printlogo


کد خبر: 183732تاریخ: 1396/8/8 00:00
هواداران بارزانی پس از مصوبه تقسیم اختیارات ریاست اقلیم، به پارلمان کردستان عراق حمله کردند
کناره‌گیری بارزانی از ریاست اقلیم

مسعود بارزانی، تاوان قماری را که شروع کرد، می‌دهد. تلاش‌های 8 ماهه‌ای که وی با تکیه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جدایی این اقلیم از عراق آغاز کرده بود، نه‌تنها نتیجه نداد بلکه احزاب مخالف وی را در موضع قوی‌تری قرار داده است. مسعود بارزانی که به‌عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق مسؤول شکست‌های سیاسی، نظامی و معنوی در این اقلیم معرفی شده، تحت فشارهای بیشتری برای استعفا از قدرت قرار دارد. به‌همین دلیل، مسعود بارزانی عصر شنبه‌ ‌نامه‌ای خطاب به پارلمان اقلیم خودمختار نوشت و در آن از پارلمان خواست تا قدرت ریاست را میان دولت و پارلمان تقسیم کند؛ بارزانی در این نامه نوشته بود که از ریاست منطقه کردستان کناره‌گیری می‌کند و این مدت دیگر تمدید نمی‌شود. بارزانی که این نامه را به جعفر ایمنکی، معاون پارلمانی کردستان ارسال کرده بود تا در جلسه دیروز قرائت شود، گفت در روز چهارشنبه اول نوامبر به ماموریت خود در ریاست اقلیم کردستان پایان می‌دهد. از همین رو، پارلمان اقلیم خودمختار کردستان، عصر دیروز در نشستی اضطراری درباره انحلال پست ریاستی و تقسیم قدرت و مسؤولیت در دولت محلی اقلیم کردستان تصمیم‌گیری کرد. پارلمان اقلیم با 70 رای موافق در برابر 23 رای مخالف توزیع اختیارات ریاست اقلیم را تصویب کرد. پس از این مصوبه گروهی از هواداران بارزانی با سلاح‌های سرد و گرم به ساختمان پارلمان حمله‌ور شدند.
شوان رابر، از رهبران جماعت اسلامی کردستان تأکید کرد که مسعود بارزانی همچنین تصمیم گرفته است اختیارات و قدرت خود را به نیچروان بارزانی نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان و نیز پارلمان این اقلیم تحویل دهد تا بدین‌ ترتیب، بحران میان بغداد و اربیل خاتمه یابد. این رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق دلیل استعفای بارزانی را منوط به پایان ماموریتش و نیز شکست‌های نظامی اخیر در اقلیم کردستان که بارزانی مسؤول نخست این اتفاقات است، دانست. وی متذکر شد، حوادث اخیر پس از همه‌پرسی، تعامل دولت‌ها با بارزانی را دشوار کرده است. دوره ریاست بارزانی اول نوامبر یعنی همان موعدی که قرار بود انتخابات ریاست اقلیم و انتخابات پارلمانی این منطقه برگزار شود، خاتمه می‌یابد. اما این انتخابات در پی تنش در اقلیم تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. پیش‌تر جنبش تغییر خواهان کناره‌گیری بارزانی و لغو قانون ریاست اقلیم و ایجاد نظام پارلمانی شده بود.
کتک‌کاری در پارلمان کردستان
منابع عراقی روزگذشته گزارش دادند نمایندگان پارلمان کردستان، رابون معروف نماینده این پارلمان را به خاطر انتقاد از سیاست‌های مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق هدف ضرب و شتم قرار دادند.  آنان سپس افزودند که البته فراکسیون الجیل الجدید در پارلمان کردستان عراق از بارزانی ترک حیات سیاسی و عذرخواهی از کردها به خاطر سیاست‌هایش را خواستند. این منابع ادامه دادند که معاون رئیس پارلمان کردستان عراق اعضای فراکسیون تغییر را از جلسه پارلمان اخراج کرد و جلسه را به خاطر بروز هرج و مرج به مدت یک ساعت به تعویق انداخت.
احتمال اعتصاب سراسری در اقلیم کردستان
همزمان با این تحولات در اقلیم کردستان عراق، مهم‌ترین حزب اپوزیسیون در این منطقه یعنی جنبش تغییر، از 4 سازوکار برای تشکیل دولت موقت در این اقلیم خبر داد و گفت، اعتصاب سراسری برای وادار کردن دولت اقلیم به استعفا را بررسی می‌کند. شورش حاجی، سخنگوی جنبش تغییر در بیانیه‌ای گفت، هنوز طرف‌های قدرت اشتباهات خود را نپذیرفته و از شهروندان کردستان معذرت‌خواهی نکرده‌اند. حاجی با بیان اینکه یکی از این مکانیزم‌ها استعفای دولت، ریاست اقلیم و تشکیل دولت نجات ملی برای عبور از مرحله کنونی است، افزود، تاکنون به این طرح پاسخی داده نشده است. وی ادامه داد، مکانیزم دوم برای تشکیل دولت موقت، دادن رای عدم اعتماد به دولت کنونی توسط پارلمان با یک‌سوم آرای اعضای آن است. سخنگوی جنبش تغییر گفت، گام سوم برای تشکیل دولت موقت استعفای میزان «۱+۵۰» از وزیران کابینه کنونی دولت اقلیم و دعوت از همه وزیران این دولت به داشتن احساس مسؤولیت و اعلام استعفای خود است. حاجی تصریح کرد، جنبش تغییر گزینه‌های مدنی را هم از طریق جنبش مردمی و اعتصاب سراسری شهروندان و کارمندان برای وادار کردن دولت کنونی به استعفا و تشکیل دولت نجات ملی به دلیل عدم پاسخ به گزینه‌های سابق بررسی می‌کند. منتقدان معتقدند، همه‌پرسی جدایی که
25  سپتامبر برگزار شد، آینده مبهمی را برای کردهای عراق ترسیم کرد. 4 هفته بعد از رای‌گیری کردها درباره جدایی از عراق، دولت مرکزی این کشور برای بازپس‌گیری شهر نفت‌خیز کرکوک دست به عملیات نظامی زد و توانست بدون هیچ درگیری مناطق مورد مناقشه را به دست بگیرد. در واقع کرکوک برای کردها قلب سرزمین‌شان و منبع اصلی درآمد آنها برای کشوری که در آینده قصد داشتند آن را تشکیل دهند، محسوب می‌شد اما هیچ یک از اهداف همه‌پرسی محقق نشد و فقط سرنوشتی نامعلوم را برای کردها به همراه داشت.

فتنه جدید سعودی میان عشایر عراقی
کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه در شبکه تلویزیونی سعودی از فتنه جدید حاکمان عربستان در عراق پرده برداشت. نجاح محمد علی، روزنامه‌نگار عراقی‌تبار شبکه العربیه در توئیتی نوشت: «‏برخی شیوخ عشایر در جنوب و مرکز عراق دعوتنامه‌هایی سری از عربستان دریافت کرده‌اند که آنها را تشویق می‌کند جبهه متحدی علیه ایران تشکیل ‌دهند».این در حالی است که سیاستمداران عراقی پیش‌تر هشدارهایی به دولت العبادی درباره انگیزه‌های فتنه‌انگیزانه سعودی‌ها از نزدیکی به بغداد داده بودند.
 


Page Generated in 0/0122 sec