printlogo


کد خبر: 183521تاریخ: 1396/8/4 00:00
شهردار تهران مطرح کرد
عمل نکردن دولت به تعهدش برای مترو
نجفی: بخش عمده‌ مطالبات شهرداری مربوط به عوارض دستگاه‌های دولتی است

گروه اجتماعی: شهردار تهران گفت: در زمینه یارانه بلیت مترو دولت باید یک‌سوم آن را پرداخت کند اما به‌دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.
محمدعلی نجفی در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین‌ماه 85 تا شهریور 94 مجموع مطالبات شهرداری تهران براساس آنچه قانون معین کرده 14 هزار و 153 میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است، البته این رقم تا شهریور 94 احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور 94 در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.
پرداخت نکردن سهم دولت از مترو
شهردار تهران بیان کرد: براساس قانون 60درصد از جرایم تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیت مترو دولت باید یک‌سوم آن را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.
نجفی در ادامه بر ضرورت استقلال شهرداری از بودجه دولت تاکید کرد و افزود: از سال 73 شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی موظف شده است مستقل از دولت بتواند درآمد و هزینه‌های خود را تامین کند اما در سال جاری با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم.
مطالبات شهرداری از عوارض دستگاه‌های دولتی
وی تاکید کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاه‌های دولتی است که در این زمینه باید مکانیزمی طراحی شود تا در قانون بودجه سال 97 عوارض دستگاه‌ها به شهرداری تهران به نحو درستی پرداخت شود. شهردار تهران از لوایح منابع پایدار درآمد شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و تدوین طرح تجمیع قبوض دریافت بهای خدمات شهری به عنوان دیگر زمینه‌های همکاری مشترک با مجلس یاد کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاه‌های دولتی است که در این زمینه باید مکانیزمی طراحی شود تا در قانون بودجه سال 97 عوارض دستگاه‌ها به شهرداری تهران به نحو درستی پرداخت شود.
ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده
شهردار تهران در تشریح دیگر منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: در جریان تصویب قانون بودجه ماده‌ای توسط مجلس شورای اسلامی گنجانده شد که براساس آن سهم شهرها از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرد. به دنبال تصویب این ماده حدود 2 هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که این فرمول غیرعادلانه است.
نجفی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس، مالیات بر ارزش افزوده به صورت 30 به 70 بین روستاها و شهرها توزیع خواهد شد، این در حالی است که در شهر تهران تنها 6 درصد جمعیت روستایی داریم، به این ترتیب به 6درصد جمعیت حدود 30درصد از درآمد را تخصیص می‌دهیم. این در حالی است که ممکن است حتی در بسیاری از روستاها طرحی نباشد که مطابق با این درآمد انبوه نیاز به اجرایی شدن آن وجود داشته باشد. شهردار تهران افزود: در مقابل این اقدام، فشار عجیبی به شهر تهران وارد شده است، چرا که از یک سو تنها 72 درصد از درآمد‌های شهرداری در نیمه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده و از دیگر سو سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده است، البته همه کلانشهرها و بسیاری از شهرهای بزرگ با این مشکل روبه‌رو هستند.
۲میلیون تومان هزینه برای هر شهروند
نجفی در ادامه به تشریح سرانه هزینه شهروندان تهرانی پرداخت و گفت: ما در سال 96 برای هر شهروند در شهر تهران حدود 2 میلیون تومان و برای هر خانوار حدود 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌کنیم اما در مقابل رقمی که از درآمد‌های پایدار کسب می‌کنیم با این هزینه‌ها اختلاف زیادی دارد، چرا که براساس بودجه سال 95 و با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده سهم هر شهروند از درآمد پایدار شهرداری 592 هزار تومان بوده است که این رقم در سال 96 با کاهش سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده به 425 هزار تومان به ازای هر شهروند رسیده است.
 


Page Generated in 0/0117 sec