printlogo


کد خبر: 183475تاریخ: 1396/8/3 00:00
اخبار

ماجرای عذرخواهی تویوتا چیست؟
طی 2 روز گذشته خبری مبنی بر عذرخواهی تویوتا از آمریکا بابت فروش خودرو به ایران در بعضی رسانه‌ها منتشر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل عذرخواهی نه فروش خودرو به سفارت ایران در هند بلکه عدم گزارش تراکنش مالی مربوط به فروش این خودرو به آمریکا بوده است.  به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وب‌سایت هندی «تلگراف ایندیا» در خبری اعلام کرد تویوتا در بیانیه‌ای رسمی از آمریکا به دلیل عدم اعلام یک تراکنش مالی با سفارت ایران عذرخواهی کرده است. این خبر به‌سرعت در رسانه‌های ایرانی با عنوان «عذرخواهی رسمی تویوتا بابت فروش خودرو به ایران» مطرح شد اما بررسی دقیق‌تر خبر نشان می‌دهد عملا عذرخواهی تویوتا بابت فروش خودرو به ایران نبوده است. اما اصل ماجرا چیست؟ براساس آنچه وبسایت «تلگراف ایندیا» عنوان کرده، تویوتا در بیانیه‌ای رسمی بابت فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هندوستان از آمریکا عذرخواهی کرده است. این فروش در سال مالی منتهی به 31 مارس 2017 (سال مالی گذشته) رخ داده است. براساس اعلام این وبسایت، عذرخواهی تویوتا نه به دلیل فروش خودرو که به دلیل برقراری تراکنش مالی با سفارت ایران بدون اعلام عمومی آن است و با توجه به گذشت چند ماه از آن، تویوتا ناچار شده است در یک بیانیه رسمی به دلیل پنهان کردن این تراکنش مالی عذرخواهی کند. البته تویوتا تاکید کرده است این امر به‌صورت عمدی رخ نداده و نماینده هندوستان این شرکت به صورت غیرعمدی این تراکنش مالی را که در دفاتر رسمی آن ثبت شده اعلام نکرده است.

از موضع ترامپ در قبال ایران کاملاً حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن تکرار ادعاها درباره مواضع منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران، حمایت کامل ریاض از راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تهران را اعلام کرد. به گزارش فارس، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اندیشکده انگلیسی «چتم‌هاوس» در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی از موضع و راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران حمایت می‌کند، جواب داد: «ما [از این راهبرد] کاملا حمایت می‌کنیم. ایرانی‌ها باید بفهمند اوضاع نمی‌تواند مثل قبل باشد و آنها نمی‌توانند مثل قبل رفتار کنند». الجبیر در همین نشست ادعاهایی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد: «اگر ما بتوانیم حصول ایرانی‌ها به توانمندی‌های اتمی را متوقف کنیم، راهی بلند در راستای منع گسترش سلاح‌های اتمی طی خواهیم کرد». مقام سعودی همچنین مدعی شد: «ایران با سوءاستفاده از منابع به دست آمده [ناشی از برجام] برای تامین مالی اقدامات شرورانه خود در منطقه استفاده کرد». او گفت بازرسی‌ها از ایران باید تشدید شده و مراکز نظامی و اعلام‌نشده را نیز در بر بگیرد. وی همچنین گفت مسأله تاریخ انقضای توافق، «حمایت این کشور از تروریسم و موشک‌های بالستیک» هم باید حل شود.

صدور حکم اعدام برای یک عامل موساد
دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای یک جاسوس موساد خبر داد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دیروز با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به کیفرخواست صادره از سوی دادسرا و رسیدگی در دادگاه، این فرد به لحاظ همکاری با سرویس جاسوسی موساد به اعدام محکوم شده ‌است. دادستان تهران گفت: یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات30 نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علیمحمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است. محکوم‌علیه که مدعی شده است شهادت شهدای هسته‌ای موجب عذاب وجدان وی شده، با بیش از 8 افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزار کرده و از این طریق، اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec