printlogo


کد خبر: 183316تاریخ: 1396/7/30 00:00
فغانستان

داعش در افغانستان زیر چتر حمایتی آمریکا جری‌تر می‌شود
محرم خونین افغان‌ها
افغانستان محرمی خونین را پشت سر گذاشت. به فاصله کوتاهی از حملات سنگین و مرگبار سه‌شنبه هفته پیش طالبان به مراکز شهرهای پکتیا و غزنی که طی آنها دست‌کم 70 سرباز افغان و 21 شهروند غیرنظامی کشته و حدود 200 تن مجروح شدند، روز جمعه گذشته نیز مسجد امام زمان (عج) در کابل بار دیگر ظرف تقریبا یک ماه هدف حمله خونین تروریست‌های داعشی قرار گرفت. حمله روز آخر محرم تروریست‌های تکفیری به مسجد مهم شیعیان کابل که به شهادت بیش از  50 نمازگزار شیعه و جراحت همین تعداد انجامید، شهدای پایتخت افغانستان را به شهدای کربلا پیوند داد. به گزارش خبرنگار تسنیم از محل حادثه به نقل از شاهدان عینی، حوالی ساعت 6:30 دقیقه عصر جمعه، 3 عامل انتحاری وارد مسجد امام زمان (عج) در محله «پل خشک» منطقه «دشت برچی» در غرب پایتخت شدند. گفته می‌شود یکی از تروریست‌ها پس از تیراندازی به سوی نمازگزاران از محل حادثه گریخت و فرد دیگری نیز به اتهام دخالت در این رویداد تروریستی بازداشت شده اما مقامات امنیتی این را تایید نکرده‌اند. در حالی که سراسر جمعه شب صدای آمبولانس‌هایی که در رفت‌وآمد بین مسجد و بیمارستان‌های سطح شهر بودند غرب کابل را فرا گرفته بود، مردم با فریادهای بلند «الله‌اکبر» و «یا حسین» همراه با ذکر صلوات شهدا را از  داخل مسجد خارج می‌کردند. داوطلبان همچنین از حاضران می‌خواستند برای اهدای خون به زخمی‌ها با آمبولانس‌ها به بیمارستان‌های «استقلال» و «ایمرجنسی» بروند.
در همین حال صدها تن از  وابستگان شهدا و مجروحان و دیگر مردم غرب کابل با تجمع مقابل مسجد امام زمان(عج) مسؤولان دولتی و امنیتی افغانستان را بی‌کفایت خطاب کردند. این حمله تروریستی علیه شیعیان کابل در حالی صورت می‌گیرد که همزمان با آغاز ماه محرم، سخنگوی گروه طالبان طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود این گروه حفاظت از مراسم عزاداری شیعیان را با هدف ایجاد وحدت بین مسلمانان وظیفه خود می‌داند. به همین دلیل از همان ابتدا انگشت اتهام همانند حملات قبلی به شیعیان کابل، به سمت داعش نشانه رفت. گروهی تروریستی که روز به روز دامنه فعالیت‌هایش در افغانستان تحت پوشش نیروهای آمریکا و ناتو بیشتر می‌شود. این موضوعی بود که چند روز پیش حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در جدیدترین سخنرانی‌اش در جمع مقامات اروپایی به آن اشاره و از روند اشتباه آمریکایی‌ها برای دامن زدن به افراط‌گرایی در افغانستان انتقاد کرد.

حمایت بالگردهای انگلیس از  داعش در افغانستان
سفارت روسیه در افغانستان فاش کرد بالگردهای انگلیسی از گروه‌های تروریستی در این کشور حمایت می‌کنند. وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش روزنامه «تایمز» ضمن رد اعلام حمایت مسکو از طالبان، سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی6) را متهم کرد که از گروه‌های تروریستی در افغانستان حمایت می‌کند. در حالی که بارها مقامات محلی افغان، نمایندگان این کشور و منابع خبری گزارش‌هایی از حمایت لجستیکی بالگردهای ناشناس از داعش در این کشور منتشر کرده بودند، حال در بیانیه سفارت روسیه در کابل، به فعالیت مشکوک بالگردهای انگلیسی در مناطق تحت تصرف داعش در افغانستان اشاره شده و از روزنامه انگلیسی تایمز خواسته شده به چشم‌پوشی نیروهای اشغالگر از اشتباهات خود در افغانستان و افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور توجه کند. مسکو، اخبار جعلی حمایت روسیه از طالبان را برای انحراف توجه جامعه جهانی از شکست سیاست‌های آمریکا و ناتو در افغانستان و ناشی از حسادت غربی‌ها به تلاش‌های روسیه در چارچوب سازمان همکاری‌های «شانگهای» برای برقراری ثبات در افغانستان دانسته است.


Page Generated in 0/0054 sec