printlogo


کد خبر: 183554تاریخ: 1396/8/4 00:00
چهارگوشه

پناه بردن فرماندهان ارشد داعش به کردها
همزمان با گسترش عملیات ارتش و مقاومت سوریه برای پاکسازی استان دیرالزور، 3 فرمانده ارشد داعش به کردهای تحت حمایت آمریکا پناه برده‌اند. این سرکردگان تکفیری به نام‌‌های «حمادی ابومثنی»، «امیر السید» و «احمد الکماری» به همراه خانواده‌های‌شان طی روزهای گذشته با فرار از دست نیروهای دولتی سوریه به مناطق تحت اشغال شبه‌نظامیان کرد و چندملیتی وابسته به آمریکا در شمال دیرالزور گریخته‌اند. این نخستین‌بار نیست که نیروهای موسوم به دموکراتیک به سرکردگان داعش پناه می‌دهند و پیش از این در جریان آزادسازی شرق حلب نیز شاهد چنین رویه‌ای بودیم که نشان می‌دهد آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای حفظ ساختار فرماندهی و بخشی از بدنه نظامی داعش در منطقه انجام می‌دهد.

وتوی قطعنامه آمریکایی علیه سوریه
نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحقیقات سازمان ملل درباره حملات شیمیایی صورت گرفته در سوریه را وتو کرد. به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا پس از وتوی قطعنامه مزبور گفت: «ما فرآیند بازرسی مشترک موسوم به جیم را متوقف نکرده‌ایم بلکه تصمیم گرفتیم که این مکانیسم تمدید نشود و در عین حال ما در آینده سراغ این موضوع خواهیم رفت.» با این حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور از اقدامات نظام‌مند برای انجام تحقیقات با نظمی برنامه‌ریزی شده حمایت می‌کند. اما وتوی مزبور بشدت دستگاه دیپلماسی واشنگتن را خشمگین کرده است به طوری که هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موضع روسیه ابراز ناامیدی کرد.

قانون جاسوسی خارجی آمریکا تمدید شد
کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به تمدید مجدد قانون جاسوسی خارجی که اواخر سال جاری میلادی منقضی می‌شد، رای مثبت داد. این قانون با ۱۲ رای مثبت و 3 رای منفی برای تایید کامل به سنا می‌رود. 2 حزب اصلی آمریکا از این قانون جاسوسی که به نهادهای اطلاعاتی آمریکا اجازه جمع‌آوری اطلاعات از خارجی‌های بیرون از آمریکا را می‌دهد حمایت کرده‌اند اما برخی  قانونگذاران به دنبال مفادی هستند که به گفته آنها بتواند از ارتباطات آمریکایی‌ها بهتر حفاظت کند.

اذعان بن‌سلمان به افراط‌گرایی سعودی
ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین خواستار حمایت جهانی برای بازگرداندن کشورش به مسیر اسلام میانه‌رو شد. محمد بن‌سلمان به روزنامه انگلیسی گاردین گفت، اینکه حکومتی بیش از حد در طول 3 دهه گذشته محافظه‌کار بوده، مساله‌ای عادی نیست و اکنون زمان آن است که عربستان به دوران اسلام میانه‌رو بازگردد.

اشتاین‌مایر: دولت‌مان ضعیف‌تر می‌شود
رئیس‌جمهور آلمان نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور را موجب تشکیل دولتی ضعیف‌تر نسبت به گذشته دانست. فرانک والتر اشتاین‌مایر گفت: با توجه به نتایج به دست آمده، دولت تضعیف شد و این مساله همچنان به عنوان چالشی بزرگ برای سیاست ما باقی مانده است. به گفته رئیس‌جمهور آلمان، وضعیت کنونی به عنوان چالشی برای دموکراسی و 2 سوی دولت و اپوزیسیون به شمار می‌رود.

آغاز محاکمه فعالان حقوق‌بشری در ترکیه
۱۱ تن از فعالان حقوق‌بشری متهم به تروریسم دیروز در ترکیه دادگاهی شدند. این پرونده نگرانی‌های گسترده‌ای را در غرب ایجاد کرده و به نقطه عطفی در تنش‌های آنکارا با اروپا تبدیل شده است. این فعالان حقوق‌بشری که رئیس عفو بین‌الملل در ترکیه، یک شهروند سوئدی و یک آلمانی هم در میان آنها هستند، با خطر ۱۵ سال حبس به اتهام ارتکاب مواردی از جمله عضویت در یک «سازمان تروریستی مسلح» و کمک به آن مواجه هستند. از زمان کودتای ناکام جولای 2016، مقام‌ها بیش از ۵۰ هزار تن را که در انتظار محاکمه هستند، به زندان‌ها فرستاده و حدود ۱۵۰ هزار تن دیگر را اخراج یا از کار معلق کرده‌اند.
 


Page Generated in 0/0054 sec