «با شرکای خود در خاورمیانه درباره راهبرد جدید دولت ترامپ برای مقابله با نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه تعامل خواهیم کرد».

ظریف در راه آفریقا
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمدجواد ظریف به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی سفر می‌کند. به گزارش مهر، بهرام قاسمی ضمن اعلام این خبر افزود: دکتر ظریف به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی سفر می‌کند. وی علاوه بر وزیر امور خارجه، با رئیس‌جمهور و وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک 2 کشور برگزار می‌شود که طی آن چگونگی روند اجرای موافقتنامه‌های میان 2 کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0051 sec