printlogo


کد خبر: 184019تاریخ: 1396/8/14 00:00
گزارش «وطن امروز» از آخرین‌تحولات بازار ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت
شرکت‌های اینترنتی ادغام می‌شوند

گروه اقتصادی: زمزمه‌های ادغام در بازار اینترنت بسیار شدید شده است؛ سیاستی در راستای رقابتی‌تر شدن فضای اینترنت ایران که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نوید اینترنت ارزان‌تر و سرعت بالاتر را به کاربران فضای مجازی در کشورمان بدهد. به گزارش «وطن‌امروز»، ادغام اینترنت ایران به غیر از سودی که برای کاربران خود دارد، می‌تواند مزایای زیادی هم برای شرکت‌ها داشته باشد، بر این اساس هزینه‌های شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت در ایران کاهش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر این شرکت‌ها آماده رقابت با بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده اینترنت یعنی مخابرات می‌شوند.  چند روز پیش بود که مدیرعامل شرکت «های‌وب» یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات اینترنت اعلام کرد با یک موافقتنامه دوجانبه شرکت «پارس آنلاین» را خریده است. «پارس آنلاین» و «‌های وب» 2 شرکت از میان چند شرکت بزرگ اینترنتی کشور هستند که تا پیش از این به‌عنوان رقیب در این بازار شناخته می‌شدند حالا اما قرار است از این پس با نام «های‌وب» در بازار فعالیت کنند. زمزمه‌هایی از ادغام شرکت‌های بزرگی مانند آسیاتک با قریب به یک میلیون نفر کاربر نیز وجود دارد که تاکنون اخبار رسمی در این باره منتشر نشده است.
 آیا عمر ADSL به اتمام رسیده است؟
برخی تحلیلگران خریده شدن پارس‌آنلاین از سوی «های‌وب» را به مشکلات و افت درآمد این شرکت با توجه به رشد استفاده از اینترنت موبایل و عدم فضای رشد برای شرکت‌های خصوصی اینترنتی نسبت می‌دهند.  محمدحسین کاشی، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره که چه زمانی عمر اینترنت‌های ثابت در ایران به پایان می‌رسد و ارتباط این ادغام‌ها با گسترش اینترنت موبایل چیست، گفت: بی‌ارتباط نیست اما برای حذف کامل اینترنت ثابت باید منتظر زمانی باشیم که قیمت اینترنت همراه پایین‌تر از اینترنت ثابت باشد. این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: چنین اتفاقی بزودی رخ نخواهد داد، نباید فراموش کنیم که هنوز در روستاهای ایران از DIAL UP استفاده می‌شود و باید ایران به سطح بالایی از تکنولوژی دست پیدا کند که بگوییم دیگر اینترنت ثابت وجود ندارد. کاشی با بیان اینکه حداقل تا 5 سال دیگر نمی‌توانیم حرف از حذف کامل اینترنت ثابت بزنیم، گفت: بهترین راهی که من برای شرایط موجود می‌بینم تفکیک هزینه‌ای اینترنت از اینترنت ملی است. با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات مبنی بر اعلام ادغام‌های دیگر در آینده به نظر می‌رسد تدارک بزرگی با هماهنگی دولت برای ایجاد فضای رقابتی با شرکت مخابرات و تعادل در فضای بازار اینترنت و ارتباطات کشور در جریان است و موضوع فراتر از کاهش قدرت اینترنت ثابت در مقابل اینترنت همراه است.  نباید فراموش کرد که تغییرات تکنولوژی نسل‌های خدمات اینترنت کافی است تا جرقه تغییر ماهیت شرکت‌های اینترنتی نه تنها در ایران بلکه در جهان در بین تصمیم‌سازان اصلی آنها زده شود. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نیز با تایید ادغام 2 شرکت بزرگ اینترنتی می‌گوید ادغام شرکت‌های اینترنتی قدمی مثبت برای توسعه اینترنت ثابت در کشور است. ‌جهرمی همچنین از سیاست کاهش ارائه پروانه ارتباطی در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته یاد می‌کند و می‌گوید با وجود چنین سیاستی ارائه پروانه به ۱۷ شرکت اینترنتی انجام شده است. به گفته او اما این شرکت‌ها پس از گذشت بیش از یک سال نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و در کل کشور تنها ۱۴ هزار پورت فیبرنوری واگذار شده است. او تاکید می‌کند این بازار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد که این ۱۷ شرکت توان تامین این سرمایه را ندارند، بنابراین در جلسه‌ای که با حضور آنها برگزار شد شرکت‌ها تصمیم گرفتند برای ادغام با یکدیگر مذاکره کنند. به گفته جهرمی، این ادغام به کاهش هزینه جاری شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار کمک می‌کند. او می‌گوید فعلا رگولاتوری امتیاز ویژه‌ای برای شرکت‌های اینترنتی که دست به ادغام زده‌اند در نظر نگرفته است. از سوی دیگر با دارا بودن مجوز FCP شرکت‌های ادغام شده اجازه توسعه برای خدمات اینترنتی را دارند. این در کنار توسعه شرکت‌های MVNO اپراتورهای مجازی موبایل، بازار متوازنی از خدمات ارتباطی را به روی فعالان خصوصی این عرصه می‌گشاید.
رقابتی‌تر شدن اینترنت
محمدحسین کاشی، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه اتحاد و ائتلاف در بازار اینترنت حرکتی مثبت هم برای ارائه‌کنندگان شبکه‌های اینترنتی و هم استفاده‌کنندگان از اینترنت است، گفت: در حال حاضر سرویس‌دهنده‌های اینترنت تعدادشان زیاد است و همین موضوع باعث شده برخی از این سرویس‌دهندگان مخاطبانی زیر 70 هزار نفر داشته باشند که عملا ایجاد یک بستر ارائه خدمات اینترنتی برای این تعداد کم، اقتصادی نیست. وی تصریح کرد: اتحاد شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ اینترنت می‌تواند قدرت چانه‌زنی آنها را افزایش دهد، این شرکت‌ها در بهترین شرایط یک میلیون مشترک دارند اما مخابرات به تنهایی بالای 4 میلیون و نیم مشترک اینترنت ثابت دارد که می‌تواند هر کاری انجام دهد. کاشی با اقتصادی دانستن ادغام شرکت‌های‌ های‌وب و پارس‌آنلاین، افزود: این شرکت‌ها پیش‌تر 2 بستر ایجاد  و تعداد محدودی مشترک را جذب خودشان می‌کردند اما حالا با ایجاد یک بستر تعداد زیادی مشترک را سمت خودشان می‌برند. وی با اعلام اینکه ادغام سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت جزو سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: شخص وزیر هم در جهت ارتقای کیفیت اینترنت و ارزان شدن آن مدافع این موضوع است که همین امیدوارکننده است. وی گفت: در کشورهای دیگر اینترنت اینگونه وجود ندارد بلکه سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت محتوایی خاص را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند که این خود باعث حرکت مشتری به بستر منتخب شرکت ارائه‌دهنده اینترنت و سایت محتوایی می‌شود. این کارشناس ارتباطات در پایان گفت: کاربر ایرانی باید احساس کند در فضای مجازی سایت‌های ایرانی برایش ارزان‌تر است، این خدمتی است که باید سرویس‌دهندگان فضای مجازی ارائه دهند که گامی بلند در اجرای اینترنت ملی است.


Page Generated in 0/0065 sec