printlogo


کد خبر: 183565تاریخ: 1396/8/4 00:00
نمایندگان مجلس آمریکا 4 لایحه با هدف افزایش فشار بر ایران و حزب‌الله لبنان را بررسی کردند
رأی‌گیری کنگره برای تحریم جدید موشکی

مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه روز چهارشنبه خود به بررسی 4 لایحه که یکی از آنها درباره موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی با هدف افزایش فشارها بر تهران است، پرداخت. این لوایح که در راستای برنامه ترامپ برای افزایش فشار بر ایران با اعمال تحریم‌های جدید است، به دنبال این است که برنامه موشکی ایران را مورد هدف قرار دهد. به گزارش «وطن امروز» دونالد ترامپ چند هفته پیش در یک سخنرانی در کاخ سفید، از استراتژی و راهبرد 4 محوری جدید کشورش در قبال ایران رونمایی کرد و ضمن عدم تایید پایبندی ایران به برجام، از «مقابله با روند ساخت موشک‌های ایرانی» گفت و اعلام کرد به دولت و کنگره دستور داده‌ درباره برنامه موشکی ایران به عنوان بخشی از آنچه آن را نقایص جدی برجام می‌خواند، محدودیت‌های جدی اعمال کنند. او البته این را هم گفت که در عمل به استراتژی 4 محوری‌اش، تحریم‌های سختی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال خواهد کرد. پس از تاکید ترامپ بر تحدید برنامه موشکی ایران، سنا و کنگره آمریکا با جدیت بیشتری طرح‌های از پیش تدوین شده خود را برای محدود کردن توان دفاعی کشورمان در دستور کار قرار دادند و طرح‌های جدیدی نیز برای این هدف در دست بررسی دارند. در همین راستا، شامگاه روز چهارشنبه کنگره آمریکا به بررسی 4 لایحه پرداخت که یکی از آنها مربوط به برنامه موشکی ایران است. لایحه موسوم به HR1698  (قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی) که با هدف افزایش تحریم‌ها علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک اواسط مهرماه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود، قرار بود شامگاه روز گذشته به وقت ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود. بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه روز چهارشنبه خود  قرار بود علاوه بر لایحه  قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی، به 3 لایحه دیگر درباره حزب‌الله لبنان نیز رای دهند. لایحه نخست که هدف اصلی آن اعمال فشار بیشتر بر تهران است، در صورت تصویب برنامه موشکی ایران را هدف قرار می‌دهد و کشورهای اروپایی را برای قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی تحت فشار می‌گذارد.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه انگلیسی‌زبان نشنال، لایحه «سند موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» با حمایت مالی «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تهیه شده و از حمایت دوحزبی برخوردار است. هدف این لایحه، جلوگیری از هرگونه حمایت خارجی از برنامه موشک بالستیک ایران است. یک کارشناس حوزه ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی»- اندیشکده‌ای در شهر واشنگتن- به روزنامه نشنال گفت هدف این قطعنامه «تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است.
اما علاوه بر مجلس نمایندگان آمریکا، سنای آمریکا نیز در تلاش است با افزودن اصلاحاتی به توافق هسته‌ای، مانع آزمایش موشک‌های بالستیکی ایران شود. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، قانون جدید سنای آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، شامل مفاد جدیدی خواهد بود، از جمله احیای تحریم‌های هسته‌ای؛ اگر ایران موشک بالستیکی آزمایش کند که قادر به حمل کلاهک باشد یا تهران مانع بازرسی بازرسان از هرگونه تأسیساتی شود.
این سند که روز سه‌شنبه به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده، از 13 اکتبر که ترامپ عدم تأیید توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرده، در حال آماده شدن بوده است. ترامپ از کنگره خواسته است قانونی را برای تشدید برجام تصویب کند.
از آن زمان تاکنون، کورکر با نمایندگان دموکرات که حداقل برخی از آنها باید برای تصویب نهایی این قانون حمایت کنند، دیدارهایی داشته است. آنها بر این مساله اصرار کرده‌اند که واشنگتن با متحدان اروپایی‌اش پیش از اعمال هرگونه تغییری در توافق هسته‌ای ایران، همکاری خواهد کرد. کورکر هفته گذشته به رویترز گفته بود دولت ترامپ باید همکاری نزدیکی با متحدان اروپایی داشته باشد تا سیاست جدید در قبال ایران را تدوین کند.


Page Generated in 0/0048 sec