printlogo


کد خبر: 183469تاریخ: 1396/8/3 00:00
بحران سیاسی و اقتصادی دامنگیر اقلیم کردستان عراق شده است
ضرب‌الاجل سلیمانیه به بارزانی

درخواست‌های موکد احزاب کرد عراقی برای کناره‌گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولت نجات ملی و همچنین تعویق انتخابات پارلمانی و ریاست این اقلیم از تشدید بحران میان احزاب سیاسی در این منطقه از عراق خبر می‌دهد. انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم کردستان عراق که قرار بود روز دهم آبان (اول نوامبر) برگزار شود با تصمیم کمیسیون انتخابات این منطقه به تعویق افتاد و دوره فعالیت این پارلمان به مدت 8 ماه تمدید شد. برخی کارشناسان معتقدند مسعود بارزانی با بحران قدرت روبه‌رو است، زیرا گروه‌های سیاسی برگزاری همه‌پرسی را اشتباه محاسباتی او می‌دانند. آنها می‌گویند وی دید واقع‌بینانه‌ای نسبت به قدرت سیاسی و نظامی حکومت اقلیم کردستان نداشته و با برگزاری همه‌پرسی مشروعیت خود را زیر سوال برده است. با وجود اینکه مخالفان بارزانی تمدید دوره ریاست او را غیرقانونی می‌دانستند اما وی آگوست 2015 با استناد به وضعیت اضطراری مبارزه با داعش، ریاست خود را به مدت 2 سال تمدید کرد. روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات درباره بحران سیاسی موجود میان بغداد و اربیل نوشته است: رایزنی‌هایی در راستای اتحاد میان گروه‌های کرد که درباره توقف تنش‌های رسانه‌ای و زدن اتهام خیانت به یکدیگر طی روزهای اخیر به توافقی دست یافتند، در جریان است. همچنین این روزنامه نوشت: برخی محافل سیاسی اخباری مبنی بر شرط دولت مرکزی برای عدم حضور مسعود بارزانی در مذاکرات را منتشر می‌کنند و این خواسته از سوی احزاب اصلی در سلیمانیه از جمله اتحادیه میهنی کردستان، جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف دموکراسی و عدالت و نسل جدید مطرح است. در همین زمینه محمود عثمان، سیاستمدار برجسته کُرد عراقی، مدیریت بحران بغداد - اربیل از سوی حیدرالعبادی را به چاقوی نرمی تشبیه کرد که سر می‌برد ولی زخمی نمی‌کند. محمود عثمان گفت: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان قصد داشت حیدر العبادی را به رویارویی نظامی و خونریزی بکشاند، تا بغداد را به گفت‌وگو با اربیل درباره نتایج همه‌پرسی وادار کند ولی العبادی این طرح او را نقش بر آب کرد.
تظاهرات ضد بارزانی در سلیمانیه
به دنبال افزایش مشکلات و بحران سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردستان عراق، استانداری سلیمانیه، روز سه‌شنبه طی نشستی فوق‌العاده با اکثریت آرا تصویب کرد به اربیل ۱۵ روز برای گفت‌وگو با دولت بغداد جهت تامین حقوق کارمندان و مساله نفت سفید و بودجه این استان مهلت دهد. همچنین استانداری بر لزوم اتحاد کردها، تامین حقوق کارمندان، مذاکره جدی با بغداد برای حل تمام مشکلات و رفع مشکل آوارگانی که از کرکوک و طوزخورماتو به سلیمانیه آمده‌اند، تاکید کرد. در همین حال، آزاد محمد، رئیس استانداری سلیمانیه در این جلسه بر لزوم سفر افراد متخصص به بغداد تاکید کرد و گفت اوضاع اقتصادی به مرحله بسیار آشفته‌ای رسیده است. همزمان ساکنان شهر سلیمانیه در منطقه کردستان عراق با برگزاری تظاهرات، خواستار تشکیل دولت نجات ملی برای حل بحران اقتصادی شدند. طبق این گزارش، یک منبع آگاه محلی دیروز اعلام کرد ده‌ها نفر با تظاهرات در خیابان سالم در مرکز شهر سلیمانیه با محکوم کردن سیاست‌های مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، خواستار تشکیل دولت نجات ملی شدند. به گفته این منبع آگاه، تظاهرات‌کنندگان علیه سیاست‌های مسعود بارزانی شعار دادند و ضمن حمایت از ایده تشکیل دولت نجات ملی، از دولت مرکزی عراق خواستند حقوق معوقه و متوقف‌شده کارمندان منطقه کردستان را پرداخت کند.
هشدار درباره تقسیم اقلیم کردستان
همزمان محمد بازیانی، دبیرکل حزب اصلاح و توسعه در اقلیم کردستان عراق خواستار تشکیل «دولت نجات» برای پایان دادن به بحران سیاسی و اقتصادی این منطقه شده است. بازیابی گفت تشکیل دولت نجات شامل شخصیت‌های کارآمد و شایسته، بهترین راه‌حل برای پایان دادن به بحران‌های سیاسی و اقتصادی و معیشتی منطقه کردستان عراق است. وی افزود: دولت نجات می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل و زمینه را برای برگزاری انتخابات آتی به دور از هرگونه حزب‌گرایی فراهم کند. دبیرکل حزب اصلاح و توسعه اعلام کرد تداوم اوضاع نگران‌کننده کنونی منطقه کردستان همه جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بازیانی افزود: این نگرانی وجود دارد که تداوم اوضاع کنونی باعث تقسیم منطقه کردستان به 2 بخش شود؛ یک بخش تحت کنترل حزب دموکرات کردستان(حزب بارزانی) و بخش دیگر تحت کنترل اتحاد میهنی کردستان (حزب طالبانی).
ضرب‌الاجل بغداد به نیروهای بارزانی
منابع خبری از مذاکرات میان فرماندهان نظامی ارتش عراق و نیروهای بارزانی برای تحویل گذرگاه مرزی «فیش خابور» به بغداد خبر دادند. پایگاه خبری التغییر، روز گذشته با انتشار این خبر نوشت بغداد به طرف کردی 24 ساعت یعنی تا صبح چهارشنبه (امروز) فرصت داده این گذرگاه را به نیروهای عراقی تحویل دهد. گذرگاه مرزی فیش خابور تنها نقطه ارتباط با سوریه از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق و تنها نقطه ارتباطی میان خاک عراق و ترکیه است. این در حالی است که اقلیم کردستان از طرح مشترک عراق و ترکیه برای رسیدن به شهرک و گذرگاه فیش خابور در مثلث مرزی عراق، سوریه و ترکیه بشدت نگران هستند. بویژه که نیروهای پلیس فدرال عراق در راستای رسیدن به این شهرک که غالب ساکنان آن را مسیحیان کلدانی تشکیل می‌دهند، تلاش می‌کنند.

