printlogo


کد خبر: 183995تاریخ: 1396/8/14 00:00
انجمن شعر باید اینگونه باشد

انجمن شعر طلاب چند سال در عرصه شعر حوزویان فعالیت داشت و به‌خاطر فعالیت‌های  چشمگیر و تاثیرگذار خود مورد توجه همگان قرار گرفت و از دل آن جشنواره بین‌المللی شعر اشراق بیرون آمد که امروز به عنوان یکی از معتبرترین و مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه شعر است. برای آشنایی بیشتر، تاریخچه و فعالیت‌های این انجمن را از زبان حجت‌الاسلام جواد زمانی خواهیم خواند.
انجمن شعر طلاب سال 90 تأسیس شد. هدف اصلی از تأسیس انجمن شعر طلاب در واقع، فعالیت فراوان‌تر وگسترده‌تر و نظام‌مندتر طلاب هنرمند و شاعر در قالب انجمن است. همانطور که می‌دانیم، یکی از توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلف شعر این بوده است که انجمن‌ها احیا شوند، «احیای انجمن‌ها یعنی مشارکت فراگیر شاعران با محوریت انجمن در حوزه‌های مختلف».
برهمین اساس در دفتر تبلیغات بحث انجمن‌های هنری به صورت جدی پیگیری شد. از نخستین انجمن‌هایی که شکل گرفت، انجمن شعر طلاب بود که تاکنون 3 دوره از این انجمن در حال فعالیت است، در هر دوره نیز انتخابات برگزار شده و اعضای اصلی انجمن در انتخابات با رأی حداکثری توسط خود طلاب شاعر انتخاب شده‌اند.
 انجمن شعر طلاب در 3 حوزه آموزش، پژوهش و آفرینش فعالیت می‌کند. در حوزه آموزش تا به امروز  صدها جلسه شعر در مدارس مختلف علمیه، در مرکز فرهنگی- هنری دفتر تبلیغات اسلامی در نگارخانه اشراق و دیگر مکان‌ها برگزار شده است و طلاب متعددی که هنرمند و علاقه‌مند به شعر بوده‌اند در جلسات مختلف شرکت کرده‌اند و امروز بعضی از آنها از شاگردان درجه یک حوزه هستند.
 در کنار همه این موارد از فعالیت‌های پژوهشی مهم، تدوین کتاب تاروپود بوده که توسط آقای سیدمهدی موسوی نگارش شده است. این کتاب، کتاب آموزشی شعر است که با استقبال فراوان مجامع ادبی همراه شده است. همچنین در کنار این موارد، چاپ گسترده کتاب‌های مختلف هم در زمینه شعر و هم در زمینه نثر ادبی که با همت معاونت محترم هنری دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده و تا به امروز چندین مجموعه شعر و نثر ادبی منتشر شده است که اینها نیز با استقبال فراوان جامعه ادبی همراه شد.
فعالیت‌های انجمن به دلیل روحیه کار موجود در انجمن که یک روحیه جمعی است و کار به صورت جمعی اداره می‌شود دارای ثمرات بسیار فراوان‌تری نسبت به کارهای فردی که تاکنون انجام شده، می‌باشد.
همچنین ادامه کار انجمن هم نیازمند مشارکت فراگیر طلاب عزیز و همچنین مساعدت مراکز مختلف فرهنگی و هنری کشور است.
برپایی جشنواره شعر اشراق در این چند دوره روح تازه‌ای در شعر حوزه دمیده است بویژه که این دوره جدید جشنواره اشراق در چند زبان در حال برگزاری است. همچنین چندی پیش نشست‌هایی در شهرهای مختلف برگزار شده است. از جمله فعالیت‌های مهمی که در انجمن انجام شده است سفر جمعی از طلاب شاعر به کشور تاجیکستان بوده که جلسات بسیار خوبی با شاعران تاجیکستان برگزار شد و حاصل این جلسات ارتباط و آشنایی شاعران 2 کشور با یکدیگر و نیز آشنایی با آثار یکدیگر و بهره‌مندی از پیشرفت‌های شعر حوزه و شعر تاجیکستان بوده است.
البته تمام این موارد را باید در سال‌های آینده با شتاب بیشتری پیگیری کرد زیرا رشد و شتاب فرهنگ، هنر و ادبیات در کشور ما در سال‌های اخیر بسیار فراوان بوده است و درخشش شاعران حوزوی نیز در سال‌های اخیر بسیار بوده است.در جشنواره‌های مختلف شاعران حوزوی آثار فاخری را ارائه کردند. در دیدار شاعران آیینی با مقام معظم رهبری در پنجم اسفند ماه سال گذشته نزدیک به شش نفر از طلاب شاعر شعر خواندند یعنی پس از داوری‌هایی که انجام گرفت از بین صدها شعر، در میان حدود 10 یا 11 جوانی که شعر خواندند، 6 نفر آنها از طلاب حوزه علمیه قم بودند که این باعث مباهات و افتخار است.امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد درخشش بیشتر شعر حوزه باشیم.
 


Page Generated in 0/0146 sec