printlogo


کد خبر: 183382تاریخ: 1396/8/1 00:00
چهارگوشه

تظاهرات نیم‌میلیونی کاتالان‌ها علیه تصمیمات دولت مادرید
موج تجزیه اروپا به ایتالیا رسید
به دنبال صدور لایحه تعلیق خودمختاری ایالت کاتالونیا از سوی دولت مرکزی اسپانیا، صدها هزار کاتالان عصر شنبه در حمایت از رفراندوم استقلال در بارسلون راهپیمایی کردند. کارلس پویگدمون و دیگر اعضای جنرالیتات (دولت محلی کاتالونیا) در این راهپیمایی بزرگ که طبق تخمین پلیس نیم‌میلیون نفر در آن شرکت داشتند، حضور یافتند. پرچم‌‌های کاتالونیا همراه با تصاویر جوردی سانچز و جوردی کوکسارت، 2 تن از رهبران سیاسی جدایی‌طلب این ایالت که چند روز پس از همه‌پرسی بازداشت شده بودند توسط تظاهرات‌کنندگان حمل می‌شد. برخی مطبوعات کاتالان این تظاهرات را نمایش قدرت پویگدمون در واکنش به احتمال برقراری حکومت نظامی در این ایالت جدایی‌طلب توسط دولت ماریانو راخوی می‌دانند. رئیس دولت محلی کاتالونیا در حاشیه این تظاهرات طی سخنانی تلاش کرد اتحادیه اروپایی را در بحران فعلی مقابل دولت مرکزی اسپانیا قرار دهد. اما در حالی که بحران جدایی‌طلبی کاتالونیا به سرعت تبدیل به بحرانی اروپایی می‌شود، موج تجزیه‌طلبی به سرعت دیگر نقاط اتحادیه را نیز درمی‌نوردد و پس از اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی، فلاند، کاتالونیا، باسک و جزیره کورس فرانسه حالا نوبت به ایتالیا رسیده است. دیروز مردم  2 ایالت ثروتمند شمال ایتالیا از جمله در میلان و ونیز برای همه‌پرسی خودمختاری پای صندوق‌‌های رای رفتند.  به گزارش آسوشیتدپرس، فرمانداران 2 ایالت مهم ونتو و لومباردی که هر دو عضو جناح راست «مجمع شمالی» هستند و در تلاشند با تکیه بر انحصاری کردن بهره‌های اقتصادی این مناطق از دولت رم مستقل شوند، دیروز همه‌پرسی غیرالزام‌آوری در این‌باره برگزار کردند. همه‌پرسی روز  یکشنبه در ارتباط با خودمختاری بیشتر این ایالت‌ها از رم در رابطه با هزینه‌ها، مهاجرت، آموزش و بهداشت بود. البته هر 2 فرماندار تاکید دارند که برخلاف همه‌پرسی کاتالونیا، ماهیت این همه‌پرسی با قانون‌اساسی ایتالیا همخوانی دارد. با این حال چنین اقدامی مانند تهدیدی برای دولت مرکزی ایتالیا محسو می‌شود، چرا که ایالات ونتو (به مرکزیت ونیز) و لومباردی (به مرکزیت میلان) در مجموع 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کنند و حدود یک‌چهارم رای‌دهندگان سرزمین چکمه‌ای در این 2 ایالت زندگی می‌کنند.


جنگ‌سالاران پیشتاز انتخابات زودهنگام ژاپن
انتخابات زودهنگام ژاپن دیروز در آستانه موج شدید توفان‌های پاییزی در این کشور آغاز شد. این انتخابات به دنبال منحل کردن پارلمان توسط شینزو آبه، نخست‌وزیر راستگرای ژاپن در ماه گذشته میلادی برگزار می‌شود و به دلیل پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر رسیدن یک توفان سهمگین به ژاپن، او از مردم خواسته بود چند روز زودتر برای رای‌گیری به محل صندوق‌های رای بروند که در ژاپن اقدامی قانونی است. حزب راستگرای لیبرال- دموکرات به رهبری آبه در این انتخابات بخت بالایی برای پیروزی داراست. پیروزی این حزب در انتخابات جدید خطر حاکم شدن سیاست‌های ملی‌گرایانه افراطی و جنگ‌طلبانه حامیان آبه را در  ژاپن افزایش می‌دهد که  ممکن است به بازبینی قانون اساسی این کشور برای ایجاد یک ارتش بزرگ و مداخله‌گر در عرصه‌های بین‌المللی بینجامد.

لغو مالکیت روهینگیایی‌ها بر اراضی‌شان
آوارگان مسلمان روهینگیایی که به دلیل درگیری‌های مرگبار به بنگلادش فرار کرده بودند، بعد از بازگشت نمی‌توانند ادعایی درباره زمین خود داشته باشند. از ۲۵ ماه آگوست نزدیک به ۶۰۰ هزار تن از روهینگیایی‌ها برای فرار از درگیری‌های مرگبار از مرز گذشته‌اند. آنگ‌سان سوچی، رهبر سیاسی میانمار که در طول چند ماه گذشته با شدیدترین انتقادات مواجه شده است، اعلام کرد هر پناهجوی میانماری ثابت کند ساکن میانمار بوده، می‌تواند به کشور بازگردد. مقامات میانمار در نظر دارند هزاران متر از زمین‌های باقیمانده از روهینگیایی‌های فرار کرده‌ را بفروشند.

 


Page Generated in 0/0056 sec