printlogo


کد خبر: 183626تاریخ: 1396/8/6 00:00
با دستور ترامپ صورت گرفت
انتشار 2800 سند محرمانه درباره ترور کندی

بخشی از اسناد مربوط به ترور «جان‌اف کندی» رئیس‌جمهور مقتول آمریکا که تاکنون محرمانه باقی مانده بود منتشر شد. «دونالد ترامپ» همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بود مجوز انتشار ۲۸۰۰ سند مربوط به ترور  کندی در سال 1963 را صادر کرد و قول داد مابقی این اسناد با توجه به حساس‌بودن‌شان تا 6 ماه دیگر منتشر شود. با این حال حاکمیت سایه آمریکا از طریق اهرم‌های فشارش در وزارت خارجه، سازمان  سیا و پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) ترامپ را متقاعد کرده‌ است از انتشار کامل اسناد خودداری کند.
آرشیو ملی ایالات متحده، منتشرکننده اسناد مزبور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، به‌درخواست برخی شعبه‌ها و نهادهای سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) «رئیس‌جمهور اجازه داد برخی اسناد به دلیل به‌خطر افتادن امنیت ملی، به‌صورت موقت برملا نشود».
البته پیش‌تر ۹۰ درصد از اسناد ترور مرموز کندی طبق روال از طبقه‌بندی خارج کردن اطلاعات محرمانه توسط سیا منتشر شده بود. همچنین در دهه 1980 اطلاعات بسیار مهمی درباره توطئه مشترک رئیس سازمان سیا، رئیس اف‌بی‌آی و لیندون جانسون، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا و جانشین کندی در کاخ سفید برای ترور کندی تحت نظارت مستقیم دیوید راکفلر و بارون روتشیلد، بانکداران یهودی و صهیونیست آمریکایی - فرانسوی، در قالب کتابی توسط یکی از عناصر اخراجی سیا منتشر شده بود. کندی
۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۴۶ سالگی و در حال بازدید از شهر دالاس ایالت تگزاس هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.
کمیسیون وارن که به دستور جانسون، جانشین کندی تشکیل شده بود در آن زمان نتیجه گرفت «اسوالد» به تنهایی در قتل کندی دست داشته ‌است. حال اگرچه بر اساس اسناد تازه منتشر شده، احتمال دست داشتن «کا‌گ‌ب» سازمان مخفی شوروی سابق در قتل کندی تقریبا نزدیک به صفر است اما در عوض یک تارنمای عربی وابسته به امارات و سعودی در انگلیس احتمال دست داشتن اسرائیلی‌ها در ترور 54 سال قبل رئیس‌جمهور آمریکا را بسیار پررنگ‌تر از قبل دانسته است. به نوشته ایلاف، طبق اسناد جدید، سند مسافرت «جک روبی» قاتل اسوالد (مظنون اصلی ترور کندی) به سرزمین‌های اشغالی در سال 1962 شک‌ برانگیز است، چرا که اسرائیل مخالف مذاکرات کندی و جمال عبدالناصر، رهبر وقت مصر بود. این یافته جدید با آنچه مامور اخراجی سیا در سال 1984 درباره دست داشتن راکفلرها و روتشیلدها به عنوان موسسان اصلی اسرائیل در ترور کندی فاش کرده بود همخوانی دارد.
 


Page Generated in 0/0059 sec