printlogo


کد خبر: 183934تاریخ: 1396/8/13 00:00
هفته‌گردی «وطن امروز» با هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب
از «هامون» تا «فروشنده» در لانگ‌شوت!

گروه فرهنگ و هنر: آنهایی که در چند وقت اخیر پیگیر هفته‌گردی‌های «وطن امروز» با هنرمندان انقلاب اسلامی بودند می‌دانند که این مجموعه گزارش هر هفته به بهانه مرور تازه‌ترین خبرهای عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی سراغ جمعی از فعالان و هنرمندان این حوزه می‌رود تا آخرین خبرها از فعالیت‌های اهالی این حوزه را در اختیار مخاطبان صفحه فرهنگی «وطن امروز» قرار دهد. در این شماره از هفته‌گردی «وطن امروز» سراغ یک شاعر، یک طنزپرداز و یک مستندساز پرکار و انقلابی رفتیم.
8 شاعر، 8 نقد
محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستانی نخستین چهره‌ای است که سراغ او رفتیم. کاظمی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر کمتر در زمینه انتشار اشعار جدید خود فعالیت کرده، اظهار داشت: در مدت اخیر بازنویسی و تجدید چاپ کتاب «شعر فارسی» را در دستور کار داشتم. این کتاب حدود 17 سال پیش برای نخستین بار منتشر شد اما در این سال‌ها فرصتی برای تجدید چاپش پیش نیامده بود. این کتاب سرگذشت و گزیده‌ای از شعر فارسی و مکملی بر کتاب «روزنه» است. این کتاب مشتمل بر آثار حدود یکصد شاعر فارسی‌زبان در طول دوره هزار ساله شعر فارسی است که سیری بر تحولات شعر فارسی از آغاز تا امروز را در بر می‌گیرد. بازنویسی و ویرایش این کتاب به پایان رسیده و ما آن را به انتشارات سپیده باوران سپرده‌ایم تا آن را به چاپ رسانده و در بازار نشر به فروش برساند. وی همچنین با اشاره به تجدید چاپ کتاب «روزنه» در کنار«شعر فارسی» اظهار داشت: کتاب روزنه که در واقع مکمل کتاب شعر فارسی بوده و مجموعه آموزشی شعر محسوب می‌شود، تحت عنوان «روزنه شعر فارسی» در مجموعه‌ای به همراه کتاب شعر فارسی منتشر خواهد شد. نویسنده کتاب «پیاده آمده بودم» با اشاره به اینکه سال‌هاست نگارش اثر جدیدش به تعویق افتاده، اظهار داشت: نگارش کتاب «8 نقد بر اشعار 8 شاعر انقلاب» که در چند سال اخیر به دلایل متفاوت در تعلیق مانده بود را برای انتشار در دستور کار دارم. این کتاب عمدتا به شعرای دهه‌های 60 و 70  انقلاب می‌پردازد که البته نمی‌توان براحتی همه آنها را در این دوره زمانی گنجاند. کتاب 8 شاعر در ادامه کتاب 10 شاعر انقلاب است که در آن به 10 شاعر نسل اول انقلاب و به صورت تفصیلی به نقد آثارشان پرداخته بودم. در آن اثر به شاعرانی نظیر علی معلم، قیصر امین‌پور، نصرالله مردانی، سلمان هراتی و... پرداخته بودم و در این کتاب به شاعرانی نظیر قادر طهماسبی (فرید)، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه، ساعد باقری، سهیل محمودی، یوسفعلی میرشکاک و... می‌پردازم. این کتاب هم‌اکنون در دست تدوین است و چند سالی نگارشش به طول انجامیده اما چندان به انتشار آن در آینده نزدیک امیدی ندارم. وی همچنین با بیان اینکه علاوه بر نگارش کتاب، فعالیت‌های روزمره خود را نیز به ادبیات اختصاص داده است، بیان داشت: علاوه بر اینها ویراستاری کتاب اشعار دوستان نیز از فعالیت‌های ثابت بنده محسوب می‌شود که در کنار برگزاری جلسات شعر از جمله کارهای روزمره محسوب می‌شود. دبیر علمی جشنواره شعر فجر در پایان با اشاره به طرحی که در آینده قصد انتشار آن را دارد، اظهار کرد: در آینده نیز طرحی برای بیدل و در ادامه ایده گزینش اشعار بیدل را در دستور کار دارم که آن هم به پیشنهاد انتشارات سپیده باوران انجام می‌شود. این کتاب گزیده‌ای از رباعی‌های بیدل است. پیش از این آثاری که از اشعار بیدل منتشر کرده بودم با استقبال مخاطبان مواجه شد و امیدوارم این اثر نیز مورد توجه آنها قرار گیرد. کاظمی در پاسخ به زمان انتشار این اثر اظهار داشت: زمان تدوین و چاپ این اثر چندان دور به نظر نمی‌رسد و بنا داریم با پیشگفتار مفصل و دقیقی بر تحلیل رباعی‌های بیدل توسط یکی از اهالی ادب و متخصص در بیدل‌شناسی، این اثر را به بازار کتاب برسانیم.
از هامون تا فروشنده در لانگ‌شوت!
