printlogo


کد خبر: 183778تاریخ: 1396/8/9 00:00
دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف:
آفریقا برای ما یک هدف بزرگ است
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف به 3 کشور آفریقایی گفت قاره آفریقا برای دولت ایران یکی از اهداف بزرگ است. دیروز در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره سفر وزیر امور خارجه به آفریقا و اینکه گفته می‌شود این سفر در راستای بدعهدی‌های برجامی قبل و به عنوان جایگزینی در معاملات بانکی صورت گرفته سوال کرد که بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آفریقا هیچ ربطی به اروپا و سایر کشورها ندارد. آفریقا برای ما فی نفسه مجموعه‌ای از کشورهایی است که به صورت مستقل با آنها روابط داریم و خواهیم داشت و باید داشته باشیم و باید تلاش کنیم همکاری‌های همه‌جانبه بیشتری را با این کشورها داشته باشیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سفر ظریف هیچ ارتباطی به دیگر مسائل مبتلابه و مسائل جهانی ندارد. آفریقا برای ما یک هدف بزرگ است. این سومین تور آفریقایی وزیر امور خارجه بود و هیأت خوبی از بخش خصوصی نیز ایشان را همراهی کرد و علاوه بر برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی و مجمع‌های تجاری با این 3 کشور، مرکز درمانی ایران و اوگاندا که از محل کمک‌های توسعه‌ای ایران ساخته شده بود افتتاح شد. به گزارش فارس، قاسمی تصریح کرد: ما در آفریقا حضور جدی‌تری خواهیم داشت و به این روند ادامه می‌دهیم و امیدوارم طی ماه‌های آینده بتوانیم هیأت‌های دیگری را در سطوح دیگر در آفریقا داشته باشیم و حضور خود را در قاره آفریقا افزون‌ کنیم. وی گفت: بحث‌هایی که در حاشیه این سفر و تا حدی از ناآگاهی مطرح می‌شود، مثل بحث بانکی با آفریقا اشتباه است. روابط ما با آفریقا در حال پیشرفت است و پروژه‌های متعددی در حال مذاکره است که امیدوارم بتوانیم آنها را تا مرحله انجام و نهایی شدن پیش ببریم.

واکنش کاخ سفید به درخواست ترامپ برای دیدار با روحانی
یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران واکنش نشان داد. به گزارش «وطن امروز»، یک مقام کاخ سفید مدعی شد  روایت تهران از درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نادرست است. بهرام‌ قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون ابراز تمایل رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: چنین تمایلی توسط طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت جناب آقای دکتر روحانی قرار نگرفت. یک مقام کاخ سفید در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با وبگاه هیل گفت: «روایت مقام ایرانی نادرست است».

معاون امنیتی وزیر کشور:
مقابل آمریکا زبان گفت‌وگو جواب نمی‌دهد
معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور گفت: مقابل نظام سلطه و به طور مشخص آمریکا زبان گفت‌وگو جواب نمی‌دهد و زبان اقتدار بهتر است. حسین ذوالفقاری در گفت‌وگو با فارس، درباره اظهارات روز یکشنبه رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌اعتماد بودن به آمریکا، اظهار داشت: تازه به این موضوع نرسیده‌ام که آمریکا قابل اعتماد نیست. وی ادامه داد: اگر تمام لحظه لحظه دوره 40 ساله انقلاب را بررسی کنید نه تنها در ایران که در همه جای دنیا اساساً آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نبوده و نیستند. معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور گفت: آمریکایی‌ها اهداف خود را دارند و لاغیر؛ حتی با متحدان خود هم گاهی زیر قول و قرارشان می‌زنند، پس تنها در مقطعی به این نتیجه نرسیده‌ایم که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. ذوالفقاری بیان داشت: آمریکا به تعهدی که خودش داده پشت پا می‌زند، این قرارداد برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای مختلف مورد تصویب قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: پشت پا زدن آمریکا به تعهداتش برای نسل ما تازگی ندارد اما برای بخشی از جامعه تازگی دارد. آمریکایی‌ها اثبات کردند به قول و تعهدشان متعهد نیستند.
 


Page Generated in 0/0114 sec