العبادی: بسیج مردمی امید عراق و منطقه است
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب ساعاتی پس از آنکه علیه حشد‌الشعبی(بسیج مردمی) در عراق یاوه‌گویی کرد، به صورت سرزده وارد بغداد شد و با حیدر العبادی دیدار کرد. تیلرسون 2 روز پیش در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود، عادل الجبیر در ریاض، نیروهای حشد‌الشعبی را شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خوانده و گفته بود: وقت آن رسیده است آنها به وطن‌شان بازگردند. حیدر العبادی در این دیدار خطاب به تیلرسون گفت: «حشد‌الشعبی یک سازمان رسمی است، قانون اساسی اجازه وجود گروه‌های نظامی خارج از چارچوب قانونی کشور را نمی‌دهد». نخست‌وزیر عراق افزود: «حشد‌الشعبی رزمندگانی عراقی هستند که با تروریسم جنگیدند و از کشورشان دفاع و فداکاری‌هایی کردند در پیروزی بر داعش سهیم بودند». وی در ادامه گفت: «نیروهای حشد‌الشعبی باید مورد تشویق قرار بگیرند، چرا که آنها مایه امید کشور و منطقه هستند». حیدر العبادی همچنین به تیلرسون گفته است، حشد‌الشعبی «بخش از نهادهای قانونی عراق است». وی همچنین این اتهام را که نیروهای حشد‌الشعبی عامل نیابتی ایران هستند رد کرده است.
 


Page Generated in 0/0139 sec