printlogo


کد خبر: 183956تاریخ: 1396/8/13 00:00
دیرالزور به طور کامل آزاد شد
پیشروی ارتش سوریه به سوی البوکمال

ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن شامگاه روز پنجشنبه توانستند محله‌های باقیمانده در کنترل داعش واقع در شرق دیرالزور را به طور کامل پاکسازی کنند. شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور واقع در شرق سوریه بزرگ‌ترین شهر در این بخش از سوریه محسوب می‌شد که همچنان بخشی از آن در کنترل داعش بود. این شهر از آغاز عملیات ارتش سوریه برای بیرون راندن داعش از مناطق شرقی کشور، به محاصره نیروهای دولتی درآمده بود اما نزدیک به 1000 تروریست داعش در مناطقی از شهر موضع گرفته بودند و بیش از 6 محله را در اختیار داشتند تا اینکه پنجشنبه‌شب ارتش توانست این محله‌ها را نیز پاکسازی کند. این شهر که موقعیت استراتژیک در شرق سوریه دارد، در غرب رود فرات و در نزدیکی مرز با عراق واقع شده به‌گونه‌ای که به آن نام «مروارید فرات» گذاشته شده است. همچنین این منطقه دارای منابع نفتی است. با آزادی کامل شهر دیرالزور، ارتش سوریه اکنون در حال پیشروی به سوی مناطق جنوبی‌تر استان دیرالزور است و تلاش دارد شهر البوکمال، آخرین پایگاه مهم تروریست‌ها در شرق سوریه را نیز پاکسازی کند. در روز پنجشنبه ارتش روسیه با بمباران مواضع داعش با استفاده از بمب‌افکن‌های خود راه را برای پیشروی نیروهای سوری هموار کرده است. اگر شهر البوکمال نیز آزاد شود که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور محقق شود، خاک سوریه به طور کامل از وجود داعش پاکسازی خواهد شد.
کارشکنی آمریکا در کمک‌رسانی به غیرنظامیان
وزارت دفاع روسیه دیروز اظهاراتی را درباره تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه التنف سوریه و اردوگاه «الرکبان» اردن مطرح کرد. وزارت دفاع روسیه به نقل از شاهدان عینی تأکید کرد مستشاران آمریکایی حاضر در التنف واقع در جنوب سوریه پایگاه نظامی جدیدی را ایجاد کرده‌اند. شبکه الاخباریه سوریه به نقل از این نهاد روس گزارش داد که به خاطر پایگاه آمریکا در التنف، کمک‌رسانی به بیش از ده‌ها هزار آواره سوری که در نزدیکی آن حضور دارند، غیرممکن شده است. وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که تروریست‌هایی از مناطق القلمون، القریتین و صحرای سوریه به پایگاه آمریکا در التنف پناه برده و در آن مستقر شده‌اند. به گزارش الاخباریه به نقل از این نهاد روس، در درگیری میان تروریست‌ها در نزدیکی اردوگاه الرکبان نیز 13 آواره سوری کشته و 20 نفر زخمی شدند. اردوگاه الرکبان در شمال خاوری اردن و در نزدیکی مرزهای سوری و عراق واقع شده که آوارگان سوری در آن حضور دارند. وزارت دفاع روسیه در پایان تأکید کرد مستشاران آمریکایی در حال تشکیل یک گروه جدیدی از معارضان هستند که متشکل از تروریست‌هایی است که به اردوگاه الرکبان می‌روند.
سفر غیرعلنی مسؤول بلندپایه امنیتی آمریکا به سوریه
