printlogo


کد خبر: 183568تاریخ: 1396/8/4 00:00
«وطن‌امروز» از افزایش غیرطبیعی قیمت خودرو گزارش می‌دهد
تذکر مجلس به روحانی به خاطر گرانی!

اسدالله خسروی: افزایش قیمت خودرو در بازار که با بی‌توجهی وزارت صنعت و نبود نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همراه شده است، صدای اعتراض خریداران را درآورده است. به گزارش «وطن‌امروز»، با آنکه صنعت خودروسازی در ایران انحصاری است و اخذ عوارض بالا برای واردات خودروهای خارجی موجب شده مردم از سر اجبار به خرید خودروهای کم‌کیفیت داخلی رو آورند اما در این شرایط باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو‌های ساخت داخل در بازار هستیم.  نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره علت افزایش قیمت خودرو در بازار و بی‌توجهی مسؤولان به این مهم به «وطن‌امروز» گفت: افزایش غیرمنطقی خودرو‌های ساخت داخل غیرقانونی است، چرا که مردم نباید تاوان افزایش هزینه‌های تولید را بدهند. وی با بیان اینکه دولت بویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان مدت‌هاست بازار را به حال خود رها کرده است به طوری که گرانی اکنون در کشور لمس می‌شود، تصریح کرد: نه فقط در بخش خودرو، بلکه در سایر کالاها و محصولات اکنون شاهد رشد قیمت‌ها هستیم، این در حالی است که دولت باید با راهکارهای خاص رفاه را برای مردم فراهم کند، نه اینکه با گران کردن اقلام و کالاهای ضروری معیشت مردم را سخت کند. نماینده مجلس شورای اسلامی داشتن خودرو با قیمت‌هایی متناسب با توان هر فرد در دنیای امروز را حق مردم دانست و گفت: افزایش قیمت خودرو بویژه خودروهای ساخت داخل در شرایطی که مردم از قدرت خرید مناسبی برخوردار نیستند رویکردی غیرمعقولانه و نادرست است و مسؤولان باید جلوی رشد غیرمنطقی بهای خودرو در بازار را بگیرند. قاضی‌پور افزود: عدم نظارت دقیق شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودرو هم به این جهت است که خودروسازی در ایران انحصاری است و تولید انبوه خودرو در کشور در دست 2 خودروساز بزرگ است، در واقع  چنانچه کارخانه‌های خودروسازی قوی و باکیفیت در کشور بیشتر شوند نیازی به نظارت شورای رقابت نیست و این بازار است که قیمت‌ها  را تعیین می‌کند. وی افزود: چرا وزرای ما باید خودروهای خارجی گران‌قیمت سوار شوند تا با افزایش قیمت خودروهای داخلی واکنشی ایجاد نشود؟! عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: رشد غیرمنطقی قیمت خودرو را یکشنبه آینده به رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس گوشزد می‌کنم.
افزایش ۷ میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست
رئیس شورای رقابت، افزایش 7 میلیونی قیمت از کارخانه تا بازار را غیرمنطقی دانست و گفت: نظارتی بر بازار خودرو وجود ندارد. رضا شیوا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: افزایش 7 میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست، در واقع از کارخانه تا بازار مصرف، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی طبیعی است، بنابراین افزایش 7 میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد. رئیس شورای رقابت افزود: در ایران 3 نوع خودرو داریم؛ وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل و آن بخشی از تولید که حاشیه بازار داخلی ندارد، مانند خودروهای خانواده پراید و پژو که شورای رقابت، دستورالعمل تنظیم قیمت آنها را ارائه کرده است. وی ادامه داد: بیشتر مواقع، افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت می‌شود و این کاملاً معمولی است. اگر خودرو برای ارائه داشته باشیم تقاضا افزایش نمی‌یابد، در کشور ما هر وقت عرضه کم می‌شود، تقاضا افزایش پیدا می‌کند. به این نکته هم باید توجه داشت که ما فقط درباره خودروهای زیر 45 میلیون تومان اجازه ورود داریم. همچنین در این برنامه، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: برای آنکه جلوی افزایش قیمت را بگیریم باید افزایش تقاضا را متوقف کنیم؛ اگر کارخانه‌ها ثبت‌نام فروش خودرو نداشته باشند و فقط بازار حاشیه اقدام به معامله کند، افزایش تقاضا کاهش می‌یابد. وی افزود: وقتی حاشیه سود بانکی کم شود، مردم پول خود را به سمت بازار خودرو یا دیگر بازارها می‌برند و بلافاصله بعد از اعلام فروش در سایت‌ها، اقدام به خرید خودرو می‌کنند. در ضمن در اقتصاد وقتی عرضه با تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم به‌وجود نمی‌آید. همچنین فربد زاوه نیز در این برنامه گفت: پایش و بررسی‌های گوناگونی در سال‌های اخیر برای صنعت خودرو صورت گرفته اما هیچگاه از روی کاغذ فراتر نرفته است. در ادامه، کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: متأسفانه در کشور ما مکانیسم تحقیق و توسعه و پایش دقیق وجود ندارد، بنابراین بازخورد مناسبی هم دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نشده است. وی ادامه داد: صنعت خودروی ما یک موضوع چندوجهی است، در این صنعت چشم بسته‌ای وجود ندارد؛ از خودروساز تا دلالان حاشیه بازار با چشمان باز اقدام به کار می‌کنند. ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: باید پذیرفت که مراودات سیاسی بین‌المللی در انتقال دانش فنی و تکنولوژی مؤثر است و معمولاً در سیاست‌گذاری‌های‌مان نادیده گرفته می‌شود. وی ادامه داد: خودروسازهای ما در 4 سال اخیر تکان‌هایی خورده‌اند و گام‌هایی در راه تحقیق و توسعه برداشته‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec