printlogo


کد خبر: 184006تاریخ: 1396/8/14 00:00
توفان محور مقاومت در مرزهای سوریه و عراق
القائم رسماً آزاد شد

پس از آزادسازی شهر دیرالزور در سوریه و کنترل کامل نیروهای عراقی بر شهر القائم، شهر البوکمال سوریه که در مرز با عراق واقع شده، اکنون به بزرگ‌ترین مرکز تجمع داعشی‌ها در 2 کشور عراق و سوریه تبدیل شده است. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان سوری) نیز به نقل از منبع خود در منطقه البوکمال اعلام کرد، پس از کنترل نیروهای عراقی و الحشدالشعبی بر گذرگاه ارتباطی میان القائم و البوکمال، ورود خودروها و تجهیزات داعش از منطقه القائم عراق به البوکمال بسته شده است. رامی عبدالرحمان، مدیر این مرکز در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط تاکید کرد: تنها آمار تایید شده آن است که تعداد داعشی‌های مستقر در البوکمال بالغ بر 1000 تن است. این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت عملیات خود را برای آزادسازی شهر البوکمال در استان دیرالزور آغاز کرده‌اند و براساس آخرین گزارش‌ها نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جریان عملیات «والفجر۳» در ۴۵ کیلومتری شهر البوکمال قرار دارند. همزمان نیروهای امنیتی، حشدالشعبی و عشایر عراق به عملیات آزادسازی مناطق باقی‌مانده در غرب استان الانبار ادامه می‌دهند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، جمعه‌شب آزادی شهر القائم را اعلام کرد، همزمان این نیروها به پیشروی خود به سوی راوه و عنه که آخرین مناطق در عراق است و داعشی‌ها هنوز در آنجا حضور دارند، ادامه می‌دهند.
آزادسازی کامل حومه دیرالزور
ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای آزادسازی شهر دیرالزور را تایید و بر اهمیت راهبردی این شهر در نابودی نهایی داعش تأکید کرد. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان نیز پنجشنبه‌شب اعلام کرد ارتش سوریه شهر دیرالزور را کاملا از دست داعش آزاد کرد. ارتش سوریه تأکید کرد که اهمیت بازگرداندن امنیت و ثبات به شهر دیرالزور به خاطر موقعیت راهبردی این شهر است. دیرالزور حلقه ارتباطی منطقه شرق سوریه به مناطق شمالی و مرکزی است. در بیانیه ارتش سوریه همچنین آمده است که دیرالزور گذرگاه اصلی میان صحرای الشام و منطقه الجزیره و از آنجا به کشور عراق است؛ گذشته از اهمیت اقتصادی این شهر به عنوان یک منطقه زراعی و منبع اصلی نفت و گاز. همزمان پایگاه خبری- تحلیلی مشرق، عصر دیروز به نقل از منابع میدانی گزارش داد نیروهای جبهه مقاومت پس از آزادسازی کامل شهر دیرالزور، از صبح شنبه عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌های داعش در حومه شمال شرق شهر دیرالزور برای پاکسازی محله «حویجه قاطع» انجام دادند. نیروهای جبهه مقاومت پس از درگیری‌های سنگین چند ساعته در نهایت با عقب راندن تروریست‌های داعش توانستند این محله را به کنترل خود درآورند؛ در جریان این عملیات حدود 60 تروریست کشته و زخمی شدند. طبق این گزارش، با پاکسازی محله حویجه قاطع، حومه شهر دیرالزور هم به طور کامل پاکسازی شد.
حزب‌الله عراق: در نبرد البوکمال مشارکت خواهیم کرد
در سایه این تحولات، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق با بیان اینکه ‌نیروهای مقاومت عراق با کنترل بر شهر القائم، طرح آمریکا برای به انزوا کشیدن گروه‌های مقاومت را در هم شکستند، تاکید کرد: این نیروها در عملیات آزادسازی شهر البوکمال سوریه به دلیل قرارگرفتن این شهر در مرزهای دفاعی عراق شرکت خواهند کرد. جعفر الحسینی در مصاحبه با المیادین گفت: آزادسازی القائم ارتباط با سوریه را محقق کرد و هماهنگی با محور مقاومت در کل منطقه را محقق می‌کند و موجب درهم شکستن طرح آمریکا در راستای به انزوا کشاندن کشورهای محور مقاومت می‌شود.


Page Generated in 0/0058 sec