printlogo


کد خبر: 183747تاریخ: 1396/8/9 00:00
آغاز هفته یازدهم لیگ برتر با برگزاری 5 دیدار
حریفان چغر

هفته یازدهم لیگ برتر از امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود. دیدارهای این هفته تحت تاثیر رای AFC برای حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا است. هفته گذشته حساس‌ترین دیدار نیم‌فصل نخست لیگ برتر یعنی داربی ۸۵ برگزار شد که با پیروزی یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید. هفته یازدهم لیگ برتر از سه‌شنبه با برگزاری 5 دیدار پیگیری می‌شود. پرسپولیس که با پشتوانه برد پنجشنبه‌شب در داربی ۸۵ پا به این دیدار می‌گذارد باید مقابل انگیزه بالای بازیکنان جوان سایپا و سرمربی پرسپولیسی‌شان علی دایی قرار گیرد. پرسپولیس که در حال حاضر با یک بازی کمتر و ۲۰ امتیازی با 2 اختلاف امتیاز نسبت به پارس‌جنوبی صدرنشین در رده دوم جدول رده‌‌‌بندی قرار گرفته، امیدوار است از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشود. برانکو در این دیدار جز طارمی، احمدزاده و نوراللهی که نمی‌توانند پرسپولیس را در لیگ برتر همراهی کنند تمام بازیکنانش را در اختیار دارد. البته در تمرین شنبه پرسپولیس شجاع خلیل‌زاده با مصدومیتی از ناحیه مچ پا مواجه شد که به نظر می‌تواند در بازی با سایپا حضور داشته باشد. نکته جالبی که درباره سایپای رده ششمی وجود دارد این است که آنها در ۶ هفته اخیر نتوانستند از زمین بازی پیروز بیرون بیایند و تنها 4 امتیاز کسب کرده‌اند. علی دایی، سرمربی سایپا اعتقاد دارد در این دیدارها اشتباهات داوری بیشترین تاثیر را در عدم پیروزی شاگردانش داشته است. سایپا در حال حاضر ۱۴ امتیازی است و در صورت پیروزی در این دیدار می‌تواند تا رده چهارم جدول رده‌‌‌بندی صعود کند. البته اگر سایپا در این دیدار شکست بخورد ممکن است 4 تا 5 رده در جدول رده‌‌‌بندی سقوط کند.
شفر به دنبال نخستین 3 امتیاز
استقلال و نفت؛ این دو تیم بیشتر از اینکه نگران نتیجه این دیدار باشند، نگران نتیجه AFC برای حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا هستند. البته نفت با عدم تحویل مدارکش تقریبا خیال خودش را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا راحت کرده است!
استقلال با باخت در داربی به مصاف تیم حمید درخشان می‌رود. حضور امید نورافکن در این دیدار مشخص نیست و همین مسأله ممکن است کار را برای شفر همانند داربی سخت کند. تنها امید استقلالی‌ها این است که بتوانند با شکست نفت که وضعیت نامشخصی در طول فصل داشته خود را موقتا از بحران داربی خارج کنند. در مقابل نفت هم نشان داده تیم چغری در لیگ برتر است و نمی‌توان شرایط داخلی‌اش را در نتایج آن دخیل کرد. این تیم با ستاره‌ای به نام عیسی آل‌کثیر با ۱۲ امتیاز در رده دهم جدول رده‌بندی قرار دارد و در آخرین دیدارش در لیگ برتر هم موفق شد استقلال خوزستان را با تک‌گل آل‌کثیر شکست دهد. استقلال که در حال حاضر با ۹ امتیاز در رده سیزدهم جدول رده‌بندی قرار گرفته، می‌تواند با پیروزی در این دیدار حداقل جای نفت تهران را در جدول رده‌‌‌بندی بگیرد. نفت هم این شانس را دارد تا با پیروزی در این دیدار تا رده ششم صعود کند.
وضعیت متفاوت 2 پرسپولیسی سایپا
پرسپولیس در هفته یازدهم لیگ برتر در ورزشگاه تختی مقابل سایپا قرار می‌گیرد. علاوه بر علی دایی که سابقه بازی و مربیگری در پرسپولیس را دارد، 2 بازیکن سایپا هم قبلا با پیراهن پرسپولیس به میدان رفته‌اند. محمد عباس‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان 2 بازیکن سایپا هستند که سابقه بازی در پرسپولیس را دارند و البته در حال حاضر شرایط متفاوتی در میان هواداران این تیم دارند. عباس‌زاده در زمان حضور در پرسپولیس رابطه خوبی با هواداران داشت. او چند گل حساس برای پرسپولیس زد و البته شادی‌های بعد از گلش که هنوز هم ادامه دارد، همواره توجه هواداران پرسپولیس