printlogo


کد خبر: 183870تاریخ: 1396/8/11 00:00
رمزگشایی از یک پیام

مرتضی سویلمی*: رهبر حکیم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، 3 جمله کلیدی بیان فرمودند:
- مهم‌ترین مسأله کشور، معیشت مردم است.
- وقتی همه‌چیز بر محور نفت می‌چرخد، اقتصاد ناامن است.
- قدرت دفاعی کشور به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست.
می‌توان برای رمزگشایی، پیام هشدارگونه علمدار اقتدار جهان اسلام در باب امنیت اقتصادی را از این زاویه تحلیل کرد که آمریکا در برجام به‌زعم خود به ‌دنبال اتخاذ سیاست نفت در برابر غذا در درازمدت علیه ایران است، به این معنی که کاخ سفید تلاش می‌کند ایران را تحریم مضاعف کند. یعنی از طرفی آمریکا به ایران امکان می‌دهد در غالب توافق هسته‌ای نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه به بازار عرضه کند اما برای هزینه‌کرد آن، ما را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.
ایشان با بیان اینکه بنای اقتصاد کشور باید بر یک بنیاد امن نهاده شود، فرمودند: «مشکل ما، مشکل تاریخی ما، مشکل بازمانده‌ ما از دوران‌‌های طاغوتی، وابستگی اقتصاد ما به نفت است؛ این موجب شده ما در زمینه‌ مسائل اقتصادی، دغدغه‌ امنیت را در همه‌ دوران‌ها زیاد داشته باشیم؛ قیمت نفت کم شد، زیاد شد، فروش نفت ممنوع شد، رفت‌وآمد نفت مشکل شد، فلان مشتری نفت پول ما را نداد. وقتی همه ‌چیز بر محور نفت در اقتصاد می‌چرخد، اقتصاد ناامن است؛ اقتصاد هم باید امن بشود».
این اصطلاح‌‌سازی را می‌توان ترجمانی دیگر از مفهوم اقتصاد مقاومتی دانست. با این تفاوت که جنبه هشدار‌آمیز «اقتصاد امن» فراتر از مفهوم «اقتصاد مقاوم» است. اقتصادی که امن نباشد، ممکن است حتی موجب سرایت ناامنی به دیگر بخش‌‌های کشور شود. اقتصاد نفتی ناامن، موجب تمرکزگرایی، فساد و رانت می‌شود و مهیای فشار بیرونی است و اگر فکری عاجل و اساسی برای امن‌‌سازی اقتصاد از خطر تزلزل نفتی نشود، اقتصاد ناامن ممکن است به جامعه ناامن و کشور ناامن منتهی شود. پس لازم است نه فقط با نگاهی اقتصادی، بلکه حتی با دغدغه‌ای سیاسی- امنیتی به موضوع وابستگی اقتصاد ایران به نفت نگاه کنیم.
‏رکن بعدی بیانات امام خامنه‌ای در باب قدرت دفاعی کشور است در جهان امروز موفقیت هر نظام در گرو امنیت و اقتدار ملی است که ماحصل قدرت‌های اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، علمی و فناوری مشروع است.
یکی از ابزارهای قدرت در هر کشور و نظامی، قدرت و اقتدار نظامی و تسلیحاتی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز کار تا به امروز، به دنبال مردمداری و خدمت‌رسانی و حفظ تمامیت ارضی کشور به واسطه افزایش توان نظامی با تکیه بر دانش و فناوری بومی و تربیت دانشمندان بزرگی همچون سردار سرلشکر شهید «حسن طهرانی‌مقدم» که نقش مهمی در افزایش توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و نخستین جرقه‌های قدرت موشکی دوران دفاع‌مقدس به دست این دانشمند فرهیخته زده شد، بوده است.
«جان مک‌کین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه چهارشنبه گذشته به دولت آمریکا توصیه کرد هرچه سریع‌تر راهبردی مشخص برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه تدوین کند.
در مسائل بعدی از جمله موضوعات موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران، دشمن می‌خواهد کشور را خلع سلاح و سپس از ریشه نابود کند.
*کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
 


Page Generated in 0/0094 sec