printlogo


کد خبر: 184025تاریخ: 1396/8/14 00:00
عضو شورای شهر پایتخت مطرح کرد
بدهی ۱۰ هزار میلیاردی دولت به شهرداری تهران

گروه اجتماعی: عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به میزان بدهی دولت به شهرداری تهران،گفت: رقم این بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته دولت به تعهدات خود در بخش تامین هزینه ۵۰درصدی مترو عمل نکرده است. مجید فراهانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وضعیت تهران در بخش‌های مختلف اظهار کرد: تهران علاوه بر مشکلات آلودگی هوا، ترافیک و کمبود حمل‌ونقل عمومی با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است.
حل مشکلات تهران در گرو دولت و مجلس
وی  با اشاره اینکه مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، تصریح کرد: برای رفع مشکلات تهران باید دولت و مجلس کمک کنند. مساله اصلی ما در شورای شهر تهران باید کاهش آلام و دردهای شهروندان باشد و کمک کنیم مشکلات برطرف شود، این در حالی است که حل مشکلات تهران نیاز به عزم ملی دارد. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت ترافیک شهر تهران، گفت: بر اساس گزارشات دریافت شده مشکلات در این بخش از بحران گذشته است، به همین دلیل همه باید کمک کنند شرایط بهبود یابد. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مهم‌ترین مشکلات مردم در تهران، مساله ترافیک، آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی به شکل‌های مختلف است. عدم همگونی توزیع درآمدی بین مناطق تهران و محرومیت ساختاری که از گذشته‌های دور در تهران وجود داشته از دیگر مواردی است که مردم را آزار می‌دهد. همه کارکرد و برنامه‌های ما باید به سمت حل معضلات مورد اشاره باشد.
همه با هدف خدمت آمده و می‌آیند
وی تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری(شورا و شهرداری) یعنی مهم‌ترین اهرم برای برخورد با این موارد، به چند قسمت تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به نیروی انسانی، منابع مالی، فرآیند‌ها و قوانین و تکنولوژی‌ها و موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد. حل مشکلات مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها و مشارکت شهروندان است. همه کسانی که در این سال‌ها عضو شورای شهر و حتی شهردار تهران بوده‌اند، همه به قصد خدمت و حل مشکلات گام برداشتند و کسی برای به هم ریختن اوضاع نیامده بود و همه می‌دانستند مشکل چیست و به حد کفایت خودشان هم زحمت کشیدند ولی اینکه انجام نشده، دلیلش این بوده که عزم ملی وجود نداشته است.
بودجه شهرداری از یک ساختار بیمار رنج می‌برد
مسؤول کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: در شرایطی هستیم که بر اساس آمار منتشر شده از سوی شهرداری تهران، بودجه شهرداری تهران در سال جاری حدود 18 هزار میلیارد تومان است، این بودجه خارج از بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است و با احتساب آنها بودجه کل شهرداری تهران حدود 23 هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی ادامه داد: 21 درصد از بودجه جزو درآمدهای پایدار بوده و 79 درصد جزو درآمدهای ناپایدار است که هیچ حسابی نمی‌توان روی آن باز کرد، در واقع بودجه شهرداری از یک ساختار بیمار رنج می‌برد. این در حالی است که در شهرهای توسعه‌یافته میزان درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به بالای 80 درصد می‌رسد. فراهانی گفت: از 79 درصد درآمد ناپایدار شهرداری 50 درصد مربوط به تراکم فروشی و عوارض نوسازی، 15 درصد مربوط به فروش ملک و پروژه‌های مشارکتی شهرداری و 7 درصد مربوط به وام‌هایی است که شهرداری از بانک‌ها دریافت می‌کند و حدود 6 درصد مربوط به مطالبات از محل اسناد و  3 درصد سایر موارد است.
بدهی ۱۰ هزار میلیاردی دولت به شهرداری
وی به بدهی دولت به شهرداری اشاره کرد و گفت: رقم‌های متعددی در این زمینه اعلام شده است، از 20 هزار میلیارد تومان تا رقم‌های پایین‌تر و حتی در جاهایی گفته شده دولت از شهرداری طلب دارد ولی در کل میزان بدهی دولت به شهرداری حدود 10 هزار میلیارد تومان است. فراهانی گفت: در 6 ماه اول 96  درآمدی که محقق شده 72 درصد بوده و هزینه‌ای که انجام شده  123 درصد بوده و این یعنی شاهد فاصله بین درآمد و هزینه هستیم. وی بیان کرد: در بحث درآمدها  باید محل‌های درآمدهای جدید پایدار شناسایی شود و مردم باید از هزینه‌های شهر باخبر باشند و بدانند اداره شهر از طریق عوارض آنها (عوارض نوسازی، پسماند، خودرو و پارکینگ) انجام می‌شود و پرداخت بموقع آنها برای شهر مهم است.


Page Generated in 0/0065 sec