printlogo


کد خبر: 183921تاریخ: 1396/8/11 00:00
اقدام تروریستی راننده ازبک‌تبار در نیویورک 8 کشته و 11 زخمی بر جا گذاشت
روز مرگبار منهتن

گروه بین‌الملل: حمله تروریستی روز سه‌شنبه در منهتن نیویورک تبدیل به نمادی از پیوستگی تنگاتنگ کمپانی‌های غربی و تروریسم تکفیری شد. در این حمله یک راننده ازبک‌تبار 29 ساله شاغل در شرکت تاکسیرانی  «اوبر» که نشانه‌های تکفیری بودن از سر و رویش می‌بارید، پس از اجاره یک وانت ساعت 3 بعدازظهر به وقت نیویورک با ورود به خط ویژه دوچرخه‌سواران در جنوب غربی منهتن و حرکت در مسیر مخالف، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را زیر گرفته و دست‌کم 8 نفر را کشته و 11 نفر را زخمی کرد.
سپس این مهاجم که به گفته اف‌بی‌آی، «سیف‌الله سایپف» نام دارد با  پیاده شدن از خودرو و سر دادن فریاد الله‌اکبر به سبک تروریست‌های عراق و سوریه قصد آتش گشودن به عابران را داشت که با شلیک گلوله پلیس زخمی و سپس دستگیر شد.
دیروز رسانه‌های ینگه دنیا به نقل از منابع پلیس نیویورک نقل کردند در خودروی سایپف یادداشتی پیدا شده که در آن از گروه تروریستی داعش یاد شده، از این رو تروریستی بودن این حمله حتمی است. جالب اینکه این مهاجر ازبک با وجود برخورداری از تمام نشانه‌های ظاهری یک تروریست داعشی، نه‌تنها به استخدام بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان با سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در آمده، بلکه براحتی توانسته بدون هیچ تضمین خاصی از یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آمریکا یعنی «هوم دیپوت» خودروی سنگین اجاره کند.
رئیس پلیس نیویورک درباره این حمله گفت وانت اجاره‌ای «سیف‌الله سایپف» در مسیری طولانی دوچرخه‌سواران و عابران را زیر گرفت و در نهایت به یک اتوبوس مدرسه کوبید و متوقف شد که 2 بزرگسال و 2 کودک سرنشین اتوبوس بر اثر این تصادف مجروح شدند.
به گفته جیمز اونیل، همچنین این راننده ازبک‌تبار وقتی از اتومبیل پیاده شد 2 سلاح دستی حمل می‌کرد و چیزهایی گفت که به معنی حمله‌ای تروریستی بود و بعد از آن بود که گلوله مأموران به شکم او برخورد کرد.
با این حال شاهدان عینی می‌گویند سلاح‌‌‌هایی که این راننده حمل می‌کرد پلاستیکی بوده‌‌‌اند. ضمنا پس از آنکه او مسافتی حدود 50 متر را داخل اتوبان «وست‌ساید» و مقابل یک مدرسه طی کرده بوده، پلیس با حدود 10 شیک سرانجام او را از ناحیه پا و شکم مجروح می‌کند. روزنامه نیویورک‌پست نیز نوشت «سیف‌الله سایپف» از ساکنان ایالت فلوریداست که سال 2010 از ازبکستان وارد ایالات متحده شده است. گفته می‌شود او با استفاده از «لاتاری» یا همان «ویزای مهاجرتی گوناگونی» وارد خاک آمریکا شده بود.
واکنش‌ها
متعاقب این حمله دونالد ترامپ  به مأموران مرزبانی ایالات متحده دستور داده برای دادن اجازه ورود به خارجی‌ها ارزیابی سختگیرانه‌تری اعمال کنند.
ترامپ به فاصله کوتاهی بعد از دستور خود در توئیتی نوشت: «ظاهرا در نیویورک حمله دیگری توسط یک آدم خیلی بیمار و روانی صورت گرفته. مأموران ماجرا را تحت نظر دارند. در آمریکا نه!»
اما در حالی که شرکت تاکسیرانی آنلاین اوبر(مشابه اسنپ) در تماس با اف‌بی‌‌‌آی، اشتغال تروریست مزبور را در مجموعه خود تایید کرده، تلاش کرده است استخدام او را اقدامی موجه جلوه دهد. مسؤولان اوبر مدعی شده‌‌اند سایپف 29 ساله 6 ماه پیش آزمون‌‌های پیشینه‌ای را پیش از استخدام به عنوان راننده در نیوجرسی پشت‌سر گذاشته  بوده، حال آنکه منابعی در پلیس فدرال به سی‌ان‌ان گفته‌‌اند این مهاجر ازبک که 7 سال پیش گواهینامه آمریکایی‌‌‌‌اش را گرفته، در سال‌های پیش از استخدام در اوبر چندین مورد خلاف راهنمایی و رانندگی مرتکب شده است. در این میان دخالت یک راننده شرکت اوبر در یک حمله تروریستی خونین در نیویورک، افکار عمومی آمریکا را بار دیگر به یاد واقعه 11 سپتامبر و دخالت خلبانان و عوامل سعودی در ماجرای کوبیدن هواپیماهای مسافری به برج‌‌های تجارت جهانی انداخت، چرا که طبق گفته‌‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، آل‌سعود میلیاردها دلار روی این استارت‌آپ تاکسیرانی سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند. حال بیم آن می‌رود نفوذ سعودی‌ها در اوبر باعث استخدام تعداد زیادی تروریست بالقوه داعشی در این سامانه در سراسر آمریکا و جهان شده باشد.
همچنین «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان برای رفع و رجوع دخالت یک تبعه دوگانه کشورش در این حمله تروریستی، نامه‌ای حاکی از دلجویی به ترامپ نوشته است.
ژولین آسانژ، موسس تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس هم گفته است اگر دولت آمریکا زمان کمتری را خرج تسلیح تروریست‌ها در خاورمیانه می‌کرد، حادثه منهتن رخ نمی‌داد.


Page Generated in 0/0062 sec