printlogo


کد خبر: 184013تاریخ: 1396/8/14 00:00
نابودی پوشاک و منسوجات تولید داخل با واردات بی‌رویه
رشته‌های صنعت نساجی پنبه شده است!

گروه اقتصادی: صنعت نساجی کشور مدت‌هاست حال و روز خوبی ندارد و به جای حمایت از این صنعت مهم شاهد واردات بی‌رویه پوشاک و مصنوعات نساجی به کشور هستیم، البته مدت‌هاست چرخ صنعت نساجی کشور به خوبی نمی‌چرخد ولی قفسه فروشگاه‌های بزرگ و کوچک فروش البسه خارجی که بخش عمده‌ای از آن قاچاق است در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سراسر کشور روز به روز پرتر و پررونق‌تر می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: اگر به فریاد صنعت نساجی پاسخ مناسب ندهیم، این صنعت به سمت بحران تعطیلی حرکت خواهد کرد. سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت صنعت نساجی کشور، گفت: یکی از دلایل ایجاد بحران تعطیلی در صنعت نساجی ورود منسوجات قاچاق به کشور است، زیرا تولیدکننده داخلی  نمی‌تواند با این شرایط وارد گود رقابت با تولیدکننده خارجی شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هزینه بالای تولید منسوجات داخلی در قیاس فروش بدون عوارض کالای قاچاق در بازار با نرخ نازل، تولیدکننده داخلی را با مشکلات عدیده اقتصادی روبه‌رو کرده و تداوم این روند به نابودی صنعت نساجی کشور خواهد انجامید. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بدون مشتری ماندن منسوجات داخلی نتیجه عدم جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در صنعت نساجی است، بنابراین برای تقویت تولیدکننده داخلی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در چرخه تولید الزامی است از ورود کالای قاچاق در کشور جلوگیری به‌عمل آید. وی ادامه داد: تولیدکننده داخلی برای تولید منسوجات ملزم به پرداخت عوارض، مالیات و ارزش افزوده است، در شرایطی که قیمت‌های خدمات از جمله آب، برق و گاز نسبت به قبل از هدفمندی یارانه‌ها  حداقل 10 الی 12 برابر شده است.
واردات بی‌ رویه نفس تولید داخلی را برید
موسوی‌لارگانی افزود: یکی دیگر از معضلات اساسی صنعت نساجی عدم توسعه این صنعت مولد برای پویایی و رونق آن است. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما قراردادی در دولت یازدهم با کشور ترکیه منعقد کردیم که در راستای این توافقنامه مقرر شده واردات و صادرات منسوجات با تعرفه ترجیحی عملیاتی شود، بنابراین ما به کشور ترکیه اجازه دادیم منسوجات را به وفور وارد کشور کند. وی ادامه داد: واردات بی‌رویه منسوجات موجب می‌شود  تولیدات داخلی روی دست تولید‌کننده بماند، بنابراین باید قراردادهای تجاری به نوعی در راستای صادرات و واردات تنظیم شود که در مجموع  به نفع اقتصاد تولیدکننده داخلی تمام شود.
تأمین70 درصد پنبه از مسیر واردات
موسوی  لارگانی افزود:70 درصد پنبه از مسیر واردات تامین می‌شود، بنابراین زمانی که تعرفه سنگین برای پنبه در نظر گرفته شود، تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با تولیدکننده خارجی منسوجات وارد بازار رقابتی شود. وی تصریح کرد: تعیین 9 درصد ارزش افزوده برای صنعت نساجی بسیار بالاست و این درحالی است که مشخص است صنعتگران با هزینه تولید جاری فعلی  در  صنعت نساجی، توان ورود به بازار رقابتی را ندارند. وی ادامه داد: در گذشته منسوجات بومی ایرانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربی مشتریان بسیاری داشته اما هم‌اکنون صنعت نساجی در حال تبدیل به واردکننده محض  است. موسوی  با بیان اینکه تاکنون وعده‌های دولت در زمینه اشتغال عملیاتی نشده است، افزود: بسیاری از افرادی که  برای اخذ سرمایه در گردش به بانک‌ها توسط ستاد تسهیل  در استان‌ها معرفی شده‌اند، نتوانسته‌‌اند از وام‌های بانکی استفاده کنند. نماینده مردم فلاورجان در  مجلس ادامه داد: اعمال سختگیری‌های بانک‌ها برای اختصاص وام به متقاضیان تبدیل به یکی از  مشکلات اساسی  در زمینه اشتغال شده، این در حالی است که بانک‌ها نیز اعلام می‌کنند افراد بدهکار نمی‌توانند از بانک‌ها وام اخذ کنند. وی ادامه داد: یکی از مشکلات  تولید‌کنندگانی که در چرخه تولید  ناموفق  بوده‌اند این است که  این افراد بدهکار هستند بنابراین خودداری بانک‌ها از ارائه وام  به بدهکاران، سیاست مناسبی نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وثیقه‌های سنگین بانک‌ها مانعی برای اخذ وام توسط تولیدکننده برای گردش مالی در چرخه تولید است، یادآور شد: با وجود اینکه  امسال را  مقام  معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند اما به فاصله حدود 4 ماه مانده به پایان سال، هنوز شعار سال 96 تحقق نیافته است.
آمار صادرات و واردات صنایع نساجی
براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی، مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی  ایران طی 4 ماه نخست سال 96، کل صادرات صنایع نساجی کشور با احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف بالغ بر 306/6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد  7 درصدی داشته  است. صادرات محصولات صنایع نساجی بدون احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف طی 4 ماه نخست سال‌جاری برابر با  204/1 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 رشد 4 درصدی داشته است. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 4 ماه نخست سال 1396 کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ با رشد 45 درصدی برابر با  718/5 میلیون دلار بوده است. واردات صنایع نساجی کشور بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، در این مدت رقم 511/7 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. در 4 ماه نخست سال‌جاری، واردات انواع پارچه بالغ بر 133/5 میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است. پس از آن واردات الیاف به ارزش 132/4 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد. واردات پارچه و الیاف نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 10 و 31 درصدی داشته است. واردات نخ  به ارزش 103/6 میلیون دلار پس از پارچه و الیاف بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشته و مقدار  آن نسبت به 4 ماه نخست سال 95  رشد  61  درصدی داشته است.


Page Generated in 0/0047 sec