printlogo


کد خبر: 183573تاریخ: 1396/8/6 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار
از جشنواره فیلم تا جریان فرهنگی و اجتماعی

گروه فرهنگ و هنر: نخستین نشست خبری هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی برگزار شد که در آن حرف‌های مهمی در ارتباط با توجه جشنواره عمار به تحقق عدالت رسانه‌ای، لزوم فعال شدن جریان انقلابی در عرصه ساخت برنامه‌های تلویزیونی و نکاتی پیرامون عملکرد این جشنواره در 7 دوره اخیر آن مطرح شد. به گزارش «وطن‌امروز»، وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی جشنواره عمار برای گسترش اکران‌های مردمی آثار حاضر در این جشنواره طی سال‌های گذشته اظهار کرد: محل‌هایی که برنامه‌های اکران مردمی فیلم‌های عمار در آنجا برگزار می‌شود شامل دانشگاه، مدرسه، هیات، حسینیه، نمازجمعه، محل کار، نمازخانه، باشگاه ورزشی، گیم‌نت، کانون فرهنگی، خانه سالمندان، کمپ ترک اعتیاد، زندان، موزه‌ها و سینماها می‌شود و از جمله این اماکن می‌توان به سینما آفریقا در مشهد، آموزشگاه زبان در کرج، سالن مسجد شهید محلاتی، اردوی جهادی در بوشهر، خوابگاه دانشجویی در سیرجان، اتوبوس سیار در شهرکرد، حسینیه‌ای در فارس، تماشاخانه‌ای در دانشگاه
علوم پزشکی کاشان، دانشگاه زاهدان، کمپ ترک اعتیاد، یک زندان در سمنان و حتی چند مرکز فرهنگی در کالیفرنیا اشاره کرد.
عمار در مسیر تحقق عدالت رسانه‌ای
جلیلی در ادامه سخنانش با اشاره به عدم تناسب جنبش رسانه‌های هنری در کشورهای اسلامی با فضای فرهنگی و مذهبی این کشورها، اظهار کرد: در جهان اسلام و در کشورهای اسلامی ۸۰ درصد مردم مومن و متدین و 20 درصد دیگر سکولار هستند. متاسفانه جنبش رسانه‌های هنری در کشورهای اسلامی با فضای فرهنگی و مذهبی این کشورها هماهنگی ندارد. یکی از تلاش‌های پیوسته و دائم جشنواره عمار ایجاد عدالت رسانه‌ای و دسترس بودن فیلم‌ها برای مردم در مناطق محروم کشور است. نکته جالب این است که اغلب اکران‌کننده‌های ما در این مناطق دانش‌آموزان، کشاورزان، رانندگان، کارمندان و حتی کارگران هستند. رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار با یادآوری این نکته که عمار فرصتی برای دیده شدن برخی آثار نادیده گرفته شده در سایر رویدادهای فرهنگی کشور است، بیان کرد: نکته دیگر این است که یک سری از فیلم‌هایی که در جشنواره‌های دیگر دیده نمی‌شوند، در عمار فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. بر این اساس یک جریان فیلمسازی اگر قصد دارد قدرتمند شود باید در معرض دید عموم قرار بگیرد و  نقد شود تا نقاط مختلف ضعف آن برطرف شود. خوشبختانه جشنواره مردمی فیلم عمار توانسته تا حدودی خلأ موجود در سینمای ایران را پر کند.
از جشنواره فیلم تا جریان فرهنگی و اجتماعی
جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره عمار این روزها دیگر از شکل یک جشنواره فیلم خارج شده و تبدیل به یک جریان فرهنگی و اجتماعی شده است، گفت: اتفاق مبارک دیگری که در جریان برگزاری جشنواره عمار در حال رخ دادن است تبدیل این جشنواره از یک جریان هنری مطلق به جریان فرهنگی و اجتماعی است. در اطراف و پیرامون جشنواره اتفاقات مبارکی در حال شکل گرفتن است که نمونه آن تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا در شهرها و روستاهای مختلف است. در کنار برنامه نمایش فیلم‌های عمار شاهد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و اجرای برنامه شب‌های خاطره هستیم. این برنامه‌ها اقدامات مبارک و بسیار خوبی است که در کنار محور سینمایی جشنواره شکل گرفته است. جلیلی ادامه داد: جشنواره مردمی فیلم عمار دعوت به دیدن و تماشا است. این جشنواره ساماندهی نمایش آثار انقلابی را دنبال می‌کند. امروز می‌بینیم در بسیاری از مصلا‌های نمازجمعه سراسر کشور قبل از خطبه‌ها فیلم پخش می‌شود. جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش می‌کند با محصولات فرهنگی که با مبانی بومی، فرهنگی، دینی و انقلابی ساخته شده است سطح مصرف فرهنگی کشور را رشد و ارتقا دهد.
فیلمساز و مردم در کنار هم
رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار با بیان دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این رویداد فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: کم هزینه بودن اکران فیلم‌ها، از  دیگر دستاوردهای جشنواره عمار است زیرا اگر سایر دستگاه‌ها بخواهند این فیلم‌ها را اکران‌کنند، میلیاردها تومان هزینه صرف خواهند کرد. اتفاق دیگری که در جریان برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار رخ می‌دهد دیدن فیلم توسط فیلمساز در کنار مردم است. ما در این جشنواره به دنبال افزایش این نوع پخش فیلم هستیم تا فیلمسازان بیش از پیش بازخورد دیده شدن فیلم‌های خود توسط مردم را دریافت کنند. یکی از افتخارات ما در جشنواره عمار این است که شهدا و خانواده‌های شهدا جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های اکران فیلم، افتتاحیه و اختتامیه دارند و همیشه در برنامه‌های ما در ردیف‌های نخست قرار می‌گیرند و سایر مسؤولان هستند که بعد از آنها جای دارند.
اصلاح مسائل کشور بر دوش فیلمسازان عمار
در ادامه این نشست، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با اشاره به تاثیر حضور فیلمسازان عمار در اصلاح برخی مسائل کشور گفت: اتفاق خوبی که برای جشنواره مردمی فیلم عمار افتاده این است که شاهد ورود موج جدیدی از محققان و فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی هستیم. این محققان و فیلمسازان بار بسیاری را برای اصلاح کشور به دوش می‌کشند. این موضوع پدیده‌ای است که از جشنواره عمار شروع شده و به دانشگاه‌ها رسیده است. نکته مهم اینجاست که این پدیده رو به رشد است. این پدیده از عرصه مستندسازی شروع شده و در عرصه داستان‌سازی ادامه پیدا می‌کند. در این راستا شاهد پرداختن به موضوعات خوبی هستیم که موجب تغییر و تحولاتی در جامعه شده است. به عنوان مثال، من در برنامه خود از مستند «داد» برای این بحث استفاده کردم.
لزوم شکستن حلقه بسته تهیه‌کنندگی در صداوسیما
طالب‌زاده در ادامه با اشاره به لزوم ورود نیروهای انقلابی به عرصه برنامه‌سازی تلویزیونی، اظهار کرد: باید به سمت برنامه‌سازی تلویزیونی حرکت کنیم. برنامه‌سازی تلویزیونی عرصه جدید هنری است که باید به صورت جدی روی آن فکر کنیم و برای آن اقدام به برنامه‌ریزی کنیم. این موضوع که تلویزیون را جذاب کنیم مساله مهمی است و نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن عبور کرد. برنامه‌سازی حوزه‌ای است که ورای مستندسازی ویژه تلویزیون است و باید برای آن اتاق فکری را ایجاد کرد. همچنین وحید جلیلی در تکمیل این بخش از صحبت‌های طالب‌زاده گفت: دوستان ما در تلویزیون تا امروز که راهی برای ورود بسیاری از نیروهای جدید باز نکرده‌اند البته اخیرا صحبت‌هایی در این حوزه صورت گرفته که فیلمسازان عمار نیز پای این کار بیایند. یک نمونه آن برنامه همبازی است که از شبکه نسیم پخش شده است. این موضوع نیازمند این است که صدا و سیما مقداری حلقه بسته تهیه‌کنندگی داخل خود را بشکند و به ظرفیت‌های وسیع جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه هنری و رسانه‌ای توجه جدی کند.
نباید ماهیت رسانه‌ای سینما را انکار کرد
وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به اهمیت بازتاب مشکلات مناطق روستایی در رسانه‌ها تاکید کرد: اگر تلویزیون، رسانه ملی محسوب می‌شود، مردم باید در آن حضور داشته باشند. یک‌سوم مردم ایران در روستاها زندگی می‌کنند اما زندگی، مشکلات و ظرفیت‌های آنها چه بازتابی در تلویزیون دارد؟ این بخش فراموش شده از جامعه حضور زنده‌تری نسبت به رسانه ملی در جشنواره مردمی فیلم عمار دارد حتی اقشار مختلف از جمله جراحان، دانشمندان، نخبگان دانشگاه شریف و حتی فلان روستایی اهل نیشابور را مشاهده می‌کنیم. اگر جنبه رسانه‌ای ماهیت سینمای ایران را انکار کنیم باید کل سینمای ایران را تعطیل کنیم. مردم اگر به خاطر اینکه فیلمی صرفا ارزش‌های فنی دارد آن را می‌بینند، چرا ما نیاییم و آثار خارجی را نشان بدهیم. سینما برای ما مهم است اما ملت، فرهنگ و جامعه برای ما مهم‌تر است. البته کسی نباید بگوید که چون موضوع و محتوای فیلم من ارزشمند است به هر صورتی ساخته شد اشکالی ندارد. اتفاقا اگر فیلمسازی متعهد و ارزشی است باید توان خود را به کار بگیرد تا اثر او به لحاظ فرم هم خوب و مناسب باشد.


Page Generated in 0/0151 sec