printlogo


کد خبر: 183422تاریخ: 1396/8/2 00:00
دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» اعلام کرد
ادامه رکود مسکن با لج‌ولجبازی‌های آخوندی

اسدالله خسروی: رفتار وزارت راه‌وشهرسازی و طرح‌های مسکنی آن نشان می‌دهد رکود در بخش مسکن شدت خواهد گرفت و در صورت ادامه این روند و دست روی دست گذاشتن دولت، بحران کاهش عرضه و صعود غیرطبیعی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود. رکود بخش مسکن دلایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها کاهش قدرت خرید و بی‌توجهی به طرح‌های ساخت‌وساز مسکن‌ است. برخی عنوان کرده‌اند کاهش ساخت وساز به علت کاهش تقاضاست در حالی که هجوم مردم به بخش اجاره و افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها نشان می‌دهد تقاضا در بازار هست اما قدرت خرید وجود ندارد و مردم به ناچار به بازار اجاره پناه آورده‌اند. دکتر مجتبی بیگدلی، استاد دانشگاه  و کارشناس در این باره به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: لج‌ولجبازی‌های آخوندی صنعت مسکن را سال‌هاست به ورطه نابودی کشانده است. دولت قرار بود طرح‌های مسکنی زیادی اجرا کند اما کجاست مسکن اجتماعی؟ کجاست مسکن امید و بورس مسکن و رهن ثانویه؟  وی افزود: با وجود اینکه دو سوم اشتغال کشور وابسته به مسکن است اما رکود گسترده بخش مسکن بر اشتغال هم تاثیر منفی گذاشته است.  دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور با اشاره به اینکه ایران جزو 5 کشوری است که جوان‌ترین ترکیب جمعیتی را دارد، گفت: سالانه حدود یک میلیون ازدواج صورت می‌گیرد که این موج نیازمند مسکن است و عدم تولید مسکن موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه و قیمت نجومی آن خواهد شد. این کارشناس مسکن افزود: وزیر راه‌وشهرسازی به جای توجه به تولید مسکن همیشه طرح‌های دولت گذشته را مورد انتقاد قرار می‌دهد؛ به جای اینکه خود طرحی نو در اندازد. این لج‌ولجبازی‌ها نه فقط اقتصاد کشور را با رکود مواجه  کرده بلکه موجب کاهش تولید مسکن شده است.  وی در پایان گفت: دولت به جای پرداختن حاشیه‌ها باید به متن بپردازد و اقدام عملی انجام دهد. اگر مسکن‌مهر و تولید در دوره قبل نبود الان با کاهش عرضه مواجه بودیم و چالشی جدید به وجود می‌آمد. دولت نباید این فرصت را از دست بدهد و قبل از ایجاد چالش قیمت‌ها باید فکری بکند.
مسکن‌ با قیمت مناسب هم مشتری ندارد
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: واحدهای مسکونی ساخته شده در مناطق خوب شهری با قیمت مناسب هم مشتری ندارد. فرشید پورحاجت با اشاره به اظهارات برخی مسؤولان درباره خانه‌های خالی از سکنه در کشور، اظهار کرد:‌ متاسفانه به ناصواب اعلام می‌شود، خانه‌های خالی از سکنه،‌ ساختمان‌های لوکس هستند که بنده چنین اعتقادی ندارم. وی با بیان اینکه خانه‌های خالی از سکنه شامل ساختمان‌های عادی و لوکس در نقاط مختلف کشور است، خطاب به مدیران و مسؤولان مسکن کشور افزود:‌ اساسا مگر شاخص ساخت‌وساز مسکن در شمال تهران، ملاک شناسایی خانه‌های لوکس است؟ وی با تاکید بر اینکه شرایط مورد نیاز برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار و خرید مسکن برای مردم مهیا نشده است، تصریح کرد: آن شرایط لازم را که باید دولت به‌وجود می‌آورد تا مردم بتوانند براحتی صاحب مسکن شوند ایجاد نشده است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: فراهم نبودن شرایط لازم و عدم تقویت قدرت خرید، مردم را مجبور کرده برای تهیه سرپناه وارد کانال بازار اجاره‌بها شوند. پورحاجت به تسنیم گفت:‌ واحدهای مسکونی ساخته شده با قیمت هر متر 3 میلیون تومان در مناطق خوب شهری که از امکانات خوبی برخوردارند در حال حاضر مشتری ندارد. وی دلیل این امر را اینگونه توضیح داد:‌ مردم نمی‌توانند پول این خانه‌ها را تامین کنند و بانک‌ها هم نتوانسته‌اند به تامین منابع مالی آسان به مردم کمک کنند.
وام مسکن تعیین تکلیف نشد
در حالی قرار بود آخر مهرماه شرایط پرداخت وام‌های مسکن بنا به پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد مسکن تعیین‌تکلیف شود که این وعده از موعد مقرر گذشته ولی هنوز این اتفاق روی نداده است. حدود 2 هفته پیش معاون ساختمان و مسکن وزیر راه‌وشهرسازی از آماده شدن بسته‌های پیشنهادی مسکن در زمینه‌های مختلف مطابق با نظر ریاست‌جمهوری خبر داد. حامد مظاهریان در پاسخ به این پرسش که قرار بود هفته گذشته شرایط جدید اعطای وام مسکن اعلام شود اما چرا این اتفاق نیفتاد،‌ اظهار کرد: بسته‌های پیشنهادی مسکن را در زمینه‌های مختلف مطابق با نظر ریاست‌جمهوری و مجموعه دولت آماده کرده‌ایم که فرآیندهای خود را طی می‌کند. اواسط شهریورماه جلسه‌ای با موضوع مسکن در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد. طبق گفته یکی از مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی، مطابق دستور رئیس‌جمهوری باید جلسه‌ای تا پایان مهرماه با موضوع مسکن برگزار می‌شد. قرار بود در این جلسه پیشنهادات جدید مسکن به روحانی ارائه شود. این در حالی است که مشخص نیست جلسه یادشده برای تعیین تکلیف وام مسکن برگزار شده یا خیر. تنها موردی که در بخش مسکن شفاف است، رکود چندین ساله در این حوزه است، رکودی که تلاش‌های برخی مسؤولان را از بیم افزایش تورم بی‌سرانجام  گذاشته است. غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی پیش‌تر کاهش دوره انتظار 12ماهه به 10 ماه، افزایش مدت بازپرداخت به 15 سال و کاهش سود به 8 درصد را از جمله تغییرات جدید وام مسکن اعلام کرده بود، خبری که با واکنش بانک مرکزی روبه‌رو شد و در نهایت باعث شد تا مرکز روابط عمومی وزارت راه‌وشهرسازی چند روز بعد سخنان مشاور آخوندی را تکذیب کند.
نیازمند تولید مسکن در کشور هستیم
نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به نیاز مبرم کشور به تولید مسکن، از کمرنگ شدن طرح مسکن اجتماعی خبر داد و اجرای موفقیت‌آمیز آن را نیازمند مطالعه بیشتر در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی دانست. ایرج رهبر گفت: علاوه بر بخش‌های ساخت و ساز باید از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز این طرح بررسی شود. وی در پایان با تاکید بر مشکل کمبود مسکن در ایران، گفت: با توجه به رشد جمعیت، نیازمند تولید مسکن در کشور هستیم، به همین منظور دولت باید احیای بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
 


Page Generated in 0/0396 sec