محمدرضا شهبازی، نویسنده و طنزپرداز کشورمان دیگر چهره‌ای بود که در این شماره از هفته‌گردی به گفت‌وگو با او نشستیم. شهبازی که پیش از این 2 کتاب «ماهبندان» با موضوع حاشیه‌نگاری از سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان‌شمالی در مهرماه ۹۱ و «آقازاده عزیز» که گزیده طنزهای مطبوعاتی نوشته شده توسط او است را روانه بازار کتاب کرده است، در گفت‌وگو با «وطن امروز» در ارتباط با تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت: اخیرا کتاب «لانگ شوت» از بنده منتشر شده که مجموعه‌ 11 متن طنز درباره 11 فیلم سینمایی است که فیلم‌هایی نظیر «هامون»، «طعم گیلاس»، «یک تکه نان» و «فروشنده»  از جمله آنهاست. این کتاب درواقع نقدی طنزگونه بر این آثار است که انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر خواهد کرد. وی درباره زمان انتشار این اثر نیز اظهار کرد:
«لانگ شوت» هفته گذشته به چاپ رسیده است و بناست از همین هفته در  کتابفروشی‌های سراسر کشور به فروش برسد. سردبیر مجله و سایت طنز راه‌راه در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود در زمینه‌ طنز اظهار داشت: از این به بعد بیشتر درگیر برگزاری جلسات طنز باشگاه طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» خواهیم شد که درواقع شب طنز انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. وی درباره زمان برگزاری این جلسه نیز گفت: ما بتدریج در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری جلسه سوم آن هستیم که بناست بعد از ماه صفر و در نیمه‌های آذرماه برگزار شود. همچنین سایت «راه‌راه» از جمله فعالیت‌های ما در فضای مجازی است که صفحه «راه‌راه» در روزنامه «وطن امروز» نیز به همین فعالیت‌های ما مرتبط است.
 «چشم جنگ» در مسیر انتشار
محمدمهدی خالقی، محقق، نویسنده و مستندساز نیز از جمله چهره‌هایی بود که این هفته سراغ او رفتیم. خالقی که تجربه ساخت مستندهای موفق بسیاری در کارنامه دارد در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره جدیدترین فعالیت‌هایش در عرصه مستند اظهار کرد: تازه‌ترین کار من مستندی در ارتباط با آوارگان روهینگیایی است. ما حدود 25 روز پیش به کشور بنگلادش سفر کردیم و در آنجا توانستیم به کمپ‌های محل اسکان آوارگان برویم و در مدتی که آنجا بودیم 2 مستند ساختیم که سوژه مستند اول سفر 2 نفر از پزشکان ایرانی برای درمان آوارگان میانماری است که در آن به اتفاقاتی که در این سفر برای این دو پزشک رخ می‌دهد، پرداخته‌ایم. سوژه مستند دوم نیز درباره زندگی یک کودک آواره میانماری در یکی از کمپ‌های مربوط به آوارگان و روایتگر اتفاقاتی است که منجر به مهاجرت و فرار خانواده این کودک از روستایی که در آن زندگی می‌کنند، می‌شود. خالقی که سال گذشته با ساخت مستند «آهنگر» توانست فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار را به دست آورد در ارتباط با حضور این آثار در جشنواره‌های فیلم از جمله جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار کرد: این دو اثر با حمایت شبکه تلویزیونی افق تولید شده است و ان‌شاءالله هر دوی این آثار را برای جشنواره فیلم عمار ارسال خواهیم کرد. وی همچنین در تشریح سایر فعالیت‌های خود پیش از سفر به بنگلادش و ساخت این دو مستند اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما کار روی مستندی است که مربوط به عبدالکریم سروش می‌شود. البته این مستند هنوز تکمیل نشده است و ما در تلاشیم آن را به جشنواره عمار برسانیم. این اثر یک مستند زندگینامه‌ای تحلیلی درباره زندگی عبدالکریم سروش است. مولف کتاب «لذت با بوی باروت» در ادامه به فعالیت‌های دیگر خود غیر از حوزه مستندسازی اشاره کرد و گفت: غیر از این مجموعه، یک کتاب تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس با عنوان «چشم جنگ» را در دست کار دارم که در حال حاضر در مراحل نهایی طراحی جلد است و ان‌شاءالله بزودی چاپ می‌شود. موضوع این کتاب خاطرات آقای فرید محمدی‌مقدم، یکی از رزمندگان خراسانی دفاع‌مقدس است که به عنوان دیده‌بان فعالیت می‌کرده و ما در این کتاب خاطرات زندگی او را از زمان تولد تا انتهای حضور او در جبهه‌های جنگ تحمیلی داریم. وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها در حال کار روی ایده اولیه مستندی با موضوع عدالتخواهانه هستم که در آن به نقد درون‌گفتمانی پرداخته‌ام.


Page Generated in 0/0140 sec