را به خود جلب می‌کرد. او بعد از جدایی اجباری‌اش از جمع سرخ‌ها، رابطه خوبش را با هواداران حفظ و از پرسپولیس در میادین مختلف مثل بازی‌های آسیایی و داربی تهران حمایت کرد. او رابطه خوبی هم با مرحوم هادی نوروزی داشت و به همین دلیل میان هواداران پرسپولیس محبوبیتی کم‌نظیر و فوق‌العاده دارد. اما شرایط برای محمدحسین کنعانی‌زادگان کاملا متفاوت است. او بعد از جدایی از پرسپولیس برای گذراندن خدمت سربازی به ملوان رفت و بعد از پایان دوران خدمت در اقدامی عجیب به استقلال پیوست و مصاحبه‌هایی علیه پرسپولیسی‌ها انجام داد. او وارد بازی 6 و 4 هم شد و با این کار کاملا از چشم هواداران پرسپولیس افتاد و اغراق نیست اگر بگوییم او در میان پرسپولیسی‌ها منفور است. سرنوشت تلخ کنعانی‌زادگان در استقلال باعث شد او در پایان فصل علیه مدیران و مربیان این تیم هم مصاحبه کند و از استقلالی شدنش پشیمان شود. با این حال این مصاحبه‌ها هم باعث نشد هواداران پرسپولیس به او روی خوش نشان بدهند و حالا به نظر می‌رسد او برای محبوب شدن در میان آنها راهی سخت و طولانی در پیش دارد.   
جدایی مک درموت از استقلال؟
به نظر می‌رسد قصه همکاری بدنساز ایرلندی با استقلال هم رو به پایان است تا آخرین بازمانده کادر فنی علیرضا منصوریان هم از کادر مربیان کنار برود. میک مک‌درموت تابستان با درخواست علیرضا منصوریان به استقلال پیوست تا در کنار بدنسازی نقش یکی از تئوریسین‌‌های استقلال در برنامه‌‌های تاکتیکی را نیز ایفا کند. در آن روزها سرمربی جوان آبی‌ها با اعتمادی که به میک داشت عملا از او به عنوان مغز متفکر تاکتیکی روی نیمکت بهره می‌برد اما حتی این اتفاق هم کمکی به منصوریان نکرد تا او مجبور به استعفا شود. با تغییرات صورت گرفته روی نیمکت رهبری استقلال برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها میک ایرلندی در کادر مربیان باقی ماند چون سران باشگاه که قرارداد سنگینی با این مربی ایرلندی بسته بودند با توافقی که در هنگام عقد قرارداد با وینفرد شفر داشتند ترجیح دادند از درموت به عنوان یکی از دستیاران سرمربی آلمانی بهره ببرند. تصمیمی که چندان به مذاق شفر خوش نیامد اما برحسب شرایط، او که سابقه همکاری با مک‌درموت را داشت زیر بار رفت و این دو در این هفته‌ها هدایت استقلال را برعهده گرفتند. اما اوضاع نه چندان خوب بدنی بازیکنان استقلال و شناخت بیشتر پیرمرد آلمانی از تیم باعث شد وینفرد شفر از چند روز قبل بویژه در آستانه داربی حساس پایتخت تصمیم بگیرد برنامه تمرینی و بدنسازی بازیکنان را تغییر دهد تا جایی که شنیده می‌شود او برخلاف ایده مک‌درموت در یکی دو هفته گذشته تمام برنامه‌‌های تمرینی و بدنسازی را با الگو قرار دادن تمرینات تیم‌ملی آلمان در دستور کار قرار داده است که این موضوع باعث تشدید اختلافات شفر و دستیار ایرلندی‌‌‌‌اش شده است. تمریناتی که بدنساز تیم‌ملی آلمان که دوستی قدیمی با شفر دارد در اختیار او قرار داده بلکه در کوتاه‌مدت مشکلات استقلال را حل کند. سرمربی استقلال که با اوج‌‌‌گیری این اختلافات اصرار شدیدی به بهره بردن از دستیار سابقش در تیم‌ملی جامائیکا در کادر فنی استقلال به جای میک مک‌درموت دارد در آخرین نشستی که با مدیرعامل باشگاه داشت با تشریح وضعیت موجود و اختلافاتی که رقم خورده خواستار کنار گذاشتن میک و اضافه شدن دستیار جامائیکایی به کادر فنی شد تا به این ترتیب زمینه برای کنار رفتن آخرین بازمانده از نسل دستیاران منصوریان نیز فراهم شود. مک‌درموت که بعد از پایان استراحت یک روزه در انتظار اعلام زمان و مکان تمرین استقلال از سوی باشگاه بود وقتی دید تماسی با او برای حضور در تمرین گرفته نشده، بیشتر به این واقعیت پی برد که دیگر شانسی برای ادامه همکاری با سرمربی آلمانی ندارد از همین رو در انتظار تعیین تکلیف خود با باشگاه است تا برای بازگشت به کشورش چمدان‌‌های خود را ببندد.


Page Generated in 0/0210 sec