printlogo


کد خبر: 183533تاریخ: 1396/8/4 00:00
اخبار

سرقت علمی عادت مؤلفان شده ‌است!
دکتر محمدرضا سنگری با اشاره به  اینکه  تاکنون بارها از آثار او سرقت علمی شده بی‌آنکه مؤلف از منبع یادی کند، اظهار داشت: من بارها با این مساله مواجه شده‌ام. چندین‌بار برایم اتفاق افتاده که در مقاله‌های منتشر شده از مطالب من استفاده شده و صفحاتی از آثارم عیناً و بی‌کم و کاست نقل شده اما ارجاعی به آن اثر داده نشده است. در واقع نویسنده به نام خودش مطالب را نوشته است. به گزارش تسنیم، این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرقت علمی به این شکل، رایج شده و امر تازه‌ای نیست، ادامه می‌دهد: بیش از هر چیز، بروز چنین پدیده‌ای بیانگر فقدان اخلاق و عدم تعهد نویسنده به ارزش‌ها و عدالت است. متأسفانه این پدیده در این سال‌ها در بیشتر دانشگاه‌ها دیده می‌شود. نویسنده کتاب «از نتایج سحر» افزود: گاه نیز به دلیل عدم بیان منبع در این مقالات و پایان‌نامه‌ها، کم‌کم این مطالب به نام کسی که سرقت علمی انجام داده ثبت می‌شود. بارها برایم پیش آمده که دیده‌ام مطلبی از آثار من بیان شده اما برای ارجاع نام دیگری آورده شده است. سنگری با بیان اینکه ساز و کار امروز دانشگاه‌ها و در نظر گرفتن رتبه‌های علمی براساس این مقالات در بروز چنین پدیده‌ای بی‌تأثیر نبوده است، می‌گوید: چند روز پیش پایان‌نامه‌ای برای دفاع آماده شده بود و من به عنوان داور در آن جلسه حضور داشتم. این پایان‌نامه نیز بخش‌هایی از مطالب آثار مرا، بدون آنکه ذکری از منبع کرده باشد، آورده بود. مقالات متعددی نیز برای داوری به دستم رسیده است که چنین ویژگی‌ای‌ دارند. متاسفانه سرقت علمی این روزها زیاد شده است.

چاپ بیست‌ونهم «تن‌تن و سندباد»
کتاب «تن‌تن و سندباد» نوشته‌ محمد میرکیانی در نوبت چاپ بیست‌ونهم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. به گزارش مهر، «تن‌تن و سندباد» کتابی استراتژیک در حوزه‌ ادبیات نوجوان است که هدف نویسنده از خلق چنین داستانی پرداخت استعاری و غیرمستقیم به مساله تهاجم فرهنگی غرب به شرق است، جالب آنکه در ابتدای دهه‌ 70 مساله تهاجم فرهنگی امری واضح و قابل رویت برای همگان نبود و حتی به‌رغم تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، این امر برای طیف وسیعی از دست‌اندرکاران و مسؤولان گنگ و نامفهوم بود. موضوع اصلی کتاب، توجه به هویت شرق در مقابل تهاجم غرب است که مورد نظر و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و تقریظی بر آن نگاشته‌اند که روز ۱۹ مرداد ۹۵ در مراسم دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از این یادداشت رونمایی شد. این یادداشت رهبری گویای اشاعه فرهنگ مطالعه‌ کتاب‌های مفید است. مؤسسه انتشارات قدیانی، کتاب «تن‌تن و سندباد» نوشته‌ محمد میرکیانی را در نوبت چاپ بیست‌ونهم، شمارگان  ۴۴۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰تومان وارد بازار کتاب کرد.


«قائم‌مقام» رونمایی می‌شود
مستند «قائم‌مقام» روایتی بدون سانسور از زندگی آیت‌الله حسین‌علی منتظری است. این مستند بزودی رونمایی می‌شود. به گزارش تسنیم، مستند «قائم‌مقام» روایتی از مبارزات پیش از انقلاب تا فوت آیت‌الله منتظری را شامل می‌شود و برای نخستین بار به طور تفصیلی به فراز و فرود وی در نظام سیاسی ایران پرداخته است. دوران قائم‌مقامی آیت‌الله منتظری و سال‌های پس از عزل او، از مقاطعی است که به دلیل حساسیت‌های سیاسی فراوان کمتر به آن پرداخته شده است. عوامل تولید مستند می‌گویند بسیاری از شخصیت‌های سیاسی یا درباره این مساله حاضر به گفت‌وگو نیستند یا به سختی حاضر به مصاحبه می‌شوند. آیت‌الله ری‌شهری، عمادالدین باقی، حجت‌الاسلام اژه‌ای، احمد منتظری، آیت‌الله رازینی، عزت‌الله مطهری و آیت‌الله گرامی از چهره‌هایی هستند که برای نخستین بار مقابل دوربین «قائم‌مقام» قرار گرفته‌اند و درباره مرحوم منتظری سخن گفته‌اند. تولید مستند «قائم‌مقام» 3 سال طول کشید و حالا این مستند قرار است بزودی رونمایی شود. این مستند با کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا و تهیه‌کنندگی محمدمهدی صفارهرندی در مرکز مستند صور تولید شده است.
 


Page Generated in 0/0060 sec