دمشق چند روز پیش، پذیرای یک کارمند امنیتی آمریکایی بود که به صورت غیرعلنی به عنوان نماینده یکی از بارزترین سرویس‌های امنیتی این کشور وارد سوریه شد. روزنامه الاخبار اعلام کرد این مسؤول، اوایل هفته جاری وارد بیروت شد و سه‌شنبه گذشته به صورت زمینی به همراه نیروهای امنیتی لبنان وارد دمشق شد و یک مسؤول امنیتی بلندپایه سوری نیز پذیرای وی بود. منابع آگاه اعلام کردند این مسؤول، تماس‌های مسؤولان امنیتی آمریکا از جمله مایکل پمپئو، رئیس سیا با علی مملوک، رئیس شورای امنیت ملی سوریه را دنبال می‌کرده است. این تماس‌ها مربوط به پیگیری پرونده‌های مفقودان آمریکا در سوریه بود که گفته می‌شود در میان این افراد مسؤولان وابسته به سرویس‌های نظامی آمریکا حضور داشته‌اند. به گزارش الاخبار، سران سوریه به این سفر با احتیاط می‌نگرند، زیرا نمایندگانی که پیش‌تر به دمشق آمده بودند، سفرشان هیچ نتیجه‌ای نداشت. ظاهرا دمشق نیز به تماس با واشنگتن رغبتی ندارد؛ خاصه اینکه حضور نیروهای آمریکایی در اراضی سوریه را کاملا اشغالگری می‌داند. این فرستاده آمریکا که از وی به عنوان «دیوید» نام برده شده، به مسؤول امنیتی سوری که وی را به حضور پذیرفته مدعی شده حضور آمریکا در اراضی سوریه سابقه مستشاری دارد و اقدامات نیروهای آمریکا منحصر به مبارزه با داعش است و آمریکایی و ارتش این کشور قصد ندارند از نظر نظامی با هیچ طرف دیگری در سوریه درگیر شوند. در حالی که منابع لبنانی و سوریه به این خبر هیچ واکنش نشان نداده‌اند، گفته می‌شود دمشق برای هماهنگی امنیتی با آمریکا هیچ اشتیاق یا آمادگی از خود نشان نداده است؛ تا زمانی که آمریکا تغییر روشنی در سیاست‌های خود ایجاد نکند.
تأکید بشار اسد بر عدم اطمینان به آمریکا
ظاهرا به همراه این مسؤول امنیتی، چند نفر دیگر نیز به دمشق رفته بودند. این افراد اعلام کردند بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تأکید دارد نمی‌پذیرد برای دستیابی به راه‌حل سیاسی، هر چند به صورت موقت، قدرت مرکزی، سیطره کامل و مطلق خود بر همه اراضی سوریه را از دست بدهد. این افراد که در دمشق حضور داشتند، اعلام کردند اسد با خیالی آسوده، از تحولات میدانی و شکست نهایی داعش در سوریه سخن می‌گفته اما به‌گونه‌ای رفتار نمی‌کرده که گویا جنگ به پایان رسیده، بلکه بر این باور است که دشمنان سوریه بیهوده تلاش می‌کنند جنگ شعله‌ور باقی بماند. اسد در پایان تأکید کرد که نه او و نه هیچ شخص عاقل دیگری نمی‌تواند به دولت آمریکا اعتماد کند؛ هر چند واشنگتن به دمشق نماینده اعزام کند.
 

ارتش سوریه جنگنده متجاوز اسرائیلی را ساقط کرد
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوز به حریم هوایی سوریه، شامگاه چهارشنبه یک کارخانه را در منطقه صنعتی حسیا در ریف حمص هدف قرار دادند و پدافند هوایی سوریه به این حمله پاسخ گفت. رورنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد: ارتش اسرائیل یک حمله شبانه را در سوریه انجام داده است. به گزارش رویترز، یکی از فرماندهان ائتلاف طرفدار دمشق اعلام کرده ارتش سوریه یک فروند جت اسرائیلی را با استفاده از موشک سطح به هوا هدف قرار داده است. همزمان، تلویزیون رسمی سوریه حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه الحیسا در حمص و واکنش پدافند هوایی این کشور به جنگنده‌های متجاوز را تایید کرد.


Page Generated in 0/0123 sec