printlogo


کد خبر: 184023تاریخ: 1396/8/14 00:00
گزارش تحلیلی
ضرورت نگاه کارشناسی به موضوع کمبود معلم

فروغ محمدزاده: کمبود معلم مساله‌ای است که برخی مدارس کشور با وجود گذشت نزدیک به یک ماه با آن روبه‌رو هستند و از آنجایی که با آموزش مستقیم دانش‌آموزان ارتباط دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است، البته وزارت آموزش‌وپرورش با به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس، بهره‌گیری از بازنشستگان و موافقت با نقل‌وانتقالات سعی دارد این نیاز را جبران کند که این روش‌ها نیز به دلیل موقتی و عجولانه بودن مشکلات خود را دارد و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه طی 3 سال آینده سالانه بیش از 300 هزار معلم بازنشسته می‌شوند، باید به صورت جدی‌تر به این موضوع پرداخت.
وزارت آموزش‌وپرورش به دلیل بازنشستگی سالانه ۸۰ هزار فرهنگی با بحران معلم مواجه شده است، در حالی که سهمیه استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش از طریق آزمون سراسری و آزمون استخدامی سالانه به ۲۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد. آمارها نشان می‌دهد تا سال  1400 نیاز به تأمین نیروی انسانی زیادی داریم که میزان آن نزدیک به 600 هزار معلم برآورد شده است.
ضرورت بررسی ساماندهی نیروی انسانی
در همین باره، محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش در جذب و ساماندهی نیروی انسانی بررسی شود تا بتوان دید آیا کم‌کاری شده است یا خیر، خاطرنشان می‌کند: امروز نیاز به بازنگری در حوزه سیاست‌های جذب نیروی انسانی وجود دارد از این رو وزارت آموزش‌وپرورش باید ساماندهی نیروی انسانی را در اولویت امورکاری قرار دهد. وی نبود آمار دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی در وزارت آموزش‌وپرورش را دلیل همخوان نبودن ورودی و خروجی فرهنگیان می‌داند و ایجاد تعادل بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیاز آموزش‌وپرورش را  راهکاری برای رفع مشکل کمبود معلم برمی‌شمارد.
معظل بازنشستگی زودتر از موعد
همچنین فریده اولادقباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد بازنشستگی زودتر از موعد و کمبود جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از دلایل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود. وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته افراد با 25 سال سابقه اقدام به بازنشستگی می‌کردند، از این رو باید با برنامه‌ریزی از بازنشستگی معلمان مقاطعی که بیشترین درخواست‌ها را دارند، جلوگیری کرد و فقط استثناهایی برای افرادی که مشکل بیماری و... دارند درنظر گرفت. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش تهران با اجرای طرح 3-3-6 خصوصا در پایه ابتدایی بیشتر مشخص شد، اظهار می‌کند: در این راستا برای جبران این مهم از معلمانی استفاده شد که آموزش‌های مورد نیاز را بدرستی و کامل ندیده بودند و باید اذعان کرد این اتفاق به یک آسیب تبدیل شد.
کلیات طرح باید در مجلس مطرح شود
در همین رابطه، اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه کلیات طرح تعیین تکلیف آموزشیاران و معلمان حق‌التدریس مجدداً باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح و به شور گذاشته شود، گفت: پس از بررسی جزئیات طرح تعیین تکلیف مربیان و معلمان، طرح باید مجدداً به صحن علنی وارد شده و پس از بررسی به تصویب نمایندگان برسد و تکلیف این قشر زحمتکش تبیین و مشخص شود. کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش به دلیل اینکه مستقیم با آموزش کودکان و آینده آنها و کشور ارتباط دارد و این مهم تهدیدی برای تعلیم و تربیت کشور است، باید با دید عمیق و کلی‌تر به رفع آن پرداخت. امید می‌رود با توجه به حجم بالای معلمان در آستانه بازنشستگی و نیاز فراوان به معلم، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بهترین نیروها که دارای توان بالای آموزشی هستند جذب این وزارتخانه شوند و مسؤولیت خطیر آموزش‌وپرورش فرزندان ما را برعهده بگیرند.


Page Generated in 0/0